سرور مجازی
فضای مجازی

بازار نفت دنیا برخلاف نظر تولیدکنندگان با کمبود مواجه است

– اخبار اقتصادی –

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ذخایر نفت دنیا به پایین‌ترین رقم طی 7 سال گذشته رسیده‌است چون تولیدکنندگان نتوانسته‌اند تولید خود را همگام با بهبود تقاضا از بحران کرونا بالا ببرند.
برخلاف کمبود زغال‌سنگ، گاز و برق، کمبود نفت در دنیا به میل تولیدکنندگان مخصوصاً تولیدکنندگان ائتلاف اوپک پلاس و شرکت‌های شیل آمریکا صورت‌گرفته است که تمایل به محدود نگه‌داشتن سطح تولید خود دارند.
اما این ذخایر پایین ظرفیت بازار نفت برای تامین رشد سریع‌تر از حد انتظار تقاضا یا مقابله با اختلال‌های احتمالی در تولید، بدون بالا رفتن قیمت‌ها را از بین برده‌است.
پیامد محدود نگه‌داشتن سطح عرضه نفت را ماه گذشته شاهد بودیم یعنی زمانی‌که طوفان ایدا تولید نفت دریایی در خلیج مکزیک آمریکا را متوقف کرد و باعث افزایش شدید قیمت نفت شد.
پایین بودن سطح ذخایر نفتی باعث آسیب‌پذیری بازار نفت در برابر افزایش غیرمنتظره سرعت مصرف یا توقف غیر قابل‌پیش‌بینی عرضه شده‌است.

پیش بینی باقی ماندن قیمت نفت در محدوده 85 دلار طی چند سال آیندهمتوسط قیمت نفت در سال 2021 حدود 60 درصد افزایش می‌یابد

تولیدکنندگان بزرگ دنیا می‌گویند سعی دارند قیمت نفت را افزایش دهند و نگران کند شدن رشد تقاضا در آینده درنتیجه‌ اوج دوباره همه‌گیری کرونا هستند. اما این اقدام آنها سطح ذخایر را پائین‌تر از حد طبیعی نگه داشته‌ و نشان می‌دهد همگی از افزایش قیمت نفت که درآمد آن‌ها را تقویت می‌کند راضی هستند.
در آمریکا، سطح ذخایر نفتی خارج از ذخایر استراتژیک به پایین‌ترین رقم از 2014 رسیده و 50 میلیون بشکه معادل تقریباً 6 درصد کمتر از متوسط 5 ساله قبل‌از بحران کرونا را نشان می‌دهد.
سطح ذخایر نفتی در بین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، 165 میلیون بشکه معادل 6 درصد کمتر از متوسط پنج‌ساله قبل‌از بحران کرونا قرار دارد.
علی‌رغم بیانیه کشورهای تولیدکننده نفت که نگران مازاد تولید در بازار، افزایش ذخایر و سقوط قیمت‌ها هستند، بازار نفت با کسری عرضه مواجه است.
به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان نفت از روند افزایش قیمت فعلی راضی هستند و امیدوارند قیمت نفت در کوتاه‌مدت و میان‌مدت افزایش بیشتری داشته باشد.
انتهای پیام/31

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا