ب ام و M4 CSL معرفی شد؛ سلاحی برای به آتش کشیدن پیست
ب ام و M4 نسخه CSL رونمایی شد. این نسخه در مقایسه با M4 استاندارد وزن کمتری داشته و در عین حال موتور آن قدرت بیشتری تولید میکند. با اتکا به این دو ویژگی، کوپه جذاب باواریاییها چابکتر از قبل شده و آمده بیش از پیش نظر مثبت طرفداران سرعت و هیجان را جلب نماید. از این نسخه فقط هزار دستگاه تولید خواهد شد.
برای توصیف چابکی و عملکرد M4 CSL همین بس که این خودرو توانسته رکورد 7:20.2 را در پیست نوربرگرینگ ثبت کند. با این رکورد درخشان، M4 CSL حالا سریعترین مدل تولید سری ب ام و در جهنم سبز به شمار میرود.
موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی به کار رفته در ب ام و M4 CSL توانایی تولید 543 اسب بخار قدرت را دارد. این رقم در مقایسه با خروجی M4 Competition برابر با 40 اسب بخار بیشتر است. با وجود افزایش قدرت، در میزان گشتاور تغییری رخ نداده و موتور M4 CSL بین دورهای 2,750 الی 5,950 در دقیقه 649 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
نیروی تولیدی موتور ب ام و M4 CSL از طریق گیربکس هشت سرعته M Steptronic مجهز به قابلیت Drivelogic به سمت چرخهای عقب هدایت میشود. این گیربکس با شیفترهای فیبرکربنی حاضر در پشت فرمان قابل کنترل است. جالب اینکه در M4 CSL گیربکس طوری برنامهریزی شده که هنگام شتابگیری در حالت دستی، تا راننده دنده بالاتر را انتخاب نکند، تعویضی صورت نمیگیرد.
به لطف این قوای محرکه قدرتمند، ب ام و M4 CSL قادر است در عرض تنها 3.6 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل یا 96 کیلومتر در ساعت برساند. ثبت سرعت 120 مایل یا 193 کیلومتر در ساعت نیازمند 10.5 ثانیه زمان است. در مسیر مستقیم هم این کوپه آتشین توانایی رسیدن به نهایت سرعت 191 مایل یا 307 کیلومتر در ساعت را دارد.
با رژیم لاغری که ب ام و تجویز کرده، M4 CSL به میزان دقیق 108.8 کیلوگرم سبکتر شده است. این کوپه اسپرت روی باسکول عدد 1,605 کیلوگرم را نشان میدهد. حذف صندلیهای عقب، استفاده از عایقهای صوتی متفاوت، بهرهگیری از پلاستیک تقویت شده با فیبرکربن (CFRP) در تزئینات داخلی و کاپوت و همچنین در صندوق عقب، نصب صندلیهای اختصاصی M، استفاده از ترمزهای سرامیک کربنی و نصب صدا خفه کن تیتانیومی در مسیر سیستم اگزوز مهمترین عوامل در کاهش وزن M4 CSL هستند.
برای کاهش وزن حداکثری ب ام و حتی در جلوپنجره، چراغهای عقب، زیرپاییها و حتی دکمههای سیستم تهویه مطبوع نیز بازنگریهایی انجام داده است.
در ب ام و M4 CLS تمامی تمرکز بر بهبود عملکرد معطوف شده است. به همین جهت در نمای ظاهری این خودرو اجزای ایرودینامیک بیشتری به چشم میخورد. این اجزا یا به بهبود خنککاری کمک میکنند و یا باعث افزایش نیروی رو به پایین و در نتیجه چسبندگی بیشتر میشوند. بد نیست بدانید این خودرو مدارهای خنککاری مخصوصی دارد که دمای اجزای تعریف شده را، چه در رانندگی خیابانی و چه در رانندگی در پیست، در بهینهترین حالت حفظ میکنند.
در داخل کابین صندلیهای اسپرت سبک وزن M Carbon شاخصترین تفاوت M4 CLS با دیگر برادران هستند. در این صندلیها خبری از بالشتکهای مخصوص حمایت از ستون فقرات، موتور برقی و گرمکن نیست و بیشتر برای رانندگی در پیست طراحی شدهاند. این صندلیها دارای پوششی از چرم مرینو با دوخت قرمز هستند و دیوارههای کناری آنها پهنتر از حد استاندارد است. در صورت عدم رضایت مشتری، این صندلیها بدون پرداخت مبلغ اضافی با صندلیهای برقی جایگزین میشوند.
استفاده از CFRP برای سقف دیگر تفاوت M4 CLS با M4 استاندارد است. این امر سبب شده مرکز ثقل و وزن خودرو کاهش پیدا کند که آن هم تاثیری مستقیم بر هندلینگ و چالاکی دارد. در این نسخه از M4 کلیه اتصالات مربوط به موتور، گیربکس و سیستم تعلیق سفتتر و مقاومتر هستند.
صحبت از سیستم تعلیق شد. ب ام و M4 CLS از یک تعلیق اختصاصی بهره میبرد. به واسط این تعلیق ارتفاع خودرو در مقایسه با M4 Competition به اندازه 0.3 اینچ کاهش یافته است.
وظیفه متوقف کردن ب ام و M4 CLS به کالیپرهای 6 پیستونه در جلو و تک پیستونه در عقب محول شده است. این کالیپرها روی دیسکهای 15.7 اینچی در جلو و 15 اینچی در عقب سوار هستند. این کوپه مهیج آلمانی روی رینگهای زیبای 21 و 22 اینچی مات اختصاصی M و تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 R حرکت میکند.
و اما قیمت؛ ب ام و M4 CLS با پرداخت 140,895 دلار قابل خرید خواهد بود. این خودرو از ماه جولای وارد فاز تولید میشود.