سرور مجازی
تکنولوژی

تصویر روز ناسا: قلب تپنده سحابی مرداب از دید تلسکوپ فضایی هابل

در تصویر امروز ناسا که تلسکوپ فضایی هابل آن را ثبت کرده است، سحابی مرداب (Lagoon nebula) دیده می‌شود که تا ۱۲۰ سال نوری در فضا گسترش پیدا کرده است. در قلب این سحابی که ۴۱۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد، فرایند تولد ستاره‌ها با سرعت بسیار زیادی اتفاق می‌افتد و بادهای ستاره‌ای قوی در مرکز آن می‌وزد.

سحابی مرداب هشتمین جرم فهرست‌بندی شده در لیست اجرام مسیه است و به نام M8 نیز شناخته می‌شود که در صورت فلکی قوس (Sagittarius) قرار دارد. در قلب سحابی مرداب حداقل دو ابر قیف شکل وجود دارد که هر کدام تقریبا به اندازه نیم سال نوری در فضا کشیده شده‌اند.

بادهای ستاره‌ای سحابی مرداب

این ابرها با بادهای ستاره‌ای قوی و پر انرژی از ستاره‌های جوان در مرکز سحابی شکل گرفته‌اند. انرژی ساطع شده از این ستاره‌ها باعث می‌شود تا اختلاف دمای قابل توجهی در بین ناحیه‌های متفاوت این سحابی رخ دهد و بادی فضایی در این سحابی بوزد.

ستاره پرنور که تقریبا در وسط تصویر قرار دارد، ستاره هرشل ۳۶ (Herschel 36) است که مرکز سحابی را روشن می‌کند. دیواره‌های غباری و مولکولی سحابی مرداب مانع عبور کامل نور ستاره‌ها می‌شود و رنگ آن‌ها در ابزار هابل به قرمز میل می‌کند. این تصویر تصویر ترکیبی که در شش رنگ مختلف با تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است، فقط شعاع ۱۰ سال نوری از سحابی مرداب را در بر می‌گیرد. 

نوشته های مشابه

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا