سرور مجازی
اقتصادی

نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶

ورق‌های استیل از پرفروش‌ترین و مهم‌ترین تولیدات در عرصه محصولات مقاطع فولادی به‌شمار می‌روند. ورق‌های استیل با تنوع زیادی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. برای انتخاب بهترین گزینه‌ها در هر پروژه ساخت‌وساز و صنایع گوناگون، نیاز به شناخت موارد موجود در بازار و تفاوت‌های آنهاست. برای مثال، نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ چیست؟ این دو از ورق‌های پرطرفدار بازارند و کاربردهای زیادی هم دارند. در این مقاله، به تفاوت میان آن‌ها می‌پردازیم. پیش از آن، اشاره‌ای به ورق استیل و مشخصات هریک به‌طور جداگانه هم خواهیم داشت.

ورق استیل چیست؟

فولادی که زنگ نمی‌زند به استنلس استیل (Stainless ) مشهور است. حضور مقادیری از کروم در این نوع از فولاد، مقاومت به خوردگی بالایی را برای آن ایجاد می‌کند. زنگ‌نزدن استیل به این خاطر است که روی سطح آن، لایه‌ای از اکسید کروم وجود دارد. این لایه به عنوان محافظی برای استیل محسوب شده و از خوردگی آن جلوگیری می‌کند.

ورق‌های استیل کاربردهای زیادی دارند. بنا به این ویژگی مطلوبشان یعنی مقاومت در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی می‌توانند در طیف وسیعی از صنایع استفاده شوند. برای مثال، در صنایع:

  • داروسازی و مواد غذایی؛
  • صنایع نظامی؛
  • ریل‌های راه‌آهن؛
  • مخازن سوخت هوافضا؛
  • امور ساختمانی؛
  • صنایع پتروشیمی؛
  • حمل‌ونقل؛
  • و… .

تفاوت ورق های استیل در چیست؟

ورق‌های استیل، انواع مختلفی دارند. قیمت ورق استیل هم بنا به نوعش متغیر و متنوع است. اما این تفاوت‌ها برای چیست؟ ویژگی‌های فنی ورق‌های استیل می‌تواند بنا به نوع آلیاژ به کاررفته در آنها، نحوه تولید، میزان ضخامتی که دارند و پوشش‌دهی‌شان متفاوت باشد. طرح‌های متنوعی از ورق هم در بازار تولید و عرضه می‌شوند. تولیدکنندگان مختلف، ابزارها و تجهیزات گوناگونی برای تولید ورق دارند. آنها بنا به امکاناتی که در اختیارشان است به سراغ تولید انواع مختلفی از ورق‌های استیل می‌روند.

ورق استیل ۳۰۴ چیست؟

یکی از انواع ورق استیل، ۳۰۴ است. براساس استاندارد DIN آلمان به آن فولاد ۱٫۴۳۰۱  گفته می‌شود. کاربردهای ورق استیل ۳۰۴ زیاد است و خواص غیرمغناطیسی دارد. ویژگی‌های آن باعث می‌شود که در پروژه‌های صنعتی مختلف، پراستفاده باشد. این فلز قابلیت ماشین‌کاری بالایی دارد و در محیط‌هایی که در معرض موادی مانند کلرید باشند از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد.

هما‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، ورق‌های استیل، طرح‌های مختلفی دارند. ورق‌های استیل ۳۰۴ از گزینه‌هایی به‌شمار می‌روند که انعطاف‌پذیری و خواص کششی خوبی دارند. در واقع، پایین‌بودن استحکام تسلیم و امکان تغییر طولشان باعث می‌شود که بتوان روی آنها برای تغییر شکل‌های پیچیده حساب کرد. برای آگاهی از نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ باید با مشخصات هریک از این ورق‌ها به‌خوبی آشنا باشید.

ورق استیل ۳۱۶ چیست؟

استیل ۳۱۶ که در استاندارد DIN  آلمان با نام فولاد ۱٫۴۴۰۱  معروف است هم از محصولات پرکاربرد فولادی به‌حساب می‌آید. دمای آهنگری لازم برای ورق ۳۱۶، تقریبا ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ سانتی‌گراد است. قابلیت‌های مثبت زیادی هم دارد که باعث کاربرد وسیعش می‌شوند. برای مثال، جوش‌کاری و برش‌کاری این ورق‌ها بسیار ساده است. به‌آسانی می‌توان ورق‌های ۳۱۶ را شکل‌دهی کرد و در صنایع گوناگون به‌کار برد.

 قیمت ورق استیل ۳۱۶ هم بنا به برند تولیدکننده‌اش در بازار متفاوت است. شرکت‌های مختلفی در بازار تولید مقاطع فولادی در حال فعالیتند. بدیهی است که کیفیت تولید در همه شرکت‌ها یکسان نیست. خوش‌نام‌های بازار با به‌کارگیری اصول مهندسی دقیق‌تر، استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر و مدیریت بهینه فرایندها می‌توانند تولید و خروجی بهتری داشته باشند. علاوه‌براین به دلیل وارداتی بودن کالاهای استیل یکی دیگر از مواردی که قیمت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سیاست‌های داخلی و خارجی و همچنین نرخ دلار در کشور است.

نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶

نخستین نکته‌ای که باید برای نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ در نظر بگیرید، این است که هریک آلیاژ‌هایی متشکل از عناصر مختلفند. در ادامه از ترکیب شیمیایی هریک صحبت خواهیم کرد:

استیل ۳۰۴

عناصر موجود در ورق‌های استیل ۳۰۴ به‌شرح زیر است:

  • ۰.۰۷درصد –کربن؛
  • ۱درصد- سیلیسیوم؛
  • ۲درصد- منگنز؛
  • ۰.۰۴۵درصد- فسفر؛
  • ۰.۰۱۵درصد- گوگرد؛
  • ۱۷ تا ۱۹ درصد- کروم؛
  • ۸ تا ۱۰درصد- نیکل.

استیل ۳۱۶

استیل ۳۱۶ از مواد زیر ساخته می‌شود:

  • ۰.۰۷ درصد-کربن؛
  • ۱درصد- سیلیسیوم؛
  • ۲درصد- منگنر؛
  • ۰.۰۴۵ درصد- فسفر؛
  • ۰.۰۱۵درصد-گوگرد؛
  • ۵.۱۶ تا ۵.۱۸ درصد- کروم؛
  • ۲ تا ۵.۲ درصد- مولیبدن؛
  • ۱۰ تا ۱۳درصد- نیکل.

تفاوت ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ به‌یکدیگر شباهت‌های زیادی دارند. در واقع، از نقطه‌نظر ظاهری تفاوت زیادی در آنها دیده نمی‌شود. با این حال، ترکیباتشان متفاوت است. استیل ۳۱۶ نسبت به هم‌تای ۳۰۴ خود دارای مولبیدن و نیکل بیشتری است. همین موضوع از دلایلی است که باعث می‌شود، قیمت آن نسبت به قیمت ورق استیل ۳۰۴ بیشتر باشد.

از سوی دیگر، تفاوت در ترکیب شیمیایی این دو است که به استیل ۳۱۶ مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی در محیط‌های نمکی یا کلریدی می‌دهد. مقاومت نسبت به‌خوردگی و استحکام ورق‌های استیل ۳۰۴ هم نسبت به ۳۱۶ پایین‌تر است. اما از آنجایی که ورق‌های استیل ۳۰۴ گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری هستند، معمولا از آنها در پروژه‌های بسیاری استفاده می‌شود. نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ این است که با انجام آنالیزهای شیمیایی به نتیجه‌گیری درباره ماهیت هریک می‌رسند. از روی ظاهر،‌ نمی‌توان درباره نوع ورق‌های استیل نظر خاصی داد.

مواد و ترکیبات سازنده ورق‌ها، شکل و طرح‌شان و ضخامتی که دارند، آنها را برای پروژه‌های مختلف مناسب می‌کند. بنابراین، اگر در صنایعی مشغول به فعالیت هستید که نیاز به انتخاب ورق استیل در آن وجود دارد، لازم است که نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ را بدانید.

انتخاب بهترین گزینه‌ها در گروی شناخت درست است. اگر بتوانید مقوله تشخیص و انتخاب را به‌درستی مدیریت کنید، بسیاری از امور بعدی پروژه هم راحت‌تر و بهینه‌تر پیش خواهند رفت.

در آخر

ورق‌های استیل از محصولات پرکاربرد مشتق‌شده از فولاد به‌شمار می‌روند و همان‌طور که گفته شد در پروژه‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای کسانی که در پروژه‌های این‌چنینی فعالیت دارند، آگاهی از قیمت‌های روز مقاطع فولادی مختلف بسیار مهم است.

وجود منبعی آگاه که در کمال صحت و دقت درباره قیمت‌ها اطلاع‌رسانی کند، برای دست‌اندرکاران پروژه‌های ساخت‌وساز و صنایع مختلف بسیار حیاتی به‌نظر می‌رسد. نوسان قیمت‌ها و رقابت در بازارها از دلایلی است که اهمیت رصدکردن بازار را دوچندان می‌کند.

بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) یکی از منابع و مراجع معتبری است که حرفه‌ای‌ها برای استعلام‌گرفتن قیمت‌ مقاطع فلزی و فولادی مختلف از آن کمک می‌گیرند. برای استعلام قیمت تمامی محصولات فولادی و استیل، کافیست به وبسایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com مراجعه کنید و از قیمت امروز آهن آلات در بازار، اطلاع یابید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا