سرور مجازی
اقتصادی

از مرگ عبدالباقی زیر آوار متروپل تا فرار خاوری به کانادا

به گزارش دیتاسنتر من، ظهر روز دوشنبه، دوم خرداد برج دوقلوی نوساخت متروپل فروریخت. تا لحظه انتشار این گزارش ۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. هنوز حجم خسارات جانی و مالی برج متروپل به طور قطع مشخص نیست.

برجی نوساز که رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان گفت پروانه ساختمانی آن غیرقانونی بود. با توافق مالک و شهرداری و پرداخت جریمه ۳ سقف دیگر به سازه اضافه می‌شود.

حسین عبدالباقی، مالک و پیمانکار متروپل آبادان است که از او به عنوان عامل اصلی ریزش ساختمان متروپل یاد می‌شود.

بسیاری منتظر پاسخگویی حسین عبدالباقی، برای فاجعه متروپل بودند. ابتدا رسانه‌ها از دستگیری او خبر دادند. اما طولی نکشید که همان رسانه‌ها از مرگ عبدالباقی زیر آوار متروپل خبر داد.

رسانه‌های رسمی گزارش داده‌اند که عبدالباقی زیر آوار برجی که ساخته مدفون شد. اما بعد از آن این شایعه در فضای مجازی ایجاد شد که چرا ابتدا خبر دستگیری او آمد و بعد خبر فوت او؟ اما عبدالباقی کیست و چرا مرگ او را باور نمی‌کنند؟

چرا مرگ عبدالباقی باورپذیر نیست؟

او مدیرعامل هلدینگ عبدالباقی است و نامش در میان برخی پروژه‌های اطراف اروندرود دیده می‌شود. چهره‌ای که بارها از او تقدیر شد، از کارآفرین برگزیده تا چهره برگزیده صنعت گردشگری.

برخی از پروژه‌های عبدالباقی هنوز در حال ساخت هستند و مشخص نیست این پروژه‌ها نیز مانند متروپل با عدم رعایت نکات ایمنی پیش می‌روند یانه. اگر جواب مثبت است آیا جلوی ادامه پروژه را می‌گیرند یا نه. آیا مانند پروژه متروپل با همکاری شهرداری کار پیش رفته یا نه؟

بعد از ریزش متروپل، شهردار فعلی آبادان، دو شهردار سابق و ناظران این پروژه دستگیر شدند. حتی گفتند که عبدالباقی نیز دستگیر شد اما کمی بعد خبر مرگ او منتشر شد. اما کسی توضیح نداد چرا مدیرعامل هلدینگ باید در آن لحظه در برج باشد؟ آیا در حال بازدید بود؟ اگر بازدید بود آیا از اعضای تیم او هم خبری منتشر شد؟ دستگیری او در ساعات ابتدایی او چه بود؟

مرگ مشکوک قاضی منصوری

عبدالقاضی تنها فردی نیست که به دلیل فعالیت‌های اقتصادی‌‌اش معروف است. فردی که ابتدا یک کارآفرین نمونه بود و بعد از آن گرفتار سرنوشت مبهمی شد.
از این موارد می‌توان به افراد دیگری هم اشاره کرد.

غلامرضا منصوری، قاضی سابق اجراییات شهرستان لواسانات نیز با مرگ مشکوکش در سال ۹۹ خبرساز شد.

منصوری متهم به دریافت ۵۰۰ هزار یورو و از کشور فراری بود. علت اصلی مرگ او برخورد جسم یا اجسام سخت اعلام شد. نام او در پرونده فساد اکبر طبری بر زبان‌ها افتاد.

فردی که هم خروجش از کشور ماجراساز بود و هم جریان فوتش.

از اختلاس تا زندگی در کانادا

محمودرضا خاوری، مرجان شیخ‌الاسلامی، مه‌آفرید امیرخسروی و بابک زنجانی هم افراد دیگری هستند که سرنوشت‌های خاص خود را داشته‌اند. بابک زنجانی در زندان است اما خاوری و شیخ‌الاسلامی توانستند از ایران خارج شوند.

محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران و متهم به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومان بود که سال ۹۰ برای شرکت در یک کنفرانس از ایران خارج شد و دیگر برنگشت.

مرجان شیخ‌الاسلامی هم متهم به تحصیل مال نامشروع به مبلغ هشت میلیون دلار است. هر دو حالا در کانادا زندگی می‌کنند.

متهمانی که در ایرانند!

مدت‌هاست که کسی از خاوری و بابک زنجانی و مرجان شیخ‌الاسلامی خبری ندارد. دو نفری که ایران را ترک کرده‌اند و فردی که در زندان است و گاه و بیگاه می‌گویند با قرار وثیقه آزاد شد یا می‌شود! اما نام‌های دیگری هم هستند که روزی خبرساز و جنجالی بودند و حالا دیگر نیستند.

یکی از این افراد مرتضی رفیق‌دوست است که در سال ۷۱، با ۱۲۳ میلیارد تومان نخستین پرونده فساد خبرساز را داشت. پرونده‌ای بزرگ در دوره خودش. رفیقدوست اگرچه به حبس ابد محکوم شد اما بعد از ۱۰ سال از زندان آزاد شد.

بعد از آن اما پرونده شهرام جزایری با چهار میلیارد تومان در سال ۸۱، بزرگترین پرونده فساد تا آن دوره شد. البته طولی نکشید که پرونده‌ای بزرگتر به میان آمد. این بار پرونده مه‌آفرید امیرخسروری با رقم سه هزار میلیارد تومان به عنوان بزرگترین پرونده فساد مالی رسانه‌ای شد.

کمی بعد هم نام بابک زنجانی به میان آمد. یکی در زندان است و آن یکی اعدام شد. مه‌آفرید خسروی در سوم خرداد سال ۹۳ به اتهام اختلاس سه هزار میلیارد تومان اعدام شد.

اما همان سال دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت پرونده بابک زنجانی سه برابر حجم و رقم مالی پرونده مه‌آفرید امیرخسروی است. عباس جعفری دولت‌آبادی گفت که پرونده بابک زنجانی پرونده‌ای بزرگ برای قوه قضاییه بود.

پرونده بابک زنجانی اما بیش از اینها بود. پیش از این تسنیم در گزارشی درباره بدهی بابک زنجانی نوشت: «وزارت نفت معتقد است بدهی بابک زنجانی به این مجموعه نزدیک به ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان است.»

سرنوشت بابک زنجانی هنوز با اما و اگر مواجه است. رئیس دیوان عالی کشور از تائید حکم اعدام او گفت و وکیل زنجانی از احتمال عفو او با انتقال دارایی‌هایش خبر داد.
گفته می‌شود شهرام جزایری در زندان است و رفیق‌دوست هم آزاد شد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا