سرور مجازی
اخبار آی تی

انتظار دانش‌بنیان‌ها از دولت سیزدهم برای رفع موانع فضای اقتصادی داخلی و بین‌المللی

به گزارش ایسنا، افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران در نشست بررسی راهکارهای رفع موانع تولید در دولت سیزدهم، با بیان اینکه حاکمیت به درستی تصمیم گرفت تا برای فاصله گرفتن از حوزه نفتی و درآمدهای آن اکوسیستم مناسبی ایجاد کند، گفت: یکی از بخش‌های انگشت‌شماری که در سال‌های اخیر فعالیت‌های ارزشمندی انجام داده، اکوسیستم دانش‌بنیان کشور است.

کلاهی اظهار کرد: اما به نظر می‌رسد گام دوم این است که شرکت‌های دانش‌بنیانی که تا کنون در یک فضای گلخانه‌ای رشد کرده‌اند را وارد فضای ملی و بین‌المللی کرده و در GDP کشور سهمی برایشان در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه برای تحقق این امر با چالش‌هایی مواجه هستیم، یادآور شد: تعاملات بین‌المللی به دلیل تحریم و مشکلات ناشی از آن، بر بازارهای صادراتی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی و دسترسی به فناوری‌های نوین تاثیر منفی گذاشته است.

کلاهی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و رشد آنها در فضای نامناسب را از دیگر چالش‌های این شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: به محض اینکه این شرکت‌ها بخواهند وارد فضای اقتصادی کشور شوند، به مشکلات عدیده‌ای برخورد می‌کنند که امیدوارم در دولت سیزدهم این موانع برطرف شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر اینها، شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور ارتباط مناسبی با بازار ندارند و چون فضای اقتصادی و کسب و کار کشور انحصاری بوده و رقابت در آن وجود ندارد، نمی‌توانند در این بازار اقبالی به دست بیاورند.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران تامین سرمایه را از دیگر چالش‌های موجود بر سر راه فعالیت این شرکت‌ها دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر فعالیت خود از حمایت‌هایی در قالب وام و تسهیلات بهره می‌گیرند، اما این همه ماجرا نیست. چراکه ارتباط میان هلدینگ‌ها و استارت‌آپ‌ها به خوبی برقرار نشده که وظیفه اتاق ایران برقراری این تعاملات است.

وی مشکلات رگولاتوری‌ها، نبود قوانین و در برخی موارد وجود قوانین مضاعف را از دیگر چالش‌های فعالیت کسب و کارها در این اکوسیستم دانست و افزود: از دولت سیزدهم انتظار می‌رود امنیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی، ثبات در قوانین و فعالیت‌های فعالان اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد.

کلاهی اضافه کرد: ضمن اینکه لازم است در ادامه فعالیت دولت فعلی سیاست جایگزینی واردات با استراتژی تمرکز بر مزیت‌های نسبی و رقابتی به منظور کسب ارزش افزوده بیشتر، مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اکوسیستم دانش‌بنیان در کشور فعال شده اما هنوز جهت‌گیری مشخصی راجع به آن نداریم، تصریح کرد: این که بخواهیم همه فعالیت‌های اقتصادی را در داخل کشور انجام دهیم، خلاف علم اقتصاد است. از این رو، در دولت سیزدهم باید بین دولت و نهادهای صنفی دیالوگ برقرار شود تا بتوانیم با کمک یکدیگر مشکلات موجود را حل کنیم. چراکه، پشت درهای بسته نمی‌توان برای فعالان اقتصادی نسخه شفابخش پیچید.

خروج نخبگان از کشور به دلیل ضعف مدیریتی

سلمانی، رئیس ستاد تشکل‌های دانش‌بنیان دولت سیزدهم که از دیگر مدعوین این نشست بود، با بیان اینکه موضوعات بسیاری را بررسی کردیم تا در دولت آتی به آنها بپردازیم، گفت: اگر بتوانیم تنها نیمی از خلاء‌های موجود را که به آنها اشاره شد هم برطرف کنیم، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

سلمانی با تاکید بر اینکه در دو سال اخیر در قوه قضائیه دوهزار واحد تولیدی را از حالت تعطیلی خارج کرده‌ایم و مجددا شروع به کار کرده‌اند، ادامه داد: علاوه بر آن از تعطیل شدن هزار واحد تولیدی هم جلوگیری کرده‌ایم که نشان می‌دهد اقدامات خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: به دلیل ضعف مدیریت بسیاری از نخبگان از کشور خارج شده‌اند، در دولت آتی قصد داریم نخبگان و فعالان اکوسیستم دانش‌بنیان کشور را در همه حوزه‌ها از قبیل صنعت، کشاورزی و… مشارکت دهیم. در دولت سیزدهم به جد از فعالان این اکوسیستم حمایت خواهیم کرد و افتخار می کنیم که بتوانیم شاهد رشد در این حوزه باشیم.

سحر بنکدارپور، دبیرکل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران نیز در این نشست با استناد بر قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به ماده‌های 2، 3 و 15 این قانون اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون دولت و دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط کسب‌وکار، تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرایی نظر تشکل‌های اقتصادی مربوطه را مورد توجه قرار دهند که تا کنون شاهد چنین مقوله‌ای نبودیم.

وی زمان طولانی اخذ مجوز و ثبت شرکت، هزینه‌های بالای فعالیت در اکوسیستم دانش‌بنیان و… را از مهمترین مشکلات موجود در حوزه فعالیت دانش‌بنیان‌ها دانست و گفت: همین مسائل به ظاهر ساده انگیزه فعالیت را از جوانان گرفته و باعث ایجاد مشکلات اقتصادی می‌شود.

بنکدارپور تصریح کرد: جلوگیری از واردات بدون نگاه علمی و به بهانه حمایت از تولید داخلی، اخذ مالیات‌های هنگفت و عدم پرداخت به موقع هزینه‌ سفارش‌های صورت گرفته توسط نهادها و سازمان‌های دولتی از دیگر مسائلی است که ادامه حیات را برای واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان سخت کرده است.

مهرداد ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی کشور نیز در ادامه این نشست گفت: سازمان امور گمرکی کشور در راستای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان هر کالایی را که در گمرک معطل مانده با استناد به نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ترخیص می‌کند.

ارونقی تصریح کرد: از این رو، هر موردی که به گمرک ارجاع داده شود، با هر سقف ارزشی و بدون ثبت سفارش و کد رهگیری بانک ترخیص خواهد شد. مساله دیگر مجوزهای قانونی مانند استانداردهاست که از حوزه اختیارات گمرک خارج است. اما در هرحال به راحتی می‌توان با این مصوبه که به آن اشاره شد کالاهایی که مدت‌ها در گمرک مانده و شرکت‌های دانش‌بنیان را با مشکلاتی مواجه کرده، ترخیص کرد.

وی اظهار کرد: معافیت از ثبت سفارش کالاهای دانش بنیان به دلایل متعدد از جمله محدودیت‌های ارزی ایجاد می‌شود که شرکت‌ها نمی‌توانند ثبت سفارش کنند که با این مصوبه و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مشکل به‌راحتی مرتفع شده است.

مهدی اقتصادی، رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه تمام تلاش بخش خصوصی این است که صدای فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری را به گوش همگان رسانده و برای آنها انگیزه‌ای ایجاد کنیم، گفت: در کمتر از یک سالی که این مرکز شروع به فعالیت کرده است، مباحث موجود در این حوزه را توسط کارشناسان مختلف بررسی کرده است.
وی اظهار کرد: بخش خصوصی به عنوان یک نهاد مطالبه گر باید از دولت‌ها بخواهد و با خواسته های خود موجب رونق اقتصادی در کشور شود تا انشاالله از این بن‌بست اقتصادی که در آن گیر افتاده‌ایم، رها شویم.
وی با ابراز امیدواری از اینکه در دولت سیزدهم طریقه برخورد با اندیشمندان و نخبگان به درستی پیاده شود، گفت: البته یقینا دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به این مقوله دارد؛ چراکه اگر به این افراد اهمیت ندهیم، در آینده‌ای نه چندان دور کشور دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.
اقتصادی اظهار کرد: مرکز شتابدهی صادرات ایران با مسوولیتی که اتاق بازرگانی ایران بر دوش آن محول کرده است، با حداقل امکانات این مسیر را پیش برده است، به‌گونه‌ای که تفاهم‌نامه‌های اجرایی بسیاری را در دست اجرا دارد. از همین جا اعلام می‌کنم این آمادگی در مرکز وجود دارد که از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این حوزه حمایت کرده و مشکلات آنها را مرتفع کند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا