سرور مجازی
تکنولوژی

اگر با دو برابر «سرعت نور» حرکت کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

تا جایی که آزمایش‌ها و نظریه‌های علمی نشان داده‌اند، می‌دانیم که هیچ کس نمی‌تواند با دو برابر سرعت نور حرکت کند. در واقع هیچ جرمی که از ماده عادی ساخته شده است، مثل من و شما، نمی‌تواند با سرعتی بیشتر از سرعت نور حرکت کند. با این حال، فیزیکدانان احتمال می‌دهند که برخی ذرات بتوانند تا دو برابر سرعت نور حرکت کنند.

محدودیت جهانی سرعت

یکی از نظریه‌هایی که توانسته تا حد خوبی پدیده‌های کنونی را توجیه کند، نظریه نسبیت آلبرت انیشتین است. طبق اطلاعاتی که این نظریه به ما می‌دهد، سرعت هر چیزی که جرم داشته باشد، نمی‌تواند بیشتر از سرعت نور باشد و این سرعت، یعنی سه هزار کیلومتر بر ثانیه محدودیتی بر سرعت در جهان است.

حالا اگر بخواهیم جرمی را به حرکت درآوریم، باید به آن انرژی وارد کنیم و هر چه بخواهیم سرعت حرکت آن بیشتر باشد، باید انرژی بیشتری مصرف کنیم. برای اینکه بخواهیم سرعت جرمی را به بیش از سرعت نور برسانیم، باید به مقدار بسیار زیادی، به عبارتی بی‌نهایت انرژی مصرف کنیم. با این حال، تمام منابع انرژی ما محدود هستند و چنین کاری ممکن نیست.

اما این محدودیت سرعت فقط برای اجسامی است که جرم «معمولی» دارند. البته در نظریه‌های فیزیک ذراتی فرضی به نام «تاکیون» (Tachyon) وجود دارند که به اصطلاح از جرم «موهومی» (imaginary mass) تشکیل شده‌اند.

نوشته های مشابه
تصویر فرضی از کرمچاله

هنوز مدرکی مبنی بر وجود این ذره وجود ندارد، اما با توجه به نتایج نظریه نسبیت، احتمال وجود آن‌ها هست. اگر این ذرات وجود داشته باشند، همیشه با سرعتی بیشتر از سرعت نور حرکت می‌کنند. درست مثل اجرام معمولی که نمی‌توانند سرعتی بیشتر از سرعت نور داشته باشند، اجرام موهومی نمی‌توانند با سرعتی کمتر از سرعت نور حرکت کنند.

برخی فیزیکدانان احتمال می‌دهند که اگر تاکیون‌ها وجود داشته باشند، همیشه در زمان به عقب برمی‌گردند. اگر چنین فرضیه‌هایی وجود داشته باشند و بتوانیم روزی آن‌ها را مشاهده کنیم، می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و در زمان سفر کنیم. البته فعلا از چنین چیزی فقط می‌توان در کتاب‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی استفاده کرد و در دنیای واقعی حضوری ندارد.

آیا سفر در زمان امکان‌پذیر است؟

فاصله نزدیک‌ترین ستاره به ما ۴.۳۵ سال نوری است، به عبارتی، اگر بخواهیم با سرعت نور به این ستاره سفر کنیم، تقریبا ۴ سال و ۴ ماه طول می‌کشد. حالا تصور کنید؛ اگر بخواهیم به کهکشان آندرومدا که نزدیکترین کهکشان به ما است و ۲.۵ میلیون سال نوری فاصله دارد، ۲.۵ میلیون سال طول می‌کشد. این فاصله زمانی برابر با فرگشت انسان از دومین نیای ما تا امروز است!

با این حال، نظریه نسبیت احتمال وجود کرمچاله (Wormhole) را نیز تایید می‌کند. این اجرام مثل میانبرهایی در جهان هستند که دو نقطه از فضا-زمان را به هم متصل می‌کنند و با عبور از درون آن‌ها می‌توان چنین فاصله‌هایی را در چند ساعت پشت سر گذاشت. متاسفانه کرمچاله‌ها نیز مثل تاکیون‌ها اجرام فرضی هستند و هنوز مدرکی برای تایید آن‌ها وجود ندارد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا