سرور مجازی
تکنولوژی

اپیسر از نسل بعدی حافظه‌های SSD با سرعت 13 گیگابایت بر ثانیه پرده برداشت

شرکت تایوانی اپیسر از اولین حافظه NVMe SSD نسل PCIe Gen 5 برای کاربران مصرفی رونمایی کرد. این محصول می‌تواند با حداکثر سرعت 13000 مگابایت بر ثانیه اطلاعات را بخواند و با سرعت 12000 مگابایت بر ثانیه به نوشتن اطلاعات بپردازد.

یکی از قابلیت‌های نسل بعدی پلتفرم‌های اینتل و ای‌ام‌دی پشتیبانی از حافظه‌های PCIe Gen 5 NVMe SSD خواهد بود. حالا اپیسر در نمایشگاه کامپیوتکس 2022 برای اولین بار کاربران را با حافظه‌ای آشنا کرده که از این فناوری استفاده می‌کند و قرار است در دنباله سال به بازار بیاید.

حافظه‌های اپیسر دو مدل دارند

حافظه جدید اپیسر دو مدل خواهد داشت: یکی از طراحی استاندارد این شرکت استفاده می‌کند و دیگری با طراحی ZADAK به بازار می‌آید. اپیسر استاندارد AS2280F5 یک حافظه PCIe Gen M.2 NVMe SSD است که با NVMe 2.0 سازگاری دارد و سرعت خواندن و نوشتن آن به ترتیب 13 و 12 هزار مگابایت بر ثانیه اعلام شده است.

حافظه اپیسر استاندارد
حافظه اپیسر استاندارد

اس‌اس‌دی‌های جدید اپیسر با PCIe Gen 4 هم کار می‌کنند اما از طریق PCIe Gen 5 می‌توانند دو برابر توان داشته باشند. درایو اپیسر هیت‌سینک آلومینیومی دارد و ظاهرا به فناوری‌های حفاظتی خاصی مجهز شده که جزئیات آن‌ها هنوز مشخص نیست. البته طراحی ZADAK یک مدل دیگر با هیت‌سینک فوق نازک گرافینی هم دارد.

نوشته های مشابه
حافظه اپیسر ZADAK
حافظه اپیسر ZADAK

در حال حاضر، حافظه‌های اس‌اس‌دی 30 درصد از گرمای خود را از طریق کانکتور M.2 و 70 درصد را از طریق پیچ M.2 دفع می‌کنند. اینجاست که اهمیت رابط‌ها و اسلات رابط‌ها مشخص می‌شود. شرکت دیگری به نام Phison فعلا مشغول سرمایه‌گذاری روی نوع جدیدی از کانکتور است که ممکن است اجازه استفاده از فن را بدهد.

هم‌اکنون اطلاعاتی درباره کنترلر این حافظه جدید ارائه نشده، اما شاید با کنترلر Phison E26 روبرو شویم که بهترین گزینه برای بسیاری از حافظه‌های پریمیوم Gen 5 NVMe خواهد بود. با توجه به این که گزارش امروز صرفا یک نگاه اولیه به این محصول بود، باید منتظر باشیم تا اپیسر در آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا