سرور مجازی
zoomit

شکایت از بالا بودن قیمت‌ گوشی‌های آیفون را کجا ثبت کنیم؟

به گزارش دیتاسنتر من، ممنوعیت واردات آيفون از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری چندین‌ مرتبه از زبان نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح شد. همین اظهارات باعث چند برابر شدن مدل‌های مختلف آيفون ۱۳ و سایر مدل‌های آیفون در بازار شد.

گزارش میدانی دیتاسنتر من در اواسط اردیبهشت ماه نشان داد که تمام مدل‌های گوشی آیفون نسبت به قبل، تقریباً ۵ درصد و نسبت به ۳ ماه گذشته ۲۰ تا ۵۰ درصد گران شده بود. برای نمونه آیفون ۱۳ پرومکس با ظرفیت ۱۲۸ گیگابیت در روز بیستم اردیبهشت، ۴۵ میلیون تومان قیمت داشته و همین مدل با ظرفیت ۲۵۶ گیگابیت بین ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار به فروش رسیده است. درحالی‌که این مدل‌های آیفون در ابتدای سال با قیمت بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسیدند.

اما این پایان کار نبود و ضربه بعدی برای افزایش چند برابری قیمت آیفون وقتی زده شد که بسیاری از واردکنندگان از ۲۶ اردیبهشت هنگام ثبت سفارش گوشی مدل آیفون در سامانه جامع تجارت با این پیام روبه‌رو شدند که امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند اپل را تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه نخواهند داشت.

در نهایت هم وقتی ابتدای هفته جاری خبر انتقال اولویت‌بندی این کالا از گروه کالایی ۲۳ به گروه کالاهای لوکس و غیر ضروری (گروه ۲۷) منتشر شد، قیمت مدل‌های مختلف آیفون به ۶۵ تا ۸۰ میلیون تومان رسید.

افزایش افسارگریخته قیمت‌ گوشی آیفون آنقدر ادامه پیدا کرد تا در نهایت روز گذشته مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در واکنش به خبرهای ممنوعیت واردات آیفون گفت که ثبت سفارش موبایل‌های آیفون با هیچ محدودیتی همراه نیست.

سعید عباس‌پور گفته بود که به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی و اولویت‌بندی‌ها برای تأمین کالاهای اساسی، باعث شده بود که اولویت‌بندی‌های کالایی به‌صورت مقطعی با برخی اختلالات مواجه شود که به‌باور او امری طبیعی است. براساس اظهارت او، با رفع این اختلالات و تعیین اولویت‌بندی‌های جدید، از امروز ثبت سفارش این کالا از سر گرفته می‌شود.

قیمت‌هایی که پایین نمی‌آیند

با وجود اظهار نظر مدیران وزارت صمت و همچنین گمرک در مورد اینکه واردات آیفون با محدویتی همراه نشده و گروه کالایی این کالا هم تغییری نکرده؛ همچنان گوشی آیفون در بازار با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد. همچنین برخی سایت‌های آنلاین فروش کالا‌های دیجیتال نیز از امروز فروش گوشی آيفون را در سایت خود متوقف کرده‌اند.

طبق اعلام برخی فروشندگان آیفون درحال‌حاضر برخی از فروشندگان این گوشی آن را با قیمت‌های متفاوتی و تقریباً ۲۰ درصد بالاتر از اواسط اردیبهشت ماه به فروش می‌رسانند. اکنون آیفون ۱۳ پرومکس با ظرفیت ۲۵۶ که تا قبل از انتشار خبر احتمالی ممنوعیت آیفون بین ۴۵ تا ۴۷ میلیون به فروش می‌رسید حالا با قیمت ۵۶ تا ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد یا آیفون ۱۳ با ظرفیت ۱۲۸ که تا اواخر اردیبهشت برابر با ۳۰ میلیون تومان بود حالا یا در بازار پیدا نمی‌شود یا اگر هم فروشنده‌ای قصد فروش آن را داشته باشد قیمت آن بین ۳۷ تا ۴۰ میلیون تومان است.

به تعزیرات شکایت کنید

خبر ممنوع نبودن واردات آیفون مانند همیشه به هیچ‌وجه باعث کاهش قیمت مدل‌های مختلف این گوشی در بازار نشده است. بسیاری شرایط پیش‌آمده در این بازار را به وجود برخی رانت‌‌ها ارتباط می‌دهند. برای نمونه همین چند روز پیش بود که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در یک پستی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده بود، از وجود یک رانت احتمالی پشت خبر ممنوعیت واردات آیفون و افزایش مجدد قیمت این گوشی خبر داده بود. او نوشته بود:

آخرین باری که تصمیم داشتند واردات آیفون را ممنوع کنند، از رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم که گزارش سه‌ماهه واردات گوشی‌های تلفن همراه را برایم تهیه کند. گزارش گویا بود، شرکتی خارج از روال همیشگی خود و سایر شرکت‌ها، حجم زیادی گوشی آیفون وارد کشور کرده بود.

به باور او درحالی‌که خبرهای خوبی از فروش نفت و بازگشت منابع آن از سوی دولت مطرح می‌شود و این گشایش‌ها به حدی بوده که خبر از عزم برای صدور مجوز واردات خودرو می‌دهند؛ ممنوعیت ثبت سفارش گوشی همراه به‌دلیل محدودیت منابع ارزی با اخبار قبلی در تناقض است.

رانت پشت انتشار خبر ممنوعیت واردات آیفون فقط از زبان این مقام مسئول سابق در بدنه دولت شنیده نمی‌شود. برخی از فروشندگان هم گران شدن قیمت آیفون را به دست‌های پشت پرده برخی شرکت‌های واردکننده ارتباط می‌دهند و اعلام می‌کنند که برخی از واردکنندگان از خبر ممنوعیت احتمالی آیفون که در بازار پخش شده، سود‌های زیادی به دست آورده‌اند.

حالا در این بین این سؤال مطرح است که کاربرانی که از خرید خود در این مدت ضرر دیده‌اند باید به کجا شکایت کنند یا کاربرانی که قصد خرید این گوشی را دارند؛ اما به‌دلیل قیمت‌های غیرواقعی امکان خرید مدل‌های مختلف این گوشی را ندارند، چگونه می‌توانند اعتراض خود به این شرایط را بیان کنند؟

محمد علی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات این سازمان در گفت‌وگو با دیتاسنتر من اعلام می‌کنند که کاربران شاکی از قیمت‌های گوشی آیفون شکایت‌های خود را در سازمان تعزیرات یا وزارت صمت ثبت کنند.

اسفنانی در این زمینه گفت:

کاربرانی که نسبت به قیمت در بازار این گوشی شکایت دارند می‌توانند به سازمان تعزیرات با شماره ۱۳۵ تماس بگیرند و شکایت خود را ثبت کنند. راه دیگر در این زمینه تماس با شماره ۱۲۴ است که متعلق به ثبت شکایت در مورد گران‌فروشی در سازمان حمایت از مصرف‌کننده است.

او تأکید می‌کند که در صورت شکایت مستقیم کاربران از وضعیت این بازار و قیمت‌هایی که گفته می‌شود به شکل غیرواقعی افزایش پیدا کرده، سازمان تعزیرات حتماً با متخلفان برخورد خواهد کرد.

او در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان تعزیرات به صورت خودجوش وارد میدان نشده و جلوی افزایش غیرواقعی قیمت گوشی‌های آیفون در بازار را نمی‌گیرد، این‌گونه توضیح داد:

مبنا برای ما قیمتی است که سازمان حمایت از مصرف‌کننده یا سازمان‌ها و مراجععی که کار قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند، تعیین می‌کنند. سازمان تعزیرات در این زمینه به صورت خودکار نمی‌تواند وارد شود چون وظیفه‌اش رسیدگی به شکایت‌ها است.

همچنین او در مورد شائبه‌هایی که در مورد تخلف برخی وارد‌کنندگان در گران‌ کردن قیمت‌های آیفون با پخش خبر ممنوعیت این مدل‌ از گوشی‌ها شنیده می‌شود و در پاسخ به این سؤال که آیا در این زمینه هم تعزیرات نمی‌تواند وارد عمل شود، گفت:

باید سازمان‌های کاشف تخلف که با ما ارتباط حقوقی دارند مانند وزارت صمت، سازمان حمایت یا بازرسان اتاق اصناف موارد گران‌فروشی‌ای را که دیده‌اند به‌صورت گزارش تخلف برای ما ارسال کنند تا امکان رسیدگی به آن را داشته باشیم.

به گفته او سازمان تعزیرات به‌صورت خودکار امکان وارد شدن به این بازار برای کنترل قیمت را ندارد؛ چراکه بحث کشف جرم و تنظیم گزارش تخلف با این سازمان نیست و سازمان تعزیرات تنها مرجع رسیدگی به شکایاتی است که به این سازمان اراجاع داده می‌شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا