سرور مجازی
تکنولوژی

شرکت TSMC فرایند تحقیق و توسعه فناوری تولید 1.4 نانومتری را کلید می‌زند

در دنیای تولید پردازنده، فرایند تحقیق و توسعه پایانی ندارد، به همین ترتیب TSMC نیز دست به کار شده و با اعلام برنامه‌ زمانی برای تولید فرایند N2 (کلاس 2 نانومتری) عنوان کرده که این کلاس در سال 2025 وارد تولید انبوه خواهد شد. هرچند ظاهرا زمان آن فرا رسیده تا این شرکت به فکر یک محصول جانشین باشد: فرایند تولید 1.4 نانومتری.

به گزارش Business Korea، شایعات کنونی گویای آن هستند که جانشین احتمالی TSMC فناوری کلاس 1.4 نانومتری است و انتظار می‌رود کمپانی آن را در ماه آینده میلادی به شکل رسمی معرفی کند. ظاهرا این شرکت برای توسعه کلاس 1.4 نانومتری، تیمی را انتخاب کرده که پیش‌تر وظیفه توسعه گره N3 (کلاس 3 نانومتری) را برعهده داشته است.

با این وجود طراحان و سازندگان تراشه عموما آغاز تحقیق و توسعه یک محصول یا فناوری جدید را اعلام نمی‌کنند، به همین خاطر بعید است که TSMC طی بیانیه‌ای خبری رسما اعلام کند که پروژه فرایند 1.4 نانومتری کلید خورده است.

TSMC و آغاز پروژه فرایند 1.4 نانومتری

اطلاعات تکمیلی درباره پروژه‌های آتی TSMC

لازم به ذکر است که جریان استاندارد برای طراحی فناوری پردازنده، 3 فاز مسیریابی، پژوهش و توسعه را شامل می‌شود. اگر معنای مشخص فاز دوم و سوم را کنار بگذاریم، فاز مسیریابی مواردی بنیادین مانند جستجو برای مواد اولیه مناسب و فیزیک محصول را در بر می‌گیرد و می‌توان این فاز را به صورت همزمان برای گره‌های متعددی به انجام رساند.

نوشته های مشابه

اکنون به نظر می‌رسد که TSMC مرحله مسیریابی برای N2 را به پایان رسانده باشد و تیم‌های متخصص در زمینه فیزیک و شیمی این شرکت مشغول کار روی جانشین آن هستند که احتمالا همان فناوری 1.4 نانومتری مورد بحث است، محصولی که ممکن است تحت عنوان angstroms 14 نیز خطاب شود.

گفتنی است که N2 به فناوری‌ GAAFET متکی است اما از لیتوگرافی EUV موجود که دارای دیافراگم عددی 0.33 است نیز استفاده خواهد کرد. با مدنظر داشتن این جزئیات ممکن است جانشین N2 نیز فناوری ترانزیستور‌های GAAFET را حفظ کند اما همچنان مشخص نیست از ابزار EUV دارای دیافراگم عددی 0.55 استفاده خواهد کرد یا خیر.

در پایان بد نیست به این مورد نیز اشاره شود که N2 اواخر 2025 وارد تولید انبوه خواهد شد و می‌توان در سال 2026 انتظار دیدن اولین تراشه‌های 2 نانومتری را داشت، همچنین با توجه به دوره‌های معرفی گره توسط TSMC طی هر 2.5 الی 3 سال، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تولید فرایند 1.4 نانومتری این شرکت نیز در سال 2028 آغاز خواهد شد.  

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا