سرور مجازی
zoomit

تراشه‌های Dimensity 930 و Helio G99 مدیاتک با تمرکز بر مصرف بهینه انرژی معرفی شدند

سه عضو جدید به خانواده‌ی پردازنده‌های مدیاتک اضافه شد. این شرکت امروز Dimensity 930 و Dimensity 1050 و Helio G99 را رونمایی کرد. پیش‌از‌این در دیتاسنتر من، از معرفی تراشه‌ی Dimensity 1050 نوشتیم و اکنون ویژگی‌ها و مشخصات Dimensity 930 و Helio G99 را بررسی می‌کنیم. این دو تراشه با فرایند ۶ نانومتری TSMC تولید شده‌اند و مدیاتک ادعا می‌کند مصرف انرژی آن‌ها بسیار بهینه است.

مدیاتک Dimensity 930

Dimensity 930 | دایمنسیتی ۹۳۰

همان‌طور‌که Gizmochina اشاره می‌کند، Dimensity 930 مدیاتک درواقع جانشین جدید Dimensity 920 است که سال گذشته معرفی شده بود. Dimensity 920 در دستگاه‌هایی مثل ردمی نوت ۱۱ پروپلاس و ریلمی ۹ پروپلاس استفاده شده است. به‌نظر می‌رسد ساختار اولیه‌ی Dimensity 930 اساساً مشابه مدل سال گذشته است؛ زیرا از دو هسته‌ی Cortex A78 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس دو گیگاهرتز بهره می‌برد.

نکته‌ی جالب این است که فرکانس دو هسته‌ی Cortex A78 در Dimensity 920 سال گذشته ۲٫۵ گیگاهرتز بود و این یعنی عملکرد Dimensity 930 درمقایسه‌با نسل قبلی این تراشه کاهش یافته است. کاهش فرکانس هسته‌های اصلی این سیستم-روی-چیپ می‌تواند به افزایش عمر باتری در دستگاه‌های جدید کمک کند. Dimensity 930 نیز از حافظه‌ی ذخیره‌سازی پیشرفته‌ی UFS 3.1 و رم LPDDR5 پشتیبانی می‌کند؛ قابلیت‌هایی که قبلاً فقط برای تراشه‌های پرچم‌دار بازار در نظر گرفته شده بود و حالا به سیستم-روی-چیپ‌های میان‌رده رسیده است.

Dimensity 930 از دو سیم‌کارت‌ هم‌زمان 5GSA پشتیبانی می‌کند و این یعنی کاربران می‌توانند از سرعت 5G ثابت روی گوشی خود بهره ببرند. متأسفانه این تراشه با استاندارد قدیمی وای‌فای ۵ و بلوتوث ۵٫۲ عرضه خواهد شد؛ درحالی‌که رقیب اصلی آن، یعنی اسنپدراگون ۶۸۰ کوالکام، از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند.

مدیاتک Helio G99 LTE

Helio G99 4G

Helio G99 جدیدترین سیستم‌-روی-چیپ مدیاتک برای گوشی‌های هوشمند گیمینگ مقرون‌به‌صرفه‌ 4G است. مدیاتک سرانجام برای ساخت این تراشه به‌جای استفاده از فرایند ۱۲ نانومتری TSMC از فرایند ۶ نانومتری این شرکت بهره گرفته است؛ به‌همین‌دلیل، مصرف انرژی‌اش درمقایسه‌با Helio G96 درحدود ۳۰ درصد بهتر شده است. در مقام مقایسه، باید اشاره کنیم Helio G96 با فرایند ۱۲ نانومتری TSMC تولید شده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • تراشه‌های وای فای ۷ مدیاتک برای دستگاه‌های اینترنت اشیا معرفی شدند
  • Dimensity 1050 معرفی شد؛ اولین تراشه مدیاتک با پشتیبانی از هر دو نسخه شبکه 5G

Helio G99 شامل دو هسته‌ی Cortex A76 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس دو گیگاهرتز است. اگر این ساختار برایتان آشنا به‌نظر می‌رسد، جای تعجب نیست؛ زیرا Dimensity 930 نیز دقیقاً از همین ساختار بهره می‌برد.

متأسفانه Helio G99 از 5G پشتیبانی نمی‌کند؛ اما امکان استفاده هم‌زمان از دو سیم‌کارت 4G را ارائه می‌دهد. همچنین، این تراشه از VoLTE و ViLTE برای ارائه‌ی تجربه‌ای عالی در تماس‌های ویدئویی پشتیبانی می‌کند.

سیستم-روی-چیپ Helio G99 از گرافیک Arm Mali-G57 MC2 و رم LPDDR4X و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.2 بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های این تراشه می‌توان به وای‌فای ۵ و بلوتوث ۵٫۲ و پشتیبانی از نمایشگرهای Full HD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز اشاره کرد. مدیاتک با همکاری شرکای تجاری‌اش قصد دارد Dimensity 930 را تا سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ و Helio G99 را تا سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی به بازار عرضه کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا