سرور مجازی
فضای مجازی

رقابت فضایی بوئینگ و اسپیس ایکس

بوئینگ بزرگترین شرکت هوافضای جهان و یکی از بزرگترین قطب‌های هوانوردی جهانی است. چند سال پیش، این ایده که بوئینگ بر فضای تجاری تسلط خواهد داشت، امری مسلم بود و شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس در جایگاه دوم قرار می‌گرفتند.

به گزارش cnn، شرکت بوئینگ به دلیل خطاها، تأخیر‌ها و شکست‌ها توسعه برنامه هایش را تحت تأثیر قرار داد. یک پرواز آزمایشی ناموفق، مشکلات نرم‌افزاری، دریچه‌های چسبنده و یک دعوی قضایی شرکت بوئینگ را از رقابت با دیگر شرکت‌ها عقب انداخت. اسپیس ایکس، شرکت نسبتاً جدید ایلان ماسک در تجارت پرواز‌های فضایی، در نهایت بوئینگ را شکست داد. فضاپیمای Crew Dragon اسپیس ایکس از زمانی که در سال ۲۰۲۰ وارد خدمت شد، اکنون شش پرتاب فضانورد را برای ناسا ثبت کرده است.

در همین حال، بوئینگ همچنان در تلاش برای عبور از یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین است. این شرکت دومین تلاش خود را در این هفته انجام خواهد داد و بوئینگ امیدوار است عملکردی خوبش در این ماموریت ذهنیت‌های منفی نسبت به فعالیت‌های قبلی شرکت را از بین ببرد. در اینجا نگاهی به گذشته شرکت بوئینگ و به خصوص ماموریت استارلاینر می‌اندازیم.

بوئینگ

ماموریت OFT-۱

در سال ۲۰۱۴، ناسا قرارداد‌هایی با قیمت ثابت اعطا کرد به این معنی که آژانس فضایی فقط قیمت توافق شده اولیه و نه ذره‌ای بیشتر را به بوئینگ و اسپیس ایکس پرداخت. این حرکت جایگاه این دو شرکت را به عنوان شرکت‌هایی که فضانوردان ناسا را ​​تحت برنامه Commercial Crew به فضا می‌برند، تقویت کرد. جوایز بوئینگ مجموعاً ۴.۲ میلیارد دلار بود که در مقایسه با ۲.۶ میلیارد دلاری اسپیس ایکس، یک امتیاز قابل توجه بود، اگرچه این شرکت گفته است که این مبلغ به این دلیل است که اسپیس ایکس قبلاً میلیون‌ها دلار برای توسعه نسخه بدون سرنشین Dragon خود دریافت کرده است.

اگرچه انتظار می‌رفت هر دو فضاپیما فقط چند سال بعد، با نزدیک شدن به پایان دهه، فضانوردان را به فضا پرتاب کنند، اما مشخص شد که اسپیس ایکس در حال پیشی گرفتن از بوئینگ است. اولین آزمایش پرواز مداری بدون خدمه بوئینگ، با نام OFT-۱، در دسامبر ۲۰۱۹ به سکوی پرتاب رسید، اما با مشکلات زیادی همراه بود همچنین بلافاصله پس از راه اندازی استارلاینر در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹، مشخص بود که مشکلی وجود دارد. مقامات ناسا و بوئینگ به خبرنگاران گفتند که بعداً مشخص شد که ساعت داخلی استارلاینر ۱۱ ساعت خاموش بوده است که این موضوع باعث شد فضاپیما اشتباه شلیک کند و از مسیر خارج شود.

ماموریت بوئینگ

پس از این اتفاق استارلاینر مجبور شد زودتر به زمین بازگردد. ماه‌ها بعد، دومین مشکل جدی نرم‌افزاری بوئینگ فاش شد که یکی از مقامات امنیتی دولتی گفت که این موضوع می‌توانست باعث شکست فاجعه‌باری برای بوئینگ شود. با این حال، بوئینگ قبل از اینکه مشکلات بر استارلاینر تأثیر بگذارند، توانست خطا را شناسایی و تصحیح کند. بوئینگ با کنار گذاشتن نزدیک به نیم میلیارد دلار موافقت کرد که مشکلات را برطرف کند و برای دومین بار در پرواز آزمایشی بدون خدمه هزینه کند.

فضانورد بوئینگ از ماموریت خارج شد

کریس فرگوسن، فضانورد سابق ناسا، که در سال ۲۰۱۱ برای کمک به بوئینگ در طراحی و ساخت استارلاینر، هیئت فضانوردان دولتی ناسا را ترک کرد، قرار بود اولین مأموریت خدمه استارلاینر را به عنوان یک فضانورد خصوصی فرماندهی کند. اما پس از شکست در آزمایش اولیه پرواز، فرگوسن اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد با این وسیله نقلیه پرواز کند و دلیل آن اختلافات در برنامه ریزی بود.

ناسا و بوئینگ در اواخر سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که فرگوسن این تصمیم را به دلایل شخصی گرفته است. فرگوسن در یک توئیت بعدی گفت که قصد دارد خانواده خود را در اولویت قرار دهد و او تعهدات متعددی را انجام داده که به سادگی نمی‌تواند خطر از دست دادن آن‌ها نادیده بگیرد. اگرچه ماموریت خدمه بار‌ها تغییر کرده است، اما به نظر نمی‌رسد برنامه‌ای برای بازگرداندن فرگوسن به ماموریت وجود داشته باشد. یک فضانورد ناسا به نام بری “بوچ” ویلمور به جای فرگوسن منصوب شد.

تجهیزات فضایی بوئینگ

دریچه‌های چسبنده

بوئینگ معتقد بود که آماده است استارلاینر را به آزمایش بازگرداند و دومین آزمایش پرواز مداری با نام OFT-۲ را برای ماه آگوست برنامه ریزی کرد. این بار نیز مشکلات بیشتر به سرعت بوجود آمد، هنگامی که فضاپیما به سکوی پرتاب خود کشیده شد و شروع به بررسی‌های زمینی قبل از پرواز کرد، مهندسان متوجه شدند که دریچه‌های کلیدی استارلاینر چسبیده اند. در نهایت بوئینگ اعلام کرد که این مشکل در سکوی پرتاب قابل حل نیست و کل وسیله باید برای عیب یابی بیشتر به ساختمان مونتاژ برگردانده شود.

در اواسط آگوست، بوئینگ از تلاش برای رفع مشکلات در محل منصرف شد و استارلاینر باید تمام راه را به کارخانه بوئینگ بازگرداند. در کنفرانس‌های مطبوعاتی منتهی به ماموریت آزمایشی روز پنجشنبه، مقامات بوئینگ فاش کردند که این هفته با یک تعمیر کوتاه‌مدت از طریق OFT-۲ پرواز خواهند کرد، اما این شرکت ممکن است در نهایت تصمیم به طراحی مجدد سیستم سوپاپ بگیرد.


بیشتر بخوانید

  • آماده سازی فضاپیما بوئینگ برای ماموریت فضایی

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا