سرور مجازی
zoomit

احتمالاً فرکانس تراشه Ryzen 9 7950X به ۵٫۴ گیگاهرتز خواهد رسید

افشاگر نام‌آشنای دنیای تراشه‌ها، Greymon55، در توییتر خود پیش‌بینی‌هایی از تراشه‌های Zen 4 سری Ryzen 7000 شرکت AMD منتشر کرده است که با اسم رمز Raphael شناخته می‌شود. طبق گمانه‌زنی او، تراشه‌های Ryzen 9 7950X ،Ryzen 9 7900X ،Ryzen 7 7800X و Ryzen 5 7600X از SKU مشابهی استفاده می‌کنند که در قیمت‌های منتشر‌شده پیشین نیز اشاره شده بود.

در همین ابتدا باید مشخص کنیم که اطلاعات منتشرشده افشاگری محسوب نمی‌شود و طبق توییت Greymon55، این اطلاعات فقط پیش‌بینی است و نه چیزی بیشتر. پیش‌بینی می‌شود که فرکانس بوست تک‌هسته‌ای تراشه‌ی Ryzen 5 7600X برابر با ۵٫۱ گیگاهرتز باشد؛ درحالی‌که این عدد برای تراشه‌ی Ryzen 7 7800X و Ryzen 9 7900X به‌ترتیب ۵٫۲ و ۵٫۳ گیگاهرتز است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • هرآنچه درباره پردازنده‌های Ryzen 7000 ای‌ام‌دی می‌دانیم

طبق این پیش‌بینی، تراشه‌ی Ryzen 9 7950X، قدرتمندترین مدل این سری، از فرکانس بوست تک‌هسته‌ای ۵٫۴ گیگاهرتز بهره خواهد برد.

پیش‌بینی Greymon55 درباره فرکانس بوست تراشه‌های Raphael شرکت AMD

در مقام مقایسه، باید به تراشه‌ی Core i9-12900KS اینتل اشاره کنیم که در‌حقیقت مدل پرچم‌دار تراشه‌های Alder Lake به‌شمار می‌رود. نماینده‌ی اینتل از فرکانس پایه‌ی ۳٫۴ گیگاهرتزی بهره می‌برد؛ اما در حالت Turbo Boost 2.0 به فرکانس ۵٫۲ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. همچنین، گفته می‌شود که تراشه تیم آبی می‌تواند به فرکانس ۵٫۵ گیگاهرتز نیز دست یابد؛ اما این اتفاق فقط برای مدتی کوتاه و با استفاده از تکنولوژی Thermal Velocity Boost رخ خواهد داد.

مقاله‌های مرتبط:

  • مادربردهای مجهز به سوکت AM5 ای‌ام‌دی احتمالاً ۲ خرداد معرفی می‌شوند
  • TSMC احتمالاً فرایند تحقیق و توسعه لیتوگرافی 1.4 نانومتری را از ماه آینده آغاز می‌کند

پرواضح است که رقب اصلی تراشه‌های Raphael شرکت AMD، پردازنده‌های Raptor Lake اینتل خواهند بود و نه Alder Lake؛ تراشه‌هایی که با‌‌‌‌توجه‌‌‌به شنیده‌ها در مدل Core i9-13900K می‌تواند به فرکانس ۵٫۸ گیگاهرتز دست یابد. درحالی‌که بسیاری از صاحب‌نظران انتظار دارند اینتل تاج بهترین عملکرد تک‌هسته‌ای را بر سر بگذارد، موضوع کمی در‌زمینه‌ی چند‌هسته‌ای متفاوت خواهد بود. از‌این‌رو، جدال تیم آبی و قرمز در این میدان رقابت بسیار تماشایی خواهد بود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا