سرور مجازی
تکنولوژی

ناسا: یافته‌های هابل درباره انبساط جهان دانشمندان را سردرگم کرده است

تلسکوپ فضایی هابل با عمر تقریبا 30 ساله خود همچنان به اکتشاف‌های جدید ادامه می‌دهد. حالا ناسا به‌تازگی گفته اطلاعاتی که هابل در طول این سال‌ها گردآوری کرده، می‌تواند دانسته‌های ما درباره نرخ انبساط جهان را به چالش بکشد.

یکی از ماموریت‌های هابل کسب اطلاعات بیشتر درباره نرخ انبساط جهان بوده است. اخترشناسان در طول سال‌ها از تلسکوپ‌هایی مثل هابل استفاده کرده‌اند تا ببینند جهان ما با چه سرعتی در حال بزرگ‌تر شدن است. ناسا می‌گوید ظاهرا میان نرخ انبساط جهانِ پیرامون ما با مشاهداتی که درست بعد از مه‌بانگ صورت گرفته، یک اختلاف مهم وجود دارد.

داده‌های تلسکوپ هابل حاکی از آن است که نرخ انبساط جهان حدود 73 کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسک است. ولی مدل‌های قبلی پیش‌بینی کرده بودند که این رقم در حدود 67.5 کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسک باشد. اگرچه این اختلاف در ظاهر چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، اما موجبات سردرگمی دانشمندان را فراهم کرده است.

انبساط جهان

ناسا: شاید پای یک فیزیک عجیب در میان باشد

این اختلاف بحث‌های زیادی را به وجود آورده ولی ناسا می‌گوید علت آن هنوز برای دانشمندان نامشخص است. اطلاعات تلسکوپ هابل نشان می‌دهد که اتفاقی عجیب در حال رخ دادن است و حتی شاید با شاخه جدیدی از علم فیزیک روبرو باشیم.

نوشته های مشابه

سازمان فضایی آمریکا حالا سعی دارد به نحوی این مسئله را حل کند. اگر نرخ انبساط جهان را بفهمیم، می‌توانیم درک کنیم که چگونه برخی از اشیاء آسمانی تکامل یافته و به وجود آمده‌اند. در نتیجه، بخشی از ماموریت هابل ایجاد نشانه‌هایی برای شناسایی انبساط جهان بوده است.

هابل تاکنون 40 نشانه مشخص ساخته که انبساط جهان را نشان می‌دهند. این نشانه‌ها به‌طور دقیق به ما می‌گویند که فضا از زمان مه‌بانگ با چه سرعتی در حال بزرگ‌تر شدن بوده است. از سوی دیگر، دانشمندان می‌توانند تخمین بزنند که جهان چند وقت پیش به وجود آمده است. اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که پیدا کردن پاسخ این پرسش آن‌قدر هم راحت نیست.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا