سرور مجازی
zoomit

هواوی در لیست سیاه کشوری دیگر؛ استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی و ZTE در کانادا ممنوع شد

دولت کانادا اعلام کرد استفاده از تجهیزات هواوی و غول فناوری چینی ZTE در شبکه‌های 5G خود را ممنوع کرده است. دولت این کشور در بیانیه‌ای نگرانی‌ بابت امنیت ملی را دلیل اصلی اقدام خود دانست.

ورج می‌نویسد مخابرات این کشور تا سپتامبر سال جاری از خرید تجهیزات جدید 4G یا 5G از این شرکت‌ها منع می‌شود و باید تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ (هشتم تیر ۱۴۰۳) تمام تجهیزات 5G با برند ZTE و هواوی را از شبکه‌های خود حذف کند. همچنین، تجهیزات مذکور باید تا پایان سال ۲۰۲۷ از شبکه‌های 4G نیز حذف شوند.

دولت کانادا در بیانیه‌ی خود نوشت: «دولت متعهد است که مزایای اجتماعی و اقتصادی 5G و دسترسی به خدمات مخابراتی را به‌حداکثر برساند؛ اما این کار را با به‌خطرانداختن امنیت انجام نمی‌دهد.» این اقدام کانادا را به آخرین عضو اتحاد اطلاعاتی Five Eyes تبدیل می‌کند که محدودیت‌هایی را برای استفاده از تجهیزات هواوی و ZTE در شبکه‌های ارتباطی خود اعمال کرده‌اند.

شرکت‌های مخابراتی ایالات متحده‌ی آمریکا میلیاردها دلار برای حذف و جایگزینی تجهیزات در شبکه‌های خود هزینه کرده‌اند. بریتانیا نیز استفاده از تجهیزات هواوی را در سال ۲۰۲۰ ممنوع و دستور حذف آن تا سال ۲۰۲۷ را صادر کرده است. همچنین، استرالیا و نیوزلند به بهانه‌ی امنیت ملی استفاده از تجهیزات این شرکت را در کشور خود محدود کرده‌اند.

گفته می‌شود دلیل اصلی این نگرانی‌ها قانون اطلاعات ملی چین است که منتقدان ادعا می‌کنند می‌توان از آن برای وادارکردن سازمان‌ها و شهروندان چینی برای همکاری بی‌چون‌وچرا با دولت استفاده کرد. درواقع، دولت‌های مختلف از این هراس دارند که می‌توان از قانون این کشور برای مجبورکردن شرکت‌های فناوری مانند هواوی و ZTE برای دردسترس قراردادن اطلاعات حساس شبکه‌های خارجی به دولت چین استفاده کرد.

هواوی ادعای مذکور را رد کرده و گفته است که این مسئله براساس «خوانش نادرست» قانون چین است. سفارت چین در کانادا در واکنش به محدودیت‌های اعمال‌شده برای شرکت‌های هواوی و ZTE گفت: «چین به‌طور جامع و جدی این مسئله را ارزیابی خواهد کرد و تمام اقدامات لازم را برای حفظ حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی انجام خواهد داد.»

در بیانیه‌ای که به ورج ارسال شده، علیخان آولشی، معاون رئیس هواوی کانادا، این سیاست را تصمیم سیاسی ناگواری خواهد که هیچ ارتباطی با امنیت سایبری یا هیچ‌یک از فناوری‌های یادشده ندارد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • متخصصان هواوی دست‌به‌کار شدند؛ این فناوری جدید تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند

طبق گزارش‌ها، حدود سه سال طول کشیده است تا دولت کانادا درباره‌ی استفاده از تجهیزات هواوی و ZTE در شبکه‌های مخابراتی خود تصمیم بگیرد؛ دوره‌ای که با بدترشدن روابط بین این کشور و چین هم‌زمان شده است.

در دسامبر ۲۰۱۸، کانادا، منگ وانژو، مدیر مالی هواوی را به ظن نقض تحریم‌های آمریکا دستگیر کرد. چند روز بعد، چین مایکل اسپاور، دیپلمات سابق کانادایی و مایکل کوریگ، کارآفرین کانادایی را زندانی کرد. پس از اینکه ایالات متحده‌ی آمریکا با منگ به توافقی رسید که به او اجازه می‌داد به چین بازگردد، کانادایی‌ها هم آزاد شدند.

راکل دانچو، نماینده‌ی محافظه‌کار کانادایی، در بیانیه‌ای گفت: «در سال‌های تأخیر، شرکت‌های مخابراتی کانادا صدهامیلیون دلار تجهیزات هواوی را خریده‌اند که اکنون باید با هزینه‌های هنگفتی از شبکه‌هایشان حذف شوند.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا