سرور مجازی
zoomit

پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی اینتل در بنچمارک‌های جدید تا دو برابر سریع‌تر از AMD Ryzen 5000 ظاهر شدند

آخرین بنچمارک عملکرد پردازنده‌های کلاس دسکتاپ اینتل رپتور لیک Core i9-13900K و Core i5-13600K فاش شده است. این بنچمارک‌ها از دو منبع مجزای CPU-z و گیک بنچ 5 می‌آیند. پردازنده‌ی Core i9-13900K اینتل هنوز نمونه‌ی اولیه از پردازنده‌هایی حساب می‌شود که از ۲۴ هسته و ۳۲ رشته با پیکربندی ۸ هسته‌ی P و ۱۶ هسته‌ی E تشکیل شده است. طبق گزارش‌های غیررسمی قبلی، می‌توان انتظار داشت که این تراشه در‌مجموع ۶۸ مگابایت حافظه‌ی کش بازی (Game Cache) ارائه کند.

علاوه‌براین، اطلاعات فاش‌شده‌ی پیشین حاکی از آن‌اند که سرعت پایه‌ی نمونه‌ی مهندسی این تراشه (Engineering Sample) به ۲/۴ گیگاهرتز و سرعت بوست آن به ۴/۶ گیگاهرتز می‌رسد. البته این میزان خیلی کمتر از از سرعت بوست ۵/۸ گیگاهرتزی است که دیگر بنچمارک‌های فاش‌شده ادعا می‌کردند.

بنچمارک عملکرد اینتل Core i9-13900K و Core i5-13600K

براساس گزارش WCCFtech، نمونه‌ی انتخاب‌شده در بنچمارک جدید همچنان ES3 است که سرعت کلاک حداکثر ۵ گیگاهرتز را روی هسته‌های P و ۳ گیگاهرتز را روی هسته‌های E ارائه می‌کند. این تراشه روی مادربرد MSI PRO Z690-A WiFi آزمایش شد که از حافظه‌ی رم DDR4 پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین، می‌توان این بنچمارک را نمایشی از چگونگی عملکرد پردازنده‌های رپتور لیک (Raptor Lake) با رم DDR4 در نظر گرفت. سیستم بنچمارک‌گیری به چهار حافظه‌ی رم DDR4-2666 با مجموع ظرفیت ۳۲ گیگابایت (۴×۸ گیگابایت) مجهز بوده است.

پردازنده‌ی Core i5-13600K اینتل عضوی از خانواده نسل‌سیزدهمی سری CPU کلاس دسکتاپ موسوم به رپتور لیک است که مجموعاً ۱۴ هسته‌ی متشکل از ۶ هسته‌ی P (هسته‌هایی با کارایی بالا) با ریزمعماری Raptor Cove و ۸ هسته‌ی E با ریزمعماری گریسمونت (هسته‌های کم‌مصرف) می‌شود.

این تعداد هسته‌ی P با تعداد هسته‌های P در پردازنده‌ی اینتل Core i5-12600K برابر است، با این تفاوت که هسته‌های کم‌مصرف E درمقایسه‌با آن دو برابر شده است. با‌این‌حساب، در‌مقایسه‌با پردازنده‌ی Core i5-12600K آلدر لیک تعداد هسته ۴۰ درصد تعداد ترد ۲۵ درصد افزایش یافته است.

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده، سرعت پایه‌ی نمونه‌ی آزمایش‌شده‌ی i5 رپتور لیک اینتل ۳/۵ گیگاهرتز و سرعت بوست آن ۵/۱ گیگاهرتز است. درواقع، طبق نتایج بنچمارک این پردازنده در دو حالت سنجیده شده‌اند: یک بار روی مادربرد ASRock Z690 Steel Legend WiFi 6E و باردیگر روی مادربرد ASUS ROG Maximus Z690 Extreme.

در این اطلاعات اشاره نشده است که کدام نسخه از مادربرد Steel Legend در بنچمارک‌گیری به‌کار رفته است؛ زیرا این مادربرد در دو نسخه‌ی DDR5 و DDR4 دردسترس قرار دارد. با‌‌توجه‌‌به اینکه در نسخه‌ی DDR5 کد «D5» در کنار آن ضمیمه شده است، احتمالاً با نسخه‌ی DDR4 مواجه هستیم. درهرصورت، هر دو حالت بنچمارک‌گیری در این دو مادربرد با حافظه‌ی رم ۳۲ گیگابایتی همراه شده است.

بنچمارک پردازنده‌ی Core i9-13900K اینتل در CPU-Z

ابتدا نتایج آزمایش پردازنده‌ی Core i9-13900K اینتل در CPU-z در حالت‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای را بررسی خواهیم کرد. این پردازنده در آزمایش‌های تک‌هسته‌ای امتیاز ۸۴۶ و در آزمایش‌های چندهسته‌ای امتیاز ۱۳٬۰۵۴ را دریافت کرده است. این امتیازها از افزایش توانایی حداکثر ۱۲ درصدی درمقایسه‌با Core i9-12900K و برتری حداکثر ۱۰ درصدی درمقایسه‌با نماینده‌ی تیم قرمز AMD Ryzen 9 5950X حکایت می‌کند.

ازآن‌‌جاکه نمونه‌ی آزمایش‌شده‌ نمونه‌ی ES3 است، می‌توان انتظار داشت محصول نهایی که در هفته‌های آتی وارد بازار خواهد شد، عملکرد بهتری ارائه کند. دراین‌میان، نکته‌ی جالب این است که عملکرد CPU در حالت تک‌تردی روی مادربرد نسخه‌ی DDR5 بهتر است؛ درحالی‌که عملکرد چندتردی روی مادربرد نسخه‌ی DDR4 نتیاج بهتری ارائه می‌کند.

بنچمارک CPU-z اینتل Core i9-13900K

نمودار مقایسه بنچمارک اینتل رپتور لیک (CPU-z تک‌هسته‌ای-تک‌تردی)

نمودار مقایسه بنچمارک پردازنده اینتل رپتور لیک در حالت تک‌هسته‌ای

نمودار مقایسه بنچمارک اینتل رپتور لیک (CPU-z چندهسته‌ای-تک‌تردی)

نمودار مقایسه بنچمارک پردازنده اینتل رپتور لیک در حالت چندهسته‌ای

مقاله‌ی مرتبط:

  • بهترین پردازنده های کامپیوتر بازار ایران

همان‌طورکه در بنچمارک‌های فاش‌شده‌ی پیشین دیده‌ایم، گیک‌بنچ 5 کمترین بازدهی را در عملکرد چندتردی نشان می‌دهد؛ زیرا عملکرد چندتردی این تراشه درمقایسه‌با نسل قبلی خود، آلدر لیک، به‌طورمیانگین حدود ۳۵ درصد بیشتری بود.

بنچمارک پردازنده‌ی Core i5-13600K اینتل در گیک بنچ 5

جدیدترین بنچمارک‌های گیک‌بنچ 5 برای پردازنده‌ی Core i5-13600K اینتل نشان می‌دهد که در حالت تک‌هسته‌ای امتیاز ۲٬۰۱۲ و در حالت چندهسته‌ای امتیاز ۱۶٬۰۵۴ را گرفته است. این امتیازها مشخص می‌کند که نسل سیزدهم Core i5 اینتل تا ۹۷ درصد از Ryzen 5 5600X و تا ۳۸ درصد از پردازنده‌ی Core i5 12600K سریع‌تر و در حالت چند‌هسته‌ای بسیار ارتقا یافته است

Core i5-13600K Benchmarks
Core i5-13600K Benchmarks

پردازنده‌ی اینتل Core i5-13600K حتی در حالت تک‌هسته‌ای نیز از تمام رقبایش در سری پردازنده‌های Ryzen 5000 با معماری ذن 3 سریع‌تر است و درمقایسه‌با Ryzen 5 5600X افزایش ۲۵ درصدی را در آزمایش تک‌تردی ارائه می‌کند. همچنین، در رقابت با نسل قبلی خود، Core i5-12600K، با بهبود ۸/۵ درصدی خودنمایی می‌کند. این CPU در آزمایش چندهسته‌ای به نتایج Ryzen 9 5950X نزدیک می‌شود و به‌راحتی Core i7-12700K را پشت‌سر می‌گذارد.

نمودار مقایسه بنچمارک اینتل رپتور لیک تک‌هسته‌ای-تک‌تردی (گیک‌بنچ 5)

بنچمارک کیگ بنچ 5 پردازنده‌های اینتل رپتور لیک

نمودار مقایسه بنچمارک اینتل رپتور لیک تک‌هسته‌ای-چندتردی (گیک‌بنچ 5)

بنچمارک کیگ بنچ 5 پردازنده‌های اینتل رپتور لیک

مقاله‌ی مرتبط:

  • هر آنچه درباره پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل می‌دانیم
  • هرآنچه درباره پردازنده‌های Ryzen 7000 ای‌ام‌دی می‌دانیم

درنهایت، انتظار می‌رود که نسل سیزدهم پردازنده‌های کلاس دسکتاپ اینتل موسوم به Raptor Lake متشکل از پردازنده‌های پرچم‌دار Core i9-13900K و Core i5-13600K در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۵ مهر ۱۴۰۱) روی پلتفرم Z790 عرضه شوند. این سری از پردازنده‌های اینتل دربرابر سری پردازنده‌های Ryzen 7000 قرار خواهند گرفت که AMD قصد دارد در پاییز ۲۰۲۲ (پاییز ۱۴۰۱) عرضه کند.

دیدگاه شما کاربران دیتاسنتر من درباره‌ی بنچمارک‌های فاش‌شده از پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی اینتل چیست؟

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا