سرور مجازی
zoomit

سیاست‌های دردسرساز ایلان ماسک؛ تیک آبی ۸ دلاری توییتر ۱۵ میلیارد دلار به یک شرکت داروسازی ضرر زد

توییتر تحت رهبری ایلان ماسک میزبان تغییرات گسترده‌ای شده است. ماسک لحظاتی پس از تصاحب توییتر، مدیران عالی‌رتبه‌ی این شرکت را اخراج کرد و حدودا یک هفته پس از آن شاهد اخراج نیمی از کارکنان توییتر بودیم. ماسک روند دریافت تیک آبی را تغییر داده است و تمامی کاربران با تهیه‌ی اشتراک ماهانه‌ی هشت دلاری می‌توانند تیک آبی به حساب خود اضافه کنند.

به گزارش دیتاسنتر من، تیک آبی توییتر در روزهای گذشته بسیار خبرساز شده است. تنها ساعاتی پس از آغازبه‌کار سرویس جدید Twitter Blue، تعداد قابل توجهی از کاربران شروع‌به جعل هویت افراد معروف کردند و توییت‌هایی حساس نوشتند. حتی سیاست‌مداران و ورزشکاران نیز از جعل هویت در امان نبوده‌اند. در چند نمونه، حساب جعلی منتسب به اسپیس ایکس و تسلا (شرکت‌های تحت مالکیت ایلان ماسک) نیز توییت‌های خبرسازی منتشر کردند.

توییتر در واکنش به تحولات اخیر، برچسب خاکستری‌رنگ Official را به حساب‌های رسمی اضافه کرد تا تشخیص آن‌ها از حساب‌های جعلیِ دارای تیک آبی امکان‌پذیر شود. این برچسب ساعاتی پس از انتشار اولیه از دسترس خارج شد، اما ظاهراً از روز گذشته مجددا به توییتر اضافه شده است.

شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور به‌طور موقت ثبت نام در Twitter Blue را غیرممکن کرده تا به مشکلات رسیدگی کند. ماسک در روزهای اخیر گفته بود که توییتر قرار است در ماه‌های آینده کارهای احمقانه‌‌ی زیادی انجام دهد.

اسکرین شات اکانت فیک جرج بوش در توییتر

حساب جعلی منتسب به جرج بوش که تیک آبی داشت، از «دل‌تنگی برای کشتن عراقی‌ها»‌ نوشته بود

با وجود توقف ثبت نام در Twitter Blue همچنان شماری از حساب‌های جعلی با تیک آبی مشغول فعالیت هستند. در یک نمونه حساب جعلی منتسب به جرج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، از «دل‌تنگی برای کشتن عراقی‌ها» نوشته بود، توییتی که به‌شدت در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شد.

توییت‌های حساب‌های جعلی، در مواردی باعث حواشی فراوان شده است. شرکت داروسازی ایلای لی‌لی اند کامپنی (Eli Lilly and Company) که در بیش از ۱۷ کشور دفتر رسمی دارد و یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های داروسازی محسوب می‌شود، به دلیل یک حساب جعلی در توییتر با ضرر قابل توجهی مواجه شد.

توییت رایگان شدن انسولین در اکانت جعلی شرکت ایلای لی لی

این توییت که توسط حساب جعلیِ دارای تیک آبی منتشر شده، ارزش بازار شرکت داروسازی ایلای لی‌لی را ۱۵ میلیارد دلار کاهش داد

ایلای لی‌لی یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان انسولین در سراسر دنیا است و درآمد بسیار زیادی ازطریق فروش انسولین کسب می‌کند. حسابی جعلی در توییتر که به دلیل تهیه‌ی سرویس Twitter Blue تیک آبی دریافت کرده بود و آیدی آن رسمی به نظر می‌رسید، در توییتی از رایگان‌شدن انسولین خبر داد. ساعاتی پس از انتشار این توییت، سهام ایلای لی‌لی افت کرد و ۱۵ میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت از دست رفت.

ایلای لی‌لی در حساب رسمی خود با انتشار توییتی به‌خاطر حواشی ایجادشده عذرخواهی و تأکید کرد پیامی که درباره‌ی انسولین منتشر شده، جعلی بوده است. حساب جعلی منتسب به ایلای لی‌لی اکنون از دسترس خارج شده است و دیگر تیک آبی ندارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • حساب‌های تأییدشده توییتر هویت ایلان ماسک را جعل کردند و تعلیق شدند
  • این افزونه جدید، نوع تیک آبی اکانت‌های توییتر را اعلام می‌کند

قیمت انسولین در آمریکا سال‌ها است به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل شده. آمار نشان می‌دهد ایلای لی‌لی و دو شرکت دیگر به نام‌های Novo Nordisk و Sanofi بالغ‌بر ۱۰۰ درصد انسولین استفاده‌شده در آمریکا و ۹۰ درصد کل انسولین دنیا را تأمین می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد افت سهام شرکت‌های داروسازی درنتیجه‌ی توییت جعلی،‌ صرفاً محدود به ایلای لی‌لی نبوده. سهام شرکت‌های Novo Nordisk و Sanofi به‌ترتیب ۳٫۵ درصد و ۳٫۴ درصد افت کرد.

ایلای لی‌لی صرفاً در فصل سوم سال جاری میلادی ازطریق فروش انسولین بیش از ۸۷۸ میلیون دلار درآمد به جیب زد. البته فروش انسولین ایلای لی‌لی در این بازه‌ی زمانی ۲۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بود. این شرکت داروسازی در وب‌سایت رسمی‌اش طرحی ویژه دارد که در قالب آن می‌توان با پرداخت ماهانه ۳۵ دلار به انسولین دسترسی پیدا کرد.

ایلان ماسک رهبری توییتر را با حواشی فراوان شروع کرده و درحالی‌که از نگاه او ورشکستگی این شبکه‌ی اجتماعی دور از ذهن نیست، اکثر تحلیلگران آینده‌ی درخشانی برای توییتر تصور نمی‌کنند. ماسک تغییراتی در توییتر اعمال کرده که در دوران رهبری مدیران پیشین، تصمیم‌گیری درباره‌ی آن‌ها هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا