سرور مجازی
فضای مجازی

تاثیراتی که نور آبی نمایشگر‌ها بر پوست ما می‌گذارد

ممکن است بدانید که نور آبی از صفحه نمایش تلفن هوشمند شما ساطع می‌شود و این نور آبی علاوه بر تأثیر بر سلامت خواب شما می‌تواند باعث مشکلاتی با خستگی چشم شود.

به گزارش slashgear، در جامعه مراقبت از پوست، نور آبی یک خطر بالقوه دیگر نیز دارد: آسیب به پوست شما. تمرین مسدود کردن نور آبی به همین دلیل مرسوم شده است. نور آبی بخشی از طیف نور مرئی برای انسان است و خود خورشید نور آبی ساطع می‌کند. اگرچه این نور بیشتر با وسایل الکرونیک مرتبط است، اما میزان نور آبی که از گوشی‌های هوشمند می‌آید در مقایسه با میزان نور خورشید بسیار ناچیز است.

نور آبی وسایل الکترونیک

آیا نور آبی برای پوست شما خطر واقعی دارد؟ حداقل تعداد مطالعاتی وجود داشته است که به جواب مثبتی  را به این سوال داده اند اما هنوز تحقیقات کافی برای گفتن این موضوع به طور قطعی انجام نشده است. در این مورد، ما می‌خواهیم که بگوییم نور آبی دقیقاً چیست و چگونه می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

نور آبی چیست و چه خطراتی دارد؟

نور آبی طول موجی از نور است که به طور ارگانیک از خورشید می‌آید، اما می‌توان آن را با دستگاه‌های الکترونیکی بازسازی کرد. نور صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند شامل نور آبی است که این امکان را برای انسان فراهم می‌کند که در تمام ساعات روز در معرض این نور قرار گیرد، نه فقط زمانی که خورشید طلوع می‌کند. نور آبی به افزایش سطح خلق و خو و انرژی کمک می‌کند، به همین دلیل است که  قرار گرفتن در زیر نور خورشید برای ما مفید است.

نور آبی

با این حال، هنگامی که در شب در معرض نور آبی قرار می‌گیریم، این می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. از آنجایی که این نوع نور مغز ما را فعال‌تر می‌کند، می‌تواند باعث اختلال در خواب و اختلال در ریتم شبانه روزی و چرخه طبیعی خواب و بیداری شما شود. این به این دلیل است که نور آبی مناطقی را فعال می‌کند که به ما احساس تحرک می‌دهند، و این امر مانع از تولید ملاتونین، ماده شیمیایی آزاد شده در شب توسط مغز ما برای ایجاد احساس خواب‌آلودگی می‌شود. هرچه این اتفاق در طول زمان بیشتر شود، احتمال بیشتری وجود دارد که با ریتم شبانه روزی شما ارتباط برقرار کند و شما را به سمت چرخه‌های کلی خواب ناسالم سوق دهد.

آیا نور آبی به پوست آسیب می‌رساند؟

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ از بیمارستان دانشگاه آلمان Charité – Universitätsmedizin برلین، ارتباط بین نور آبی روی پوست و افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن را گزارش کرد، که مشخص شد این نور باعث می‌شود اثرات پیری در پوست سریع‌تر رخ دهد. مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی می‌تواند باعث آسیب بیشتر به DNA و همچنین مرگ سلولی و بافتی شود، اگرچه اشاره می‌کند که نور آبی نیز در برخی موارد می‌تواند اثرات مفیدی بر روی پوست داشته باشد.

تاثیرات پوستی

نکته دیگری که باید به آن فکر کنید این است که کمبود خواب باعث ایجاد بسیاری از مشکلات پوستی می‌شود. پیوند‌هایی بین افرادی که خواب ضعیف و میزان بیشتری از آکنه را گزارش می‌کنند، پیدا شده است. استرس ناشی از کم خوابی می‌تواند تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن شما داشته باشد و شما را مستعد مشکلات پوستی کند. اگرچه هنوز درباره تأثیر مستقیم نور آبی روی پوست شما صحبتی نمی شود اما شواهد نشان می‌دهد که مطمئناً ممکن است تأثیر غیرمستقیم منفی داشته باشد.


بیشتر بخوانید

  • نقش فناوری در حفاظت از سالمندان

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا