سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

احتمال حذف محدودیت فیس‌تایم در امارات: آیا قیمت آیفون در ایران تغییر می‌کند؟

نزدیک به یک دهه از زمان عرضه فیس‌تایم اپل می‌گذرد، اما کاربران در امارات متحده عربی به آن دسترسی نداشتند. اما حالا ظاهرا سخت‌گیری‌ها کمتر شده چرا که طبق گزارش «آسوشیتدپرس»، بطور ناگهانی امکان برقراری تماس‌های فیس‌تایم در امارات فراهم شده و کاربران می‌توانند درون امارات و البته با خارج از این کشور، تماس فیس‌تایم داشته باشند. هنوز مشخص نیست این اتفاق دائمی باشد یا خیر اما در صورت دائمی بودن، احتمالا این اتفاق برای کاربران ایرانی آیفون نیز تا حدی مهم باشد.

در حال حاضر محصولات اپل که در امارات به فروش می‌رسند، فاقد فیس‌تایم هستند و حالا هم تنها دستگاه‌های مجهز به این اپ می‌توانند تماس‌های این سرویس را تجربه کنند، اما اگر تغییر اخیر دائمی باشد و کاربران در این کشور بتوانند با یکدیگر و البته با افراد خارج از این کشور از طریق فیس‌تایم ارتباط برقرار کنند، احتمالا در آینده نزدیک اپ مخصوص این سرویس هم به این دستگاه‌ها از جمله آیفون اضافه خواهد شد.

البته با توجه به اینکه نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی از تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۹ مهر ۱۴۰۰) آغاز بکار کرده و تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ (۱۱ فروردین ۱۴۰۱) ادامه دارد، شاید امارات با برداشتن محدودیت فیس‌تایم می‌خواهد گردشگران خارجی را جذب کند و برنامه‌ای برای افزودن این اپ به آیفون‌های فروخته شده در این کشور و با پارت نامبر امارات نداشته باشد. در حال حاضر «سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مخابراتی و دیجیتال» امارات و همچنین اپل نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد محدودیت‌ها همچنان برای سرویس‌های رقیب مانند اسکایپ و واتس‌اپ در خارج از محوطه نمایشگاه وجود دارد.

در صورتی که لغو محدودیت‌ها دائمی باشد و دولت امارات به اپل اجازه دهد که بطور پیش فرض اپ فیس‌تایم را روی محصولاتش ارائه کند و امکان استفاده از این سرویس در این کشور وجود داشته باشد، این احتمال مطرح می‌شود که قیمت آیفون حداقل در زمان عرضه اولیه مدل‌های جدید در کشورمان تا حدی معقول‌تر باشد چرا که دسترسی تجاری و مسافری به آیفون‌های پارت‌نامبر امارات در ایران امکان‌پذیر می‌شود.

برخلاف گوشی‌های بسیاری از برندها که از طریق امارات وارد کشورمان می‌شوند، آیفون‌های با پارت نامبر امارات به علت غیرفعال بودن فیس‌تایم و عدم صرفه اقتصادی برای واردکننده و البته خریدار، وارد کشورمان نمی‌شوند. اما اگر تغییر کنونی برای سرویس فیس‌تایم در امارات دائمی باشد، واردکنندگان و مسافران می‌توانند با سفر به دبی که در نزدیکی کشورمان قرار دارد، اقدام به وارد کردن آیفون کنند که تا حدی معادلات در بازار آیفون ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در همین راستا با برداشتن محدودیت‌ها در امارات، ورود آیفون‌ها به ایران ساده‌تر خواهد شد که همین موضوع می‌تواند خودش روی قیمت آیفون‌ها تاثیر بگذارد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این کاهش قیمت، بیشتر مربوط به زمان اولیه ورود نسل‌های جدید آیفون به بازار کشورمان می‌شود؛ دو ماه اولی که آیفون با قیمت فراتر از نرخ واقعی در فروشگاه‌های کشور عرضه می‌شود.

معمولا در ماه‌های اولیه ورود آیفون‌های جدید به ایران، با قیمت‌های نجومی روبه‌رو می‌شویم که هم‌اکنون هم شاهد چنین موضوعی برای گوشی‌های سری آیفون ۱۳ در بازار کشورمان هستیم. بنابراین اگر روزی امارات تصمیم به برداشتن دائمی محدودیت فیس‌تایم بگیرد، احتمالا قیمت آیفون‌های جدید در ایران زودتر به تعادل می‌رسد. باید دید نهایتا سیاست امارات درباره فیس‌تایم آیفون چه خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا