سرور مجازی
zoomit

وابستگی بیش‌از‌حد اپل به چین احتمالاً باعث ضرر ۸ میلیارد دلاری به این شرکت می‌شود

اپل بخش اعظم فرایند مونتاژ محصولاتش را در خاک چین انجام می‌دهد و این موضوع در بین تحلیلگران نگرانی‌هایی در پی داشته است. مارک گارمن، تحلیلگر و افشاگر Bloomberg، اخیراً دست روی این موضوع گذاشته و مدعی شده اپل در فرایند تولید محصولاتش «بیش از حد» به چین وابستگی دارد.

براساس آنچه 9to5Mac به نقل از Bloomberg می‌نویسد، تیم کوک در زمانی که به‌عنوان مدیر ارشد عملیات فعالیت می‌کرده عامل اصلی استراتژی فعلی اپل مبنی‌بر تبدیل کردن چین به مرکز مونتاژ محصول بوده است.

تحلیلگران سال‌ها است به این موضوع اشاره می‌کنند و همگی اتفاق‌نظر دارند که اپل یک‌شبه نمی‌تواند وابستگی خود را به چین از بین ببرد. این شرکت در سال‌های اخیر تولید برخی از محصولاتش را در کشورهای دیگری مثل ویتنام و هند نیز انجام داده و به نظر می‌رسد قصد دارد در راستای کاهش وابستگی به بازار چین قدم بردارد. بااین‌حال همچنان وابستگی اپل به چین بسیار زیاد است.

اپل در جریان برگزاری جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی اخیر خود گفت که به دلیل مشکلات زنجیره‌ی تأمین احتمالاً در فصل جاری میلادی بین چهار تا هشت میلیارد دلار ضرر می‌کند. تحلیلگر Bloomberg می‌گوید این موضوع یکی دیگر از شواهدی است که وابستگی بیش از حد اپل را به چین نمایش می‌دهد.

به گفته‌ی گارمن اپل تمایل دارد بگوید که زنجیره‌ی تأمینش جهانی است و بیش از حد روی بازار چین متمرکز نشده؛ بااین‌حال واقعیت این است که «اپل برای تولید محصولاتش به‌شکلی شگفت‌آور به این کشور اتکا کرده و این رابطه‌ی بین اپل و چین باعث ایجاد دردسرهایی برای شرکت، سرمایه‌گذاران و مشتریان در دوران دنیاگیری کرونا شده است.»

مارک گارمن می‌گوید ایجاد مشکل در تولید محصول به دلیل وابستگی بیش از حد اپل به چین «در جلسه‌ی مالی اخیر این شرکت مشهود بود»، جایی که اپل هشدار داد کمبود قطعات اولیه که تا حد زیادی به دلیل قرنطینه‌های اخیر در چین تشدید شده، ممکن است فروش محصولات را به میزان حداکثر هشت میلیارد دلار کاهش دهد. ضرر هشت میلیارد دلاری «مثل این است که درآمد حاصل از فروش آیپد در یک فصل را از دست بدهید.»

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در جریان برگزاری جلسه‌ی مالی باری دیگر تأکید کرد زنجیره‌ی تأمین این شرکت «واقعاً جهانی» است و محصولات اپل در نقاط مختلفی از دنیا تولید می‌شوند، اما این شرکت در تلاش است بهبودهای بیشتری در زنجیره‌ی تأمینش اعمال کند.

اپل همین حالا نیز اکثر قطعات اولیه‌ی محصولاتش را در کشورهای غیر از چین می‌سازد. قطعاتی که در آیفون و آیپد و مک و محصولات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند در کشورهای مختلفی نظیر ایالات متحده، هند، ویتنام و ژاپن تولید می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط:

  • مدیرعامل اپل از کاهش مشکلات زنجیره تأمین خبر داد
  • رکوردشکنی اپل در فصل دوم سال مالی ۲۰۲۲ به‌لطف فروش فوق‌العاده آیفون

بااین‌حال به تعبیر مارک گارمن، «اصلی‌ترین معضل در تولید محصول روند مونتاژ است که اپل آن را FATP (مخفف مونتاژ نهایی، تست و بسته‌بندی) خطاب می‌کند» و فرایند FATP اکثر دستگاه‌هایی که اپل می‌سازد، در چین اتفاق می‌افتد. گارمن می‌گوید: «به‌ همین‌ دلیل است که در پشت مک‌بوک، آیپد یا آیفون شما عبارت Assembled in China نوشته شده است.»

ظاهراً تیم کوک در زمانی که مدیر ارشد عملیات اپل بوده، پیشنهاد کرده که این شرکت باید قطعات مدنظرش را از سراسر دنیا به چین بفرستد و دستگاه‌ها را در خاک این کشور مونتاژ کند.

تعطیلی‌های ناشی از ویروس کرونا در هر حال موقتی است، بااین‌حال بازار چین یک‌سری مشکلات دیگر نیز برای اپل ایجاد کرده است که مواردی مثل جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را شامل می‌شود.

گارمن می‌گوید اپل بهتر است بخشی از درآمدهای میلیارددلاری‌اش را صرف متنوع‌سازی زنجیره‌ی تأمین بکند و وابستگی بیش از حد خود را به چین کاهش دهد تا در بلندمدت به سوددهی بیشتری برسد.

mydtc.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا