سرور مجازی
zoomit

ضرب‌الأجل ۹۰ روزه اپل برای برنامه‌های قدیمی؛ اگر برنامه آپدیت نشود، حذفش می‌کنیم

پیش‌تر در دیتاسنتر من خواندید که ظاهراً اپل به‌دنبال حذف گسترده اپلیکیشن‌های به‌روزنشده از اپ استور است. توسعه‌دهندگان از دلیل این اقدام اپل اطلاعی نداشتند و کوپرتینویی‌ها نیز هیچ توضیحی برای این کار خود ارائه نکرده بودند. اما به‌تازگی بیانیه‌ای از جانب غول دنیای فناوری منتشر شده و دلیل حذف اپلیکیشن‌ها را «دانلود نشدن توسط کاربران» عنوان کرده است:

به‌دنبال تغییرات و بهبودهایی که در اپ‌استور ایجاد شده، برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایی که طی سه سال گذشته به‌روزرسانی نشده‌اند و به حدنصاب دانلود طی ۱۲ ماه گذشته نیز نرسیده‌اند، ایمیلی ارسال و آن‌ها را از حذف برنامه طی ۳۰ روز آینده مطلع کرده‌ایم. پرواضح است که درصورت به‌روزرسانی طی مدت زمان گفته شده، حذف اپلیکیشن از اپ‌استور متوقف خواهد شد.

پیش از این نیز اخباری از ایمیل اپل به توسعه‌دهندگان منتشر شده بود. برای مثال می‌توانیم به توییت Robert Kabwe و Emilia Lazer-Walker اشاره کنیم که ایمیلی با مضمون مشابه و مهلتی ۳۰ روزه دریافت کرده بودند. عده‌ای نیز مهلت ۳۰ روزه را کافی ندانسته و اعلام کرده‌اند که چنین سیاستی برای توسعه‌دهندگان مستقل منصفانه نخواهد بود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • گوگل سال گذشته از انتشار ۱٫۲ میلیون اپ ناقض حریم خصوصی در پلی استور جلوگیری کرده است

توسعه‌دهندگان همچنین نگران‌اند اپل از این طریق برنامه‌هایی را که حس می‌کند به فروشگاه نرم‌افزاری‌اش تعلق ندارند، حذف کند. درواقع اپل با بهانه جویی به‌دنبال حذف برنامه‌هایی با کیفیت پایین‌تر از حد انتظارش است. Lazer-Walker در ادامه اعتراضات خود به بازی‌هایی اشاره می‌کند که از زمان افتتاح اپ‌استور در دهه ۲۰۰۰ وجود دارند و به‌روزرسانی هم نشده‌اند؛ همچنین او می‌گوید که باید این حق برای توسعه‌دهندگان بازی‌ها وجود داشته باشد که بازی خود را تمام کنند و دیگر نیازی به به‌روزرسانی آن نیز نباشد!

توییت یکی از توسعه‌دهندگان درباره سیاست اخیر اپل درقبال برنامه‌های قدیمی

اولین باری نیست که اپل دست به اقداماتی این‌چنین با دلایلی عجیب و غریب می‌زند. پیش‌تر این شرکت تنها به دلیل نمایش نوار سیاه رنگ در تلویزیون‌های جدید، تعداد زیادی از فیلم‌های سینمایی را از فروشگاه iTunes حذف کرد!

همان‌طور که اشاره شد، توضیحات اپل درمقایسه با عملکرد آن‌ها کمی متناقض است؛ برای مثال می‌توان به بازی Pocket God اشاره کرد که آخرین بار در ۲۰ اوت سال ۲۰۱۵ به‌روزرسانی شده اما هنوز به دلیل «محبوب بودن» در اپ‌استور حضور دارد. یا اپلیکیشن iTunes Movie Trailers که توسط خود اپل توسعه داده شده و بیش از ۵ سال از آخرین به‌روزرسانی آن می‌گذرد.

بازی Pocket God آخرین به‌روزرسانی خود را در سال ۲۰۱۵ دریافت کرده است

بازی Pocket God آخرین به‌روزرسانی خود را در سال ۲۰۱۵ دریافت کرده است

در حقیقت سیاست جدید اپل را با دو سؤال ساده می‌توان به چالش کشید: «اگر به‌روزرسانی نکردن اپلیکیشنی می‌تواند سبب بروز مشکل در حفظ حریم خصوصی کاربر شود، چرا برخی از برنامه‌های قدیمی ولی پرطرفدار همچنان قابل دانلود هستند؟» یا اینکه «چطور برنامه‌ای قدیمی که دیگر دانلود نمی‌شود می‌تواند به امنیت کاربران لطمه وارد کند؟»

اما پاسخ اپل به این سؤالات ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید:

ما نمی‌خواهیم اپ‌استور پر از برنامه‌هایی شود که هم توسعه‌دهندگان و هم کاربران آن‌ها را فراموش کرده‌اند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • نرم‌افزار Microsoft Defender آپدیت جدید گوگل کروم را به‌اشتباه به‌عنوان «مشکوک» علامت‌گذاری می‌کند
  • مرورگر مایکروسافت اج به VPN مجهز می‌شود

جالب است بدانید که گوگل نیز پیش از اپل اعلام کرده بود که برنامه‌های قدیمی را از فروشگاه نرم‌افزاری‌اش حذف خواهد کرد. به‌طور کلی، سیاست جدید درقبال برنامه‌های قدیمی می‌تواند همانند یک سیلی به صورت توسعه‌دهندگانی باشد که مدت زمان زیادی را صرف توسعه برنامه خود کرده‌اند و انتظار دارند تا برنامه‌ای که به درستی و بدون مشکل کار می‌کند، تا همیشه روی اپ‌استور یا پلی استور باقی بماند و کاربران مختلفی را (هرچند کم) به سوی خود بکشاند.

البته پس از واکنش‌ها اپل مهلت به‌روزرسانی برنامه‌ها را از ۳۰ به ۹۰ روز افزایش داده است که برای توسعه‌دهندگان زمانی کافی برای نجات اپلیکیشنشان به‌شمار می‌رود. اما همچنان به برنامه‌ها و بازی‌هایی که «تمام شده» محسوب می‌شوند، اجازه ماندن در اپ‌استور داده نمی‌شود مگر آن‌ که به‌روزرسانی جدیدی برایشان منتشر شود.

نظر شما درباره سیاست‌های اخیر اپل در قبال برنامه‌های قدیمی اپ‌استور چیست؟

mydtc.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا