سرور مجازی
شبکه اجتماعی

اثر مخرب اینستاگرام بر رفتار گردشگران

اثر مخرب اینستاگرام بر رفتار گردشگران

مقاصد گردشگری در سال جاری شاهد افزایش حوادث مربوط به گردشگران بوده است. تخریب چهره مردی روی آثار تاریخی کلوسیوم شهر رم در ایتالیا، نمونه بارز بدتر شدن رفتارهای اجتماعی گردشگران است.

به‌راستی دلیل اصلی این رفتارهای مخرب چیست؟

پاسخ پژوهش‌ها به این پرسش چنین است: «شبکه‌های اجتماعی»!

البته که کاربران رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک به افراد دیگر مکان‌های زیبایی مانند رستوران‌ها و نقاط گردشگری جهان را نشان می‌دهند، اما همین فراگیر شدن سفر و دسترسی آسان همگان مایه دردسر نیز بوده است.

از آنجا که مسافران ارتباط با جهان اطراف را اغلب نخست از درون خانه و از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، پس از مسافرت به مکان‌های عجیب و دیدنی، فکر می‌کنند همچنان در خانه‌اند و می‌توانند هر طور که دوست دارند رفتار کنند.

آن‌ها آگاهانه یا ناخودآگاه تصور می‌کنند رفتاری که در خانه دارند در تعطیلات و سفر هم مناسب و پذیرفتنی است.

انسان موجودی اجتماعی است و همان‌طور که بارهای شنیده‌ایم، با مشاهده رفتار دیگران در اجتماع متوجه رفتار خودش می‌شود. افراد اغلب نحوه رفتار یکدیگر در جامعه را تقلید می‌کنند.

در حال حاضر، شبکه‌های اجتماعی نیز محل بروز رفتارهای افراد است. همچنین، ثابت شده است که مردم در تعطیلات و سفر بیشتر رفتارهایی لذت‌جویانه از خود نشان می‌دهند. بنابراین، رفتار مسافران و نمایش آن در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند همچون روی دیگران اثر دومینویی بگذارد و رفتارهای زشت را تقویت و تکرار کند.

مجموعه‌ای از رفتارهای بد و ناخوشایند در سفر شناسایی شده است که حاصل شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است.

از آنجا که گردشگران اغلب در هتل‌ها و استراحتگاه‌های دور از جوامع محلی اقامت دارند، ممکن است به‌اشتباه فکر کنند که سفر به مکانی دور از خانه فرصتی است برای اینکه رفتارهای ناشایست- بدون در نظر گرفتن پیامدهای آن- از خود نشان دهند. آن‌ها اثری را که رفتار و کردارشان بر مردم یا اقتصاد محلی می‌گذارد نادیده می‌گیرند.

به اشتراک‌ گذاشتن عکس‌ها و فیلم‌های مکان‌های گردشگری در شبکه‌های اجتماعی اثر زیادی روی بینندگان دارد. وقتی برخی افراد به مکان خاصی می‌روند و عکس‌‌ها و فیلم‌هایی از آنجا منتشر می‌کنند، کاربران دیگر هم می‌خواهند همان رفتار را تکرار کنند.

 

اثر مخرب اینستاگرام بر رفتار گردشگران

بدین‌ ترتیب، گردشگران به‌جای سیر و سیاحت و مشاهده فرهنگ و سنت و مکان‌های دیدنی و آموختن از آن‌ها، فقط به تولید محتوا فکر می‌کنند.

در واکنش به همین رفتارهای نامناسب، شهر بالی در اندونزی رهنمودهای جدیدی برای گردشگران در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. در این رهنمودها، قوانینی برای رفتار درست در معابد و مکان‌های مقدس، در طبیعت، در جزیره‌ها، و همچنین در ارتباط با مردم محلی منظور شده است.

کشورها و مناطقی مانند ایسلند، هاوایی، پالائو، نیوزیلند، و کاستاریکا نیز اقدام‌های کم‌وبیش مشابهی کرده‌اند. 

گردشگران در بالی برای موتورسیکلت‌سواری به مجوز نیاز دارند. همچنین، با توجه به ماهیت مقدس کوه‌ها و آتشفشان‌ها در بالی، آن‌ها شاید هرگز نتوانند وارد این مناطق شوند. بالی حتی «گروه ویژه گرشگری» را برای اعمال محدودیت‌ها تشکیل داده است.

کارزارهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است که در آن‌ها به گردشگران می‌گویند مانند افراد محلی رفتار کنند. هشتگ‌هایی مانند «مثل فنلاندی‌ها باش» یا «چطور در آمستردام رفتار کنیم» در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است.

گردشگری آداب و رسوم خودش را دارد و برای اینکه گردشگران بهتری باشید، بهتر است این نکات را رعایت کنید:
 

تحقیق کنید

حتی اگر گردشگری باتجربه‌‌اید، همواره پیش از سفر درباره مقصد و منطقه مورد نظر خود تحقیق کنید. به قوانین محلی و آداب و رسوم مکان‌ها آگاه باشید.

مهم نیست چقدر شیوه زندگی مردمان ناحیه‌ای را قبول دارید یا خیر. دانستن هنجارهای فرهنگی و ایمنی منطقه‌ای مهم است. برای مثال، چندی پیش، دو فعال شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل رفتار نامتعارفشان در معبد بالی دستگیر شدند.

 

اثر مخرب اینستاگرام بر رفتار گردشگران

 

گوشی همراهتان را کنار بگذارید

پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که در طی سفر بیشتر بر وسایلشان متمرکزند تا بر مقصد گردشگری‌شان، با محیط اطرافشان بیگانه می‌مانند. آن‌ها تجربه ارتباط با محیط و شناختن نقاط دیدنی را از دست می‌دهند. این غفلت با تمرکز دائمی بر گوشی همراه بیشتر و بدتر می‌شود.
 

از شهرت خود در شبکه‌های اجتماعی برای کارهای مفید استفاده کنید

برخی کاربران اینستاگرام با انتشار پست‌های «اینستاگرام در برابر واقعیت»، تفاوت عکس‌های اینستاگرامی پرزرق‌وبرق و جمعیت شلوغ و محیط‌های پر‌هرج‌ومرج را به‌خوبی نشان می‌دهند. با این کار، نمایی واقعی از مکان گردشگری ارائه می‌دهند.

احتمال دارد مسافران بعد از دیدن این پست‌ها در انتخاب مقصد گردشگری‌شان تجدیدنظر کنند، زیرا بسیاری از آن‌ها فقط برای گرفتن عکس‌های سلفی و انتشار آنلاین آن‌ها سفر می‌کنند.

اگر می‌خواهید تبلیغ کنید، می‌توانید با پرداخت پول به کسب‌و‌کارهای کوچک و محلی آن‌ها را تشویق کنید. البته مطمئن شوید که آداب سفر را به‌خوبی به‌جا می‌آورید و قوانین را به‌درستی رعایت می‌کنید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا