سرور مجازی
پیشفرض

جاماندگان سهام عدالت بخوانند/ ثبت‌نام سهام عدالت آغاز شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صراحتا اخبار مربوط به ثبت‌نام سهام عدالت جاماندگان را تکذیب کرد و گفت: «هنوز ساز و کار و فرآیندهای اجرایی این طرح مشخص نشده و واجدین شرایط باید منتظر اطلاعیه‌های رسمی مراجع ذیصلاح در این زمینه باشند.»

پیش از این،‌ رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم ثبت‌نام سهام عدالت را رد کرده و گفته بود: «درمورد ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت هنوز هیچ چیز قطعی نشده است. هر فردی تاریخی برای ثبت‌نام سهام عدالت اعلام کرده باید پاسخگوی این موضوع باشد.»

قربانزاده هم صراحتا اعلام کرده بود که خبری از ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت ندارد! اظهارنظری که نشان می‌دهد هنوز خبری از ثبت‌نام سهام عدالت نیست.

این اظهارات در حالی است که مساله ثبت‌نام مجدد سهام عدالت را رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد. محمدرضا پورابراهیمی گفته بود: «از خرداد ماه، فراخوان واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت انجام می‌شود.»

این نماینده،‌ از بررسی طرحی در مجلس خبر داده بود که بر اساس آن به افرادی که به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت جا مانده‌اند، می‌توانند برای دریافت مجدد سهام عدالت اقدام کنند.

پس از اظهارات پورابراهیمی، وزیر کار هم اعلام کرد: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی لازم را برای معرفی کسانی که در اولویت دریافت سهام عدالت هستند، دارد.» گفته‌ای که مهر تاییدی بر ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت بود.

قانون بودجه درباره جاماندگان چه می‌گوید؟

اما این اظهارات مجلس و وزیر کار در حابی عنوان شده که سازمان خصوصی‌سازی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌‌گویند ثبت‌نام جدید سهام عدالت فعلا در دستور کار نیست چون نه سازوکار آن آماده است و نه منابع مالی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود دارد.

البته پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به قانون بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرده و گفته بود: «بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سهام عدالت باید به جاماندگان اختصاص یابد.» اما مساله‌ای که به آن در قانون بودجه اشاره نشده، زمان ثبت‌نام جاماندگان است.

بر این اساس در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت آنچه مجلس در خصوص ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت در خرداد ماه عنوان کرده خواسته مجلس بوده و به‌ آمادگی دولت و وجود منابع مالی طرح هیچ توجهی نشده است. به عبارتی پورابراهیمی و دیگز نمایندگانی که وعده ثبت‌نام زودهنگام سهام عدالت را می‌دهند تنها خواسته خود را عنوان می‌کنند. خواسته‌ای که الزاما با واقعیت منطبق نیست.

با توجه به این مساله،‌ تا زمانی که اطلاعیه رسمی از سازمان خصوصی‌سازی و یا وزارت اقتصاد صادر نشود و در آن مشخصا زمان ثبت‌نام سهام عدالت تعیین نشود، نمی‌توان به اخبار مختلف در این خصوص اعتماد کرد.

ناهماهنگی در انتشار این اخبار اما تنها باعث سردرگمی مردم می‌شود. افرادی که سال‌هاست منتظر ثبت‌نام سهام عدالت هستند. رئیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفته بود: در روزهای اخیر برخی افراد سودجو با اعلام آغاز ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت، مبالغی را از افراد دریافت کرده‌اند که آنها نباید در دام این گونه کلاهبرداران گرفتار شوند.

از طرف دیگر هم رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته اگر زمانی قرار بر آغاز ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت باشد، اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در اولویت دریافت این سهام قرار دارند.

mydtc.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا