سرور مجازی
پیشفرض

افزایش واردات سوخت از روسیه در دو ماه اخیر / تحریم‌ها کجا رفتند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بر خلاف تمام تحریم‌هایی که از سمت اتحادیه اروپا بر روسیه اعمال شد، در دو ماه نخست حمله این کشور به اوکراین درآمد آن از صادرات سوخت‌های فسیلی به کشورهای اروپایی افزایش یافت. این در حالی است که برخی از خریداران این سوخت‌ها واردات از روسیه از قطع کرده و به دنبال جایگزین برای آن هستند.

از تاریخ ۲۴ فوریه یعنی روز آغاز حمله تا ۲۴ آوریل اتحادیه اروپا به میزان ۴۶٫۳ میلیارد دلار از روسیه سوخت فسیلی خریداری کرد. این عدد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته دو برابر شد.

به نقل از سی‌ان‌ان، افزایش قیمت این سوخت‌ها باعث افزایش این رقم است نه حجم واردات. در این دو ماه اتحادیه اروپا ۷۰ درصد از صادرات جهانی ۶۶ میلیارد دلاری روسیه را به خود اختصاص داد. در این دو ماه اتحادیه اروپا ۱۰ درصد گاز بیشتر از روسیه وارد کرد. واردات گاز طبیعی مایع نیز در همین بازه ۲۰ درصد افزایش داشت. تنها واردات نفت و ذغال سنگ در این دو ماه به ترتیب ۲۰ و ۴۰ درصد کاهش داشت.

این یافته‌ها زمانی منتشر شد که اروپا برای تحریم روسیه تحت فشار بیشتری قرار دارد و روسیه نیز صادرات به لهستان و بلغارستان را قطع کرده است. روسیه این کار را برای تحت فشار قرار دادن کمپانی‌ها برای پرداخت در واحد روبل و افزایش ارزش واحد پولی خود روسیه انجام داد.

در حال حاضر تحریم‌ها اقتصاد روسیه را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر خارجی این کشور بلوکه است. پیش از جنگ اتحادیه اروپا ۴۰ درصد گاز طبیعی، ۲۷ درصد نفت و ۴۶ درصد ذغال سنگ خود را از روسیه وارد می‌کرد. قطع یکباره این منابع می‌تواند ضربه مهلکی به مصرف کنندگان و کسب و کارها بزند.

آلمان بزرگترین خریدار سوخت فسیلی روسیه است که بیشترین ضرر را از تحریم این کشور متحمل می‌شود. آلمان از زمان شروع جنگ ۹ میلیارد یورو سوخت فسیلی از روسیه وارد کرده است. پس از آلمان، ایتالیا با ۶٫۹ میلیارد یورو و پس از آن چین، هلند، ترکیه و فرانسه بزرگترین خریداران سوخت فسیلی روسیه هستند.

mydtc.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا