سرور مجازی
فناوری

ویروس کرونا چگونه بر قلب تاثیر می‌گذارد؟

ویروس کرونا چگونه بر قلب تاثیر می‌گذارد؟

در طول دو سال اول همه‌گیری، از مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۲، حدود ۹۰ هزار مورد مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، یعنی بیش از آنچه در آن بازه زمانی انتظار می‌رفت، در ایالات متحده رخ داد.

بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، اکثر این موارد در افراد ۶۵ سال و بالاتر – گروه سنی با بالاترین خطر برای عوارض قلبی عروقی – رخ داده است.

اما مرگ‌و‌میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی نیز در بزرگسالان جوان به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. یک پژوهش نشان داد که افزایش شدید مرگ‌و‌میر ناشی از حمله قلبی در آن دوره در بین افراد ۲۵ تا ۴۴ سال بوده است.

برخی از مرگ‌و‌میرهای مربوط به مشکلات قلبی احتمالا به‌دلیل دشواری دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در اوج همه‌گیری بوده است. اما اکنون پزشکان و محققان تقریبا مطمئن‌اند که کووید۱۹ عامل تشدید مشکلات قلبی است.

علاوه بر عوارضی که در ابتلای شدید به کووید۱۹ نمایان می‌شود، به نظر می‌رسد خطر حملات قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات تا یک سال پس از ابتلا به کووید مزمن، همچنان رو به افزایش است. 

کووید۱۹ چگونه تاثیر سریع خود را بر قلب نشان می‌دهد؟
متخصصان قلب باور دارند که کووید موجب التهاب گسترده می‌شود که عامل مهم در بروز حوادث قلبی است.

دکتر لوک لافین، متخصص قلب، در‌این‌باره گفت: «همان‌طور که می‌دانید التهاب، خطر قلبی عروقی را افزایش می‌دهد و بیماری‌های عفونی، به‌ویژه عفونت‌های شدید مانند کووید۱۹، به التهاب منجر می‌شود. آیا کووید۱۹ با ایجاد مکانیسمی، باعث التهاب می‌شود؟ احتمالا.»

بخشی از پاسخ سیستم ایمنی به عفونت یا آسیب شدید در بدن، آزاد‌ کردن پروتئین‌هایی است که موجب التهاب و لخته‌شدن خون می‌شوند. التهاب در افرادی که پلاک‌‌ در شریان‌هایشان انباشته شده‌ است، باعث جدا‌ شدن آن پلاک و ایجاد لخته‌خون و حمله‌قلبی یا سکته می‌شود.

متخصصان می‌گویند افرادی که از قبل در شریان‌های خونشان پلاک دارند – مانند بسیاری از سیگاری‌ها و کسانی که فشار خون و کلسترول بالا دارند – با بیشترین خطر حمله قلبی ناشی از کووید۱۹ مواجه‌‌اند.

 

ویروس کرونا چگونه بر قلب تاثیر می‌گذارد؟

کووید۱۹ چگونه در درازمدت بر قلب تاثیر‌گذار است؟
عوارض قلبی عروقی پس از بهبودی فرد از بیماری کووید از بین نمی‌رود.
پژوهشی گسترده در سال ۲۰۲۲ به بررسی و تحلیل سوابق پزشکی ۶۹۱ هزار و ۴۵۵ بیمار در ایالات متحده پرداخت. بر اساس این پژوهش، افراد طی سال پس از ابتلا به کووید، با افزایش قابل‌توجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجه شده‌اند.

بر اساس این تحقیق، افراد ۱.۵ برابر بیشتر در معرض سکته‌مغزی، تقریبا دو برابر بیشتر در معرض حمله‌قلبی و بین ۱.۶ تا ۲.۴ برابر خطر ابتلا به انواع مختلف «آریتمی قلبی» یا همان اختلال در ریتم ضربان قلب بودند.

دکتر هلن گلسبرگ، متخصص قلب در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: «در ابتدا تاثیر کووید۱۹ روی سیستم قلبی عروقی کاملا مشهود بود، اما اکنون عوارض بلندمدت آن را در افرادی می‌بینیم که قبلا به کووید۱۹ مبتلا شدند.»

با توجه به پژوهشی جدید، نزدیک به ۲۱ درصد افرادی که به‌دلیل ابتلا به کووید در بیمارستان بستری شده‌اند و نزدیک به ۱۱ درصد از افرادی که به نوع ضعیف‌تر آن مبتلا شدند و در بیمارستان بستری نشده بودند، در ماه‌‌های بعد با فشار خون بالا مواجه شدند.

متخصصان دقیقا نمی‌‌دانند چگونه کووید به فشار خون منجر می‌شود. آن‌ها معتقدند احتمالا پدید‌های بیولوژیکی می‌تواند دخیل باشد، اما استرس عمومی این همه‌گیری در جهان احتمالا بی‌تاثیر نبوده است.

واکسن چگونه به کاهش خطر کمک می‌کند؟
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که واکسینه می‌شوند تقریبا ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از افرادی که واکسینه نشده‌اند، در معرض حمله قلبی یا سکته‌اند.

دلیل آن ابتلای کمتر افراد واکسینه‌شده به نوع شدید بیماری کووید۱۹ است که به نوبه خود بسیاری از خطرات مربوط به قلب را کاهش می‌دهد. همچنین واکسن، با کاهش اثرات التهابی، احتمالا به محافظت از سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند.

چگونه خطرات مربوط به مشکلات قلبی را مدیریت کنیم؟
اگر به‌تازگی به کووید۱۹ مبتلا شده‌اید و علائم قلبی عروقی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس را پشت سر گذاشته‌اید، یا اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید و شرایط خود را برای او شرح بدهید.

توصیه متخصصان این است: «کمی بیشتر مراقب فشار خونتان باشید و همچنین با دقت بسیار کلسترول خون را مورد آزمایش قرار بدهید. در این میان عادت‌های سالم برای بهبود عملکرد قلب، مانند تغذیه مناسب و ورزش منظم را از یاد نبرید.»

منبع: ایندیپندنت

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا