سرور مجازی
اخبار آی تی

اولین توکن نوآوری برای تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور فعال شد

به گزارش ایسنا، اینوتوکن ابزاری مبتنی بر فناوری بلاکچین و برای تسهیل فرآیندهای اکوسیستم نوآوری خلق شده است. استارت‌آپ‌ها در شبکه "اینوتوکن" قادر خواهند بود خدمات مورد نیاز رشد و توسعه خود را جامع‌تر، بهتر و ارزان‌تر تهیه کنند و از سوی دیگر سرمایه گذاران خرد و کلان اکوسیستم نوآوری نیز می‌توانند ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش داده و ضمن آنکه خدمات دهندگان می‌توانند بازار خود را گسترش دهند.

این ابزار جدید مالی از سوی یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات حوزه توسعه کسب وکار، با ایجاد بستری بر مبنای بلاکچین و ایجاد یک "توکن" واحد برای حوزه نوآوری کشور در جهت تعاملات هر چه بهتر بازیگران این حوزه، گام برداشته است.

هدف این فناوران در این پروژه، ایجاد بازاری به منظور ایجاد امکان برای بهره مندی اعضای اکوسیستم نوآوری کشور از ارزش ایجاد شده در آن و استفاده از توکن دارایی اینوتوکن به عنوان یک ابزار تسهیلگر مراودات برای حلقه بسته مصارف و مراودات بین بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور است.

فرایند اجرایی شدن پروژه به این صورت است که این شرکت ارائه دهنده خدمات دانش بنیان به عنوان ناشر توکن، از طریق کمیسیون راهبری که متشکل از مجموعه‌ای از فعالان اکوسیستم نوآوری هستند، اقدام به ارزیابی استارت‌آپ‌هایی که از جانب یکی از اعضای کمیسیون جهت دریافت اینوتوکن معرفی شده‌اند، می‌کند و در صورت تأیید این کمیسیون، ناشر در ازای اخذ درصدی از سهام شرکت، تعدادی اینوتوکن در اختیار این استارت‌آپ قرار می‌دهد.

اینوتوکن‌ نماینده مالکیت دارندگان آن در سبدی از سهام استارت‌آپ‌ها است و استارت‌آپ می‌تواند در ازای آن، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. از این طریق در زیست بوم نوآوری از توکن‌های ارائه شده به پذیرندگان، برای رفع نیازمندی‌های استارت‌آپ‌ها استفاده می‌شود.

از آنجایی که اینوتوکن ابزار تامین مالی برای استارت‌آپ‌ها است، دریافت کنندگان اینوتوکن با خرید آن به جای پذیرش ریسک یک استارت‌آپ، در سبدی از استارت‌آپ‌ها مشارکت خواهند داشت و به این ترتیب ضمن کمک به آن استارت‌آپ ریسک کمتری را متحمل خواهند شد.

در ابتدای انتشار، ۲ میلیارد عدد توکن اینوتوکن بی پشتوانه منتشر می‌شود. این توکن‌ها به حساب پیش عرضه منتقل شده و قابلیت فروش و نقل و انتقال ندارند. هر زمان که استارت‌آپی توسط یکی از معرفان به کمیسیون راهبری معرفی شود و بتواند تأیید بیش از درصد ۵۰ درصد از اعضای کمیسیون راهبری را به دست آورد، توکن از حساب پیش عرضه به حساب استارت‌آپ منتقل خواهد شد که این توکن‌ها قابل خریدوفروش و تبادل هستند.

پارسا عباسی از بنیانگذاران این شرکت فناور در گفت‌وگو با ایسنا، "اینوتوکن" را اولین توکن کشور در حوزه نوآوری کشور دانست که با امضای تفاهم همکاری با مرکز شتابدهنده و نوآوری پارک فناوری پردیس فعالیت خود را آغاز و ابراز امیدواری کرد که به واسط این توکن، گردش مالی در اکوسیستم نوآوری بیشتر و شفاف‌تر و سرمایه‌گذاری بر روی استات‌آپ‌ها نیز تسهیل شود.

وی با تاکید بر اینکه استارت‌آپ‌ها از این طریق می‌توانند راحت‌تر جذب سرمایه داشته باشند، اظهار کرد: این "توکن" یک توکن دارایی است که بر بستر بلاکچین فعالیت می‌کند و یک رمز ارز داخلی اکوسیستم نوآوری به شمار می‌رود؛ چرا که این توکن در اکوسیستم نوآوری به کار گرفته شده است.

عباسی در خصوص نحوه ارائه خدمات اینوتوکن، توضیح داد: استارت‌آپ‌ها با ارائه بخشی از سهام خود به اینوتوکن می‌توانند به جای "ریال"، "توکن" دریافت کنند و ما به ازای آن، خدماتی را که در اکوسیستم نوآوری نیاز دارند، به صورت یکپارچه و ارزان‌تر دریافت خواهند کرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران به واسطه این ابزار مالی از سرمایه‌گذاری خیلی فرسایش خود که سال‌ها طول می‌کشد که از آن خارج شوند، دور می‌شوند و از این طریق راحت‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند، ضمن آنکه "نقد شوندگی" سرمایه‌گذاری آنها نیز بالاتر می‌رود.

این فعال حوزه توسعه سرمایه اکوسیستم نوآوری، با بیان اینکه میزان سهام واگذار شده از سوی استات‌آپ‌ها از طریق شبکه این شرکت مشخص خواهد شد، گفت: این شبکه شامل کمیسیون راهبری متشکل از خبرگان اکوسیستم مانند صندوق‌ها و شتابدهنده‌ها و سرمایه گذاران خطرپذیر است و آنها در زمینه ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها تصمیم می‌گیرند. میزان سهام هر شرکت بر اساس ارزش‌گذاری‌ای که این کمیسیون بر روی استارت‌آپ‌ها انجام می‌دهد، تعیین می‌شود و به میزانی که سهام این شرکت‌ها واگذار شود، به آنها توکن تعلق خواهد گرفت.

به گفته وی در ازای میزان توکنی که شرکت‌های نوپا دریافت می‌کنند، می‌توانند کلیه خدماتی را که در حوزه نوآوری نیاز است مانند منتورینگ، ارائه آموزش، فضای کار اشتراکی و تبلیغات و سرمایه، جذب کنند.

عباسی تاکید کرد: سقف و کفی برای اعطای توکن برای شرکت‌ها در نظر گرفته نشده است و میزان توکن اختصاص داده شده به شرکت‌ها با تشخیص کمیسیون راهبری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا