سرور مجازی
ماهواره و فضا

آغاز به کار تلسکوپ هابل پس از چند ماه استراحت اجباری

گزارش‌های ناسا حاکی از آن است که تلسکوپ هابل بالاخره پس از مدتی طولانی از حالت اغما خارج شده و فعالیت‌های خود را از سر گرفته است.
 
به گزارش mydtc و به نقل از  engadget، تلسکوپ هابل ناسا پس از آن که در اواخر ماه اکتبر سال میلادی جاری دچار اختلالی سیستمی شد به حالت اغما فرو رفت. با این حال ناسا امروز اعلام کرد که این تلسکپ فعالیت خود را از سر گرفته است.
 
تلسکوپ هابل در طی چند ماه گذشته چندین خرابی را تجربه کرد که همه آنها به همگام سازی ابزارهای این تلسکوپ مرتبط بود. همین اتفاق موجب شد که این سازه ارزشمند برای مدتی در حالت امن فرو برود و اکنون ناسا اظهار کرده است که این تلسکوپ به فعالیت‌های طبیعی خود بازگشته است و چهار ابزار فعال این تلسکوپ به جمع آوری داده‌ها ادامه می‌دهند.
 

 

 
ناسا برای اولین بار در 23 اکتبر سال میلادی جاری دریافت که ابزارهای هابل پیام‌های همگام سازی را از واحد کنترل این تلسکوپ دریافت نمی‌کنند. این مشکل ارتباطی برای چند روز به طول انجامید و همین امر موجب شد که ناسا این تلسکوپ را به حالت امن وارد کند.
 
لازم به ذکر است که خروج از حالت امن به دلیل حساسیت سخت‌افزار به کار رفته در هابل به زمان زیادی نیاز دارد. تغییرات سریع  دما و جریان برق برای عمر مفید هابل اصلا خوب نیست و به همین دلیل ناسا در خارج کردن این تلسکوپ از حالت امن اصلا عجله نکرد.
 
خاموشی هابل برای دومین بار در سال 2021 اتفاق افتاد و این سازه پیش از این و در ماه جولای نیز به دلیل مشکلی نامرتبط با مشکل فعلی هابل به اغمای یک ماهه فرو برده شد. از آنجایی که 31 سال از عمر هابل می‌گذرد پس بسیار محتمل است که این تلسکوپ به زودی به پایان عمر مفید خود نزدیک شده باید اما در حال حاضر ناسا انتظار دارد که هابل در این دهه با تلسکوپ وب (که به زودی به فضا پرتاب می‌شود) همکاری کند و فعلا تصمیمی برای خاموشی دائم هابل ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا