سرور مجازی
اخبار آی تیفناوری

یک زن نابینا با دریافت ایمپلنت مغزی قادر به دیدن شد

یکی از مهم‌ترین حس‌های بدن انسان بینایی است. پژوهشگران سال‌ها در تلاش بوده‌اند تا روش‌هایی را برای بهبود و فراهم‌سازی امکان بینایی در افرادی که نابینا هستند یا نوعی مشکل بینایی دارند بیابند.   
 
به گزارش mydtc و به نقل از اسلش‌گیر، در پژوهش جدیدی که توسط دانشمندانی از مرکز John A. Moran Eye در دانشگاه یوتا و دانشگاه میگل هرناندز در اسپانیا انجام شده است با موفقیت نوعی از بینایی مصنوعی مبتنی بر یک کاشت (ایمپلنت) مغزی برای یک زن ایجاد شد.
 
این ایمپلنت با نام Moran|Cortivis شناخته می‌شود و این امکان را فراهم آورد که یک زن 60 ساله، به نام ورنا گومس، بتواند بینایی کافی برای دیدن شکلهای ساده پیدا کند. در طی این آزمایش، محققان به مدت شش ماه با گومس کار کردند، و می‌گویند که پروتزی که تولید کردند می‌تواند خوداتکایی افراد نابینا در نقاط مختلف جهان را افزایش دهد. کاشت آرایه الکترود یوتا (UEA) دشوار بود و نیاز به جراحی عصبی برای کاشت یک آرایه میکروالکترود در قشر بینایی وی داشت.
 
این آرایه می‌تواند فعالیت‌های الکتریکی سلول‌های عصبی درون مغز را تحریک کند. سوای این ایمپلنت مغزی، یک بخش دیگر این سیستم عینک ویژه مجهز به دوربین‌های ویدئویی مینیاتوری است که با نرم‌افزار تخصصی کار می‌کند. این نرم‌افزار داده‌های بصری که این دوربین جمع‌آوری کرده است را رمزنگاری می‌کند و آن را به UEA کاشته شده در مغز ارسال می‌کند.
 

UEA می‌تواند نورون‌ها را برای تولید فسفن‌هایی تحریک کند که گومس بتواند به عنوان نقاط سفید نور ادراک کند. گومس پیش از انجام این آزمایش‌ها به مدت 16 سال نابینا بود، و پژوهشگران می‌گویند که از جراحی او هیچ مشکلی بروز نکرده است. همچنین این پژوهشگران گفتند که این ایمپلنت در هیچ نورونی در مجاورت الکترودها اختلال ایجاد نکرد، و بر قشر زیرین آن نیز تاثیر منفی نداشت.
 
گومس توانست خطوط، شکل‌ها و حروف ساده را با این ایمپلنت فعال و دریافت داده‌ها از عینکش شناسایی کند. گومس و این پژوهشگران از یک ویدئوگرام برای کمک به وی به منظور تمرین با استفاده از این پرونز استفاده کردند. نتایج این مطالعه ایمنی و کارائی این سیستم را نشان داده است و گامی قابل توجه به سمت بازیابی بینایی از دست رفته به شمار می‌رود. 
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا