سرور مجازی
سخت افزار

هشدار آمریکا به چین در خصوص قوانین محدودکننده صادرات تراشه‌ها

هشدار آمریکا به چین در خصوص قوانین محدودکننده صادرات تراشه‌ها

وزارت بازرگانی آمریکا، نهاد ناظر بر صادرات این کشور، در حال کار روی به‌روزرسانی محدودیت‌های صادراتی است که نخستین بار در ۷ اکتبر ۲۰۲۲ وضع شد.

به گفته برخی منابع، این به‌روزرسانی همسو با قوانین جدید هلند و ژاپن و به دنبال محدود کردن دسترسی به ابزارهای بیشتری در حوزه ساخت تراشه است تا برخی خلا‌های موجود در زمینه محدودیت‌های صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی را برطرف کند.

به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از ایندیپندنت، محدودیت‌های وضع‌شده در اکتبر گذشته به دنبال آن بود تا مانع استفاده چین از فناوری ایالات متحده برای تقویت ارتش این کشور شود و با قطع دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی، توانایی این کشور را برای واردات پیچیده‌ترین ابزارهای مورداستفاده در ساخت تراشه از ایالات متحده محدود کند.

ایالات متحده، هلند و ژاپن که کنترل تجهیزات برتر تولید تراشه در جهان را در اختیار دارند، اوایل سال ۲۰۲۳ توافق کردند هماهنگ با هم عمل کنند.

به گفته یک مقام آمریکایی، جمهوری خلق چین بر اساس گفت‌وگوهایی که هفته‌های اخیر با مقام‌های ایالت متحده داشت، انتظار دارد در سالگرد وضع این محدودیت‌های صادراتی، یک به‌روزرسانی انجام شود.

در همین حال، قوانین آتی ایالات متحده می‌تواند به هلدینگ ای‌اس‌ام‌ال (ASMl)، بزرگ‌ترین شرکت هلندی تولیدکننده تجهیزات تراشه پیشرو در جهان ضربه بزند، چرا که سیستم‌های آن حاوی قطعات و اجزای ساخت آمریکا است.

تامین اطلاعات مرتبط با قوانین صادرات برای چین بخشی از تلاش گسترده‌تر دولت بایدن برای کاهش تنش‌ها و تثبیت روابط با پکن است. در همین راستا، دولت بایدن شماری از مقام‌های بلندپایه آمریکا از جمله جینا ریموندو، وزیر بازرگانی، را ماه اوت به چین فرستاد. علاوه بر این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، نیز در ماه سپتامبر با وانگ یی، وزیر خارجه چین، گفت‌وگو کرد.

به گفته لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا، این کشور با گسترش بیش از حد مقوله امنیت ملی از سوی ایالات متحده و سوءاستفاده از اقدام‌های کنترل صادرات برای ممانعت از فعالیت شرکت‌های چینی قاطعانه مخالف است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا