سرور مجازی
zoomit

خانواده آیفون ۱۳ با تقاضای بالا و محدودیت عرضه شدید مواجه شده است

مدتی است که شنیده می‌شود غول‌های فناوی همچون اپل با مشکلات متعددی در زنجیره تأمین ناشی از کمبود جهانی قطعات نیمه‌های دست‌وپنچه نرم می‌کنند. تقریبا تمامی محصولات غول دنیای فناوری تحت تأثیر این مشکل قرار گرفته‌اند و گزارش‌های اخیر از آن حکایت دارند که اپل تولید برخی مدل‌های آیپد را تا ۵۰ درصد کاهش و قطعات مشترک تولید آن‌ها را به خانواده آیفون ۱۳ اختصاص داده است تا بتواند حجم روزافزون سفارش‌ها را برای بازه تعطیلات برآورده کند.

اکنون سَم چاترجی، تحلیلگر جی‌پی مورگان در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذارن به موضوعات پیرامون این محدودیت‌ها پرداخته و خاطرنشان می‌کند که اپل توانسته به یک ثابت نسبی در زمان تحویل خانواده آیفون ۱۳ برسد؛ اما این به معنی ازبین رفتن تأخیر در تحویل محصولات نیست. براساس این یادداشت، میانگین تأخیر جهانی برای آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ استاندارد به ترتیب ۱۲ روز و ۱۳ روز است؛ درحالی‌که هر دو آیفون ۱۳ پرو و ​​پرو مکس با ۳۲ روز تأخیر تحویل داده می‌شوند.

بازه‌های یادشده هنوز بسیار بیشتر از تأخیرهای حمل‌ونقل سری آیفون ۱۲ است و شواهد نشان می‌دهد که هر چهار گوشی جدید اپل با تقاضای زیادی مواجه هستند و زنجیره تأمین نیز هنوز به روال معمول خود بازنگشته است. برای ایالات متحده، زمان تحویل کمی بهتر از میانگین جهانی است و بازه تحویل به ۱۱ روز برای مدل‌های استاندارد و ۲۸ روز برای مدل‌های پرو کاهش می‌یابد.

تخمین زده می‌شود که بازار ایالت متحده آمریکا ۳۵ درصد از فروش محموله‌های آیفون را تشکیل می‌دهد و ظاهرا آلمان و بریتانیا هر کدام ۵ درصد از فروش کلی آیفون را به خود اختصاص می‌دهند. البته به‌نظر می‌رسد دو بازار یادشده وضعیت بهتری دارند؛ چراکه تأخیر مدل‌های پرو به ۲۵ روز کاهش می‌یابد. در این گزارش آمده است که چین بدترین وضعیت را دربین چهار بازار بررسی‌شده دارد و سفارش‌های آنلاین مدل‌های استاندارد ۱۶ تا ۱۹ روز تأخیر به دست مشتریان می‌رسد و از قرار معلوم، تحویل مدل‌های پرو تا ۴۵ روز به‌طول می‌انجامد!

چاترجی خاطرنشان می‌کند که تمامی چهار مدل آیفون ۱۳ با تقاضای بیشتری درمقایسه با نسل گذشته مواجه شده‌اند. بااین‌حال، نباید از محدویت‌های ایجادشده نیز غافل شد؛ چراکه می‌تواند فروش محموله‌های آیفون را تحت تأثیر قرار بدهد.

در ابتدا پیش‌بینی می‌شد که اپل تا پایان سال ۲۰۲۱ حداکثر ۹۰ میلیون دستگاه آیفون ۱۳ به فروش برساند؛ اما گزارش‌های اخیر از آن حکایت دارند که موانع احتمالی ممکن است بر ۵ تا ۱۰ میلیون دستگاه از ۱۴۳ میلیون دستگاه آیفون برنامه‌ریزی‌شده برای نیمه دوم ۲۰۲۱ تأثیر بگذارد. البته حتی اگر رقم کاهش ۱۰ میلیون دستگاه درست باشد، اپل رشد سالانه فروش تجربه خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا