سرور مجازی
اقتصادی

حرف‌های مهم مقام وزارت جهاد درباره بازار گوشت / سه هفته گوشت نخرید

حرف‌های مهم مقام وزارت جهاد درباره بازار گوشت / سه هفته گوشت نخرید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علیرضا پیمان پاک در پاسخ به این سوال که آیا واردات گوشت قرمز می‌تواند بازار داخل را تنظیم کند؟ گفت: تأمین گوشت قرمز به عنوان یکی از محورهای فعالیت وزارت جهاد کشاورزی در چند مسیر دنبال می‌شود. یکی از این مسیرها که بر روی آن نیز تمرکز داریم بحث تقویت تولید داخل و تامین به موقع نهاده‌ها است که در این راستا در تامین ذرت، کنجاله سویا و همچنین ترمیم زنجیره‌های تولید یعنی واردات دام پایه پرواری اقدامات خوبی از هفته‌های گذشته انجام شده و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به واسطه تغییرات نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی زنجیره حوزه دام و طیور کمی آسیب دید، اظهار کرد: تولید قراردادی و افزایش ظرفیت تولید گوشت قرمز به عنوان محورهای اصلی در حوزه کاری وزارت جهاد دنبال می‌شود که تقریبا سه الی چهار هفته آینده هم اولین نتایج این فرآیند مشخص می‌شود.

قیمت جدید مرغ، گوشت، روغن و برنج اعلام شد/ جزییات تغییر قیمت

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد:در کنار این موضوع به عنوان یک راهکار موقت، برای اینکه بتوانیم تنظیم بازار را هم دنبال کنیم واردات مقداری گوشت گرم و منجمد نیز انجام می‌شود.

به گفته وی سالانه به طور میانگین ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد وارد کشور می‌کردیم، اما طی ماه‌های پایانی سال گذشته و ماه‌های ابتدایی امسال به علت مشکلات و چالش‌های ارزی که بین وزارت جهاد و بانک مرکزی به وجود آمد این واردات کند و متوقف شد. اما این فرآیند مجددا به جریان افتاده است.

پیمان پاک که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: کمبود عرضه گوشت منجمد برای حوزه صنف و صنعت منجر به این شد که تقاضای صنایع به سمت گوشت گرم حرکت کند و بازار از تعادل خارج شود. اما در حال حاضر این تقاضا با واردات تامین شده است.

وی عنوان کرد: واردات نهاده‌های دامی را افزایش دادیم. طی سه چهار ماه گذشته حجم واردات ذرت، هم کنجاله سویا و هم در حوزه واردات گوشت گرم افزایش یافت و تا چندماه آینده تا زمانی که در تولید گوشت قرمز داخلی به پایداری برسیم این روند ادامه دارد. به محض اینکه زنجیره‌های تولید داخل ترمیم شود واردات را کند یا متوقف می‌کنیم.

وی افزود: هدف این است که بتوانیم یک توازنی میان تولید و تنظیم بازار ایجاد کنیم تا هم معیشت مردم به نوعی آسیب نبیند و هم کالا به وفور در دسترس باشد. همچنین تولید نیز تقویت شود.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: سال‌های گذشته این مشکل را داشتیم که برخی از کشتی‌هایمان ماه‌ها معطل پرداخت ارز بودند که هم کیفیت نهاده‌ها کاهش می‌یافت و هم دموراژهای سنگین می‌خورد. اما با هماهنگی که بین بانک مرکزی و وزارت جهاد به وجود آمده این زمان بسیار کوتاه شده است. همچنین مطالبات واردکننده‌ها نیز پرداخت شد. منابع جدیدی که آزاد شده هم در حوزه کالاهای اساسی خواهد بود. این موضوع به ما امید می‌دهد که پایداری در تامین ارز طی ماه‌های آتی خواهیم داشت و این پایداری در تامین ارز یعنی استمرار واردات نهاده‌ها و واردات کالای با کیفیت و مهم‌تر از همه ترخیص به موقع و عدم ماندگاری و رسوب کالاها در گمرکات و لنگرگاه‌ها.

220

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا