سرور مجازی
zoomit

پلتفرم NBA Top Shot NFT چیست؟

NBA Top Shot جدیدترین روند جذاب در حوزه‌ی بلاک چین است که تخیل و توجه افراد سخت‌کوش ارزهای دیجیتال و طرفداران ورزش را به خود جلب کرده است. در سال ۲۰۱۹، Dapper Labs این پلتفرم را با مشارکت NBA راه‌اندازی کرد. این سیستم کلیپ‌های ویدئویی برجسته‌ی بسکتبال را در قالب توکن‌های غیرقابل‌معاوضه تولید می‌کند و می‌فروشد. اگرچه ممکن است روش کاری این مفهوم کمی مبهم به‌نظر برسد، فروش ناخالص این پلتفرم از زمان تأسیس تاکنون، بیش از ۲۳۰ میلیون دلار بوده است.

به‌گزارش کوین مارکت‌کپ، در فوریه‌ی ۲۰۲۱ کلیپی از لبرون جیمز، بازیکن لس‌آنجلس لیکرز که در حال تقلید از دانک معکوسِ از کوبی برایانت فقید است، به قیمت ۳۸۷۶۰۰ دلار فروخته شد. تنها ۵۹ توکن برای آن کلیپ خاص تولید شده است و یکی از کاربران توکن شماره‌ی ۳ از ۵۹ را خریده است. این فروش رکورد NBA Top Shot را برای گران‌ترین لحظه‌ی خریده‌شده شکست. بااین‌حال، اگر در سال ۲۰۲۱ با بسکتبال و خبرهای مرتبط با این ورزش همچنان آشنایی ندارید، شاید بپرسید NBA Top Shot چیست و چرا یک کلیپ ورزشی با چنین قیمتی فروخته شده است؟

NBA Top Shot چیست؟

nba top shot

NBA Top Shot پلتفرمی مبتنی‌بر بلاک‌چین است که کاربران را قادر می‌سازد تا ویدئوهای مجوزدار و رسمی بسکتبال را به‌صورت توکن NFT بخرند یا آن را به دیگران بفروشند. NFT آن‌قدرها هم فناوری جدیدی محسوب نمی‌شود. شروع گسترش این توکن‌ها با ظهور سکه‌های رنگی در سال ۲۰۱۲ آغاز شد؛ با‌این‌حال، اخیرا مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار گرفته است که یکی از دلایل آن، فعالیت افراد مشهور در این حوزه است.

جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر، مارس ۲۰۲۱ اولین توییت خود را در قالب NFT به قیمت ۲/۹ میلیون دلار فروخت. NFT همان‌طور‌که از نامش برمی‌آید، غیرقابل‌تعویض است. این یعنی نمی‌توان یک NFT را با NFT دیگر مبادله کرد؛ زیرا هر توکن منحصر‌به‌فرد است؛ بنابراین، ارزش متفاوتی دارد. بدین‌ترتیب، هر NFT از همتایان قابل‌تعویضِ خود مثل ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات متمایز می‌شود. در‌حالی‌که می‌توان یک دلار را با دلار دیگر یا یک بیت کوین را با بیت کوین دیگر معامله کرد، NFT به‌دلیل داشتن ارزش خاص برای هر واحد قابل‌تعویض نیست.

NFT از‌طریق گواهی‌های قرارداد هوشمند‌ تسهیل و اغلب به‌عنوان دارایی‌های دیجیتالِ توسعه‌یافته و بر‌پایه‌ی استاندارد پروتکل ERC-721 و ERC-1155 اتریوم معامله می‌شود. اتریوم اولین بلاک‌چینی بود که NFT را منتشر و ذخیره کرد؛ اما سایر بلاک‌چین‌ها مثل فِلو (Flow) و تزوس (Tezos) نیز در‌حال‌حاضر پشتیبانی از این فناوری را آغاز کرده‌اند.

ویژگی منحصر‌به‌فرد هر NFT از‌طریق کد رمزنگاری هر توکن احراز هویت و ذخیره می‌شود که آن‌ها را به‌شکلی ایدئال برای محافظت از مالکیت آیتم‌های منحصر‌به‌فرد از‌جمله آثار هنری یا آهنگ‌های موسیقی یا حتی کلیپ‌های برجسته‌ی ورزشی و تصاویر برتر NBA تبدیل می‌کند. هنگام خرید NFT از پلتفرم NBA Top Shot موارد زیر را دریافت خواهید کرد:

  • کلیپی از لحظه‌ی رویداد موردنظر در NBA
  • آثار هنری تیم بازیکن NBA
  • آمار بازی و آمار تاریخی برای بازیکن مربوطه
  • شرح لحظه‌ی رویداد
  • شماره‌‌سریالی منحصر‌به‌فرد که اصالت NFT را تأیید می‌کند

بسته‌های برتر NBA چیست؟

nba top shot

کاربران پلتفرم NBA Top Shot می‌توانند بسته‌های این سیستم را در دوره‌ی به‌اصطلاح «دراپ» تهیه کنند. این قیمت‌ها در زمان‌های تعیین‌شده، اما تصادفی برنامه‌ریزی می‌شوند و بسته‌ها را با قیمت‌هایی ارائه می‌کنند که از چند دلار تا چند‌هزار دلار متغییر است. قیمت این بسته‌ها با‌‌توجه‌به شماره‌ی ردیف رایج یا کمیاب در سطح پلتفرم رسمی NBA Top Shot طبقه‌بندی می‌شود.

فروش بسته‌ها براساس اولین اولویت انجام می‌شود. هنگامی که بسته‌ها برای خرید در پلتفرم ارائه می‌شوند، کاربران در صف قرار خواهند گرفت. معمولا این بسته‌ها به‌سرعت فروخته می‌شوند و پس از فروخته‌شدن، کاربران می‌توانند آن‌ها را فقط به‌صورت نظیر‌به‌نظیر (P2P) در بازار بخرند. برای اینکه فرصت را از دست ندهید، باید در وب‌سایت رسمی NBA Top Shot، بسته‌ها را زیر نظر داشته باشید.

اگرچه کلیپ‌های NFT که با عنوان لحظه‌ها شناخته می‌شوند از بازیکنان معروف و نمایش‌های افسانه‌ای عموما ارزش بیشتری دارند، لحظات غم‌انگیزتر نیز می‌توانند بسیار باارزش باشند. به‌ شماره‌سریال روی بسته توجه کنید؛ زیرا هرچه تعداد آن کمتر باشد، ارزش بیشتری دارد.

اگر لحظه‌ای که شما مالکش هستید، شماره‌ی یک باشد، ارزش NFT شما بیشتر از سایر کپی‌های فروخته‌شده خواهد بود؛ زیرا در نوع خود اولین است.

لحظه‌های تاپ شات چیست؟

top shot moments

شما می‌توانید لحظه‌ی برجسته را به‌عنوان کارت معاملاتی در نظر بگیرید، با این تفاوت که به‌جای داشتن کالای فیزیکی (مثل یک تکه مقوا و برخی آمارهای چاپ‌شده روی آن)، به‌شکل دارایی دیجیتال است و می‌توان آن را جمع‌آوری و در کیف پول نگه‌داری کرد. نقاط برجسته که معمولا به آن‌ها «لحظه» گفته می‌شود، بسته به عوامل مختلف ارزش متفاوتی دارند. معمولا هرچه بازیکن موردنظر بهتر و خاص‌تر باشد، قیمت لحظه‌ی آن بیشتر است.

لحظه‌ها برخلاف بسته‌ها که فقط در پلتفرم رسمی NBA Top Shot قابل‌خرید است، در بازار و به‌وسیله‌ی کاربران خرید‌و‌فروش می‌شوند. لحظه‌ها در‌اصل بخشی از بسته‌های باز محسوب می‌شوند و از‌آنجا‌که معمولا خیلی سریع فروخته می‌شوند، خرید لحظه‌های دست‌دوم گاهی تنها راه دستیابی به آن‌ها است. بسیاری از سرمایه‌گذاران دریافته‌اند که اکثر مواقع خیلی دیر برای خرید بسته‌های NBA Top Shot اقدام کرده‌اند.

فروش مجدد در بازار تاپ شات

پس از خرید یک لحظه یا بسته، می‌توان آن را در پلتفرم به‌نمایش گذاشت تا در‌معرض دید سایر کاربران قرار گیرد. شما همچنین می‌توانید لحظه یا بسته‌ی خریده‌شده‌ی خود را برای فروش به بازار عرضه و قیمت دلخواهتان را برای فروش آن تعیین کنید. به‌یاد داشته باشید که در این نوع بازارها، افراد معمولا لحظه‌ها یا بسته‌های مربوط به بازیکنان مشهور را می‌خرند.

آیا این سرمایه‌گذاری، سفته‌بازی یا قمار محسوب می‌شود؟

nba top shot

شاید در نگاه اول پلتفرمی که در آن میلیون‌ها دلار پول با کارت‌های بازی مجازی تعویض می‌شود، واقعیتی پوچ به‌نظر برسد؛ اما برخی از افراد امروزه از راه معامله در NBA Top Shot امرارمعاش می‌کنند. این پلتفرم بازاری آزاد است و این یعنی مردم می‌توانند از آن به هر شکلی که مایل باشند، استفاده کنند، چه به‌عنوان منبع درآمد پایدار و چه به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت یا به‌عنوان پلتفرم معاملات روزانه.

بدین‌ترتیب، NBA Top Shot ایده‌ی دارایی‌های کلکسیونی سنتی را در نظر گرفته و آن را به‌شکلی سریع و دردسترس برای پایگاه جهانی تبدیل کرده است. این پلتفرم افرادی از همه‌ی اقشار جامعه از‌جمله طرفداران بسکتبال و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال و معامله‌گران کراس‌پلتفرم را به خود جذب کرده است.

هنوز نمی‌توان درمورد دوام و سودآوری سرمایه‌گذاری بلندمدت در NFT این پلتفرم نظر داد؛ زیرا در‌حال‌حاضر این به شما بستگی دارد که چگونه قادر خواهید بود با هیجان‌ انکار‌ناپذیری که این بازار را احاطه کرده است، مقابله کنید.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی mydtc نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا