سرور مجازی
اقتصادی

قیمت لاستیک سمند و پژو از ۳.۵ میلیون تومان گذشت / بازار تایر به آرامش می رسد؟

قیمت لاستیک سمند و پژو از ۳.۵ میلیون تومان گذشت / بازار تایر به آرامش می رسد؟

قیمت تایر در بازار ‌آزاد طی دو ماه گذشته افزایشی بوده و به موازات کاهش عرضه و تاخیر در توزیع لاستیک دولتی این روند افزایشی در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

طی چند روز گذشته لاستیک‌های پرمصرف از جمله پژو، سمند و پراید در بازار آزاد با عبور از مرز ۳.۵ میلیون تومان تا زیر سقف ۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند و برخی با سوءاستفاده از کمبود این محصول در سطح عرضه، آگهی‌های نجومی منتشر می‌کنند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، مشکلات این حوزه نظیر کاهش تولید و عرضه و تاخیر در تحویل تایرهای ثبت‌نامی دولتی در سه ماه دوم امسال را ناشی از تامین نشدن ارز مورد نیاز صنعت تایر و همچنین تاخیر در اصلاح و به‌روزرسانی قیمت تایر دانسته است؛ مشکلاتی که با وجود برگزاری جلسات پی در پی برای حل آن، همچنان ادامه دارد و مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت تامین ارز مواد اولیه گفت: شرایط هیچ تغییری نکرده اما جلسات پی‌در پی در بانک مرکزی و وزارت صمت در جریان است تا به حل این مشکل سرعت بدهند.

قیمت جدید لاستیک دولتی اعلام شد/ جدول قیمت

مصطفی تنها با تاکید بر ضرورت تسریع در حل مشکل تامین ارز مواد اولیه، افزود: وقتی در تامین مواد اولیه تاخیر ایجاد شود جبران آن ساده نیست چرا که اگر ارز مورد نیاز تولیدکننده همین امروز تامین شود، تا مواد اولیه خریداری شود، به کارخانه برسد و تبدیل به محصول شود زمان می‌برد و طی این مدت بازار همچنان با کمبود مواجه خواهد بود.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک کشور، آخرین تحولات در زمینه حل این مشکل را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هماهنگی‌هایی بین وزارت صمت، بانک مرکزی و انجمن صنفی در جریان است، تصمیماتی نیز باید در سطح مقامات بالاتر اتخاذ شود که در دست بررسی و اقدام است و امیدواریم که بتوانیم طی این هفته چالش‌های موجود را مهار و خبرهای خوشی در این زمینه اعلام کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حل سریع مشکل تولیدکنندگان گفت: تولید نمی‌تواند بدون مواد اولیه ادامه داشته باشد و اگر روند موجود تداوم یابد و مواد تامین نشود کارخانه‌ها متوقف خواهند شد.

تنها اضافه کرد: تایر یک قطعه بسیار حساس و با زندگی و ایمنی مردم در رابطه مستقیم است در نتیجه ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم از استانداردهای خود کوتاه بیاییم و تولید را تحت هر شرایطی ادامه دهیم.

به گفته وی، کارخانه‌ها در سه ماه بهار، به امید تامین ارز مورد نیاز در ماه‌های بعد، موجودی انبارهای خود را مصرف کردند ولی امروز برای جلوگیری از اتمام مواد اولیه و توقف تولید، ناچارند تولید را کاهش دهند که این امر به کمبود در بازار منجر شده است.
به گفته این مقام صنفی، صنعت تایر برای حفظ روند تولید خود سالانه به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد؛ بدین معنا که ارز مورد نیاز ماهیانه این صنعت به‌ طور میانگین ۲۵ ملیون دلار است، این در حالیست که طی پنج ماه نخست سال جاری تنها ۶۰ میلیون دلار ارز به طرف‌های تجاری و تامین‌کنندگان صنعت پرداخت شده است.
آمارهای انجمن صنفی صنعت تایر نشان می‌دهد تولید این محصول طی سه ماه ابتدای امسال افزایشی بوده و پس از آن مشکلات تامین مواد اولیه، روند تولید را به نسبت ماه‌های قبل با کاهش مواجه کرده و باعث شده افزایش تولید بهار امسال خنثی شود.

تنها، درباره تاثیر کمبود مواد اولیه بر تولید تایر گفت: طی دو ماه گذشته نسبت به ماه‌های ابتدای سال کاهش چشمگیری را در تولید شاهد بودیم اما مجموع تولید پنج ماهه ما نسبت به مدت مشابه پارسال قابل ملاحظه نبوده است.

به گفته وی، افزایش تولید طی سه ماه ابتدای سال باعث شد مجموع تولید لاستیک سواری کشور طی پنج ماه امسال چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ حلقه از تولید پنج ماه پارسال کمتر باشد که رقم قابل توجهی نیست.

رقم کاهش تولید لاستیک نسبت به مدت مشابه سال گذشته بر اساس ارقام اعلامی از سوی سخنگوی انجمن صنفی صنعت، تنها حدود ۶ درصد بوده است، اما میزان کاهش تولید این صنعت در مقایسه با بهار امسال از این رقم بالاتر است. محسن صفدری، مدیرکل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت چندی پیش میزان افت تولید مجموع ۵ ماه امسال را ۱۰ تا ۱۴ درصد اعلام کرد.

۲۲۰۲۲۳

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا