سرور مجازی
ماهواره و فضا

کشف راز زلزله‌ ۴.۷ ریشتری سال گذشته در مریخ

کشف راز زلزله‌ ۴.۷ ریشتری سال گذشته در مریخ

سال گذشته، زلزله‌ای به بزرگی ۴.۷ ریشتر در مریخ رخ داد و سبب شد که سیاره سرخ شش ساعت به لرزش ادامه دهد. این مریخ‌لرزه را نخستین بار فرودگر «این‌سایت» ناسا شناسایی کرد که از جمله برای بررسی چنین زلزله‌هایی فرستاده شده بود.

به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان نخست پنداشتند که این نشانه‌ها شبیه به نشانه‌های برخوردهای شهاب‌واره است و از این رو، جویای نشانه‌هایی از هر دهانه‌ای بودند که شهاب‌واره ممکن بود از خود به‌جا گذاشته باشد. اما دریافتند که دلیل لرزش، این نبوده است.

به گفته دانشمندان، به جای آن، به نظر می‌رسد که این زلزله ناشی از نیروهای تکتونیکی عظیم در پوسته مریخ بوده باشد. این نشان می‌دهد که مریخ از نظر لرزه‌ای بسیار فعال‌تر از آن است که می‌پنداشتیم.

بنجامین فرناندو از دانشگاه آکسفورد که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: «همچنان فکر می‌کنیم که مریخ امروزه هیچ‌گونه تکتونیک صفحه‌ای فعالی ندارد، از این رو، این رویداد احتمالا ناشی از آزاد شدن تنش در پوسته مریخ است. این تنش‌ها نتیجه میلیاردها سال تکامل‌ است؛ از جمله سرد و منقبض شدن بخش‌های مختلف این سیاره با سرعت‌های مختلف.»

«هنوز کاملا نمی‌دانیم که چرا به نظر می‌رسد برخی از بخش‌های سیاره در قیاس با سایر بخش‌ها، تنش‌های بیشتری دارند، اما نتایجی از این دست به ما کمک می‌کند تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم. این اطلاعات ممکن است روزی به ما کمک کند تا بفهمیم زندگی انسان در کجای مریخ بی‌خطر است و از کجاها باید اجتناب کرد!»

مریخ کوچک‌تر از زمین است، اما هیچ اقیانوسی ندارد، از این رو، در واقع مساحتی برابر با خشکی سطح زمین دارد؛ حدود ۱۴۴ میلیون کیلومتر مربع. این می‌تواند بررسی آن را برای یافتن نشانه‌هایی از برخورد سیارک‌ها – از جمله‌ دهانه‌های برخوردی یا ابرهای غبار – دشوار کند.

برای انجام این کار، دانشمندان از سراسر جهان – از سازمان فضایی چین تا امارات متحده عربی – برای جست‌وجو در سراسر این سیاره با یکدیگر همکاری کردند. به باور دانشمندان، این نخستین بار است که همه ماموریت‌های مداری مریخ، روی یک پروژه با هم کار کرده‌اند.

اما نتوانستند دهانه‌ای برخوردی پیدا کنند. این سبب شد تا به این باور برسند که منبع زلزله در واقع خود مریخ بوده است، نه اینکه چیزی به آن برخورد کرده باشد.

مقاله‌ای که جزئیات این یافته‌ها را شرح می‌دهد، «خاستگاه تکتونیکی بزرگ‌ترین مریخ‌لرزه مشاهده‌شده با این‌سایت»، ۱۷ اکتبر در «ژئوفیزیکال ریسرچ لترز» منتشر شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا