سرور مجازی
اخبار آی تی

استقبال ارمنستان از ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به بازار این کشور

به گزارش ایسنا، یک هیات از کشور ارمنستان متشکل از معاون وزیر اقتصاد، معاون وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت و نیز سفیر این کشور در تهران، با هدف بررسی راهکارهای توسعه همکاری‌های دو جانبه میان شرکت‌‎های دانش بنیان ایران و ارمنستان و حضور شرکت‌های کشورمان در بازار کشور ارمنستان، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی حضور یافت و با عضو هیات عامل و معاونان این صندوق دیدار و گفتگو کرد.

مهندس نصراله جهانگرد، عضو هیات عامل صندوق نوآوری در دیدار هیات ارمنستانی با معاونان صندوق نوآوری با بیان اینکه ارمنستان از قابلیت‌های بالا و سرمایه خوبی برای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است، درباره ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان ایرانی گفت: شرکت‌های ایرانی می‌توانند متناسب با نیازها و ظرفیت‌های کشور ارمنستان، روابط کاری خوبی را شکل دهند. صندوق نوآوری نیز در همین راستا از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در داخل و خارج از کشور حمایت می‌کند.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه، سفر هیات ارمنستانی به ایران را موجب تقویت فعالیت‌ها و افزایش ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور دانست و اظهار کرد: ما این آمادگی را داریم تا از نقطه نظر مدل‌های توسعه و سرمایه گذاری دانش بنیان، در سطح ملی با ارمنستان، همکاری‌های لازم را داشته باشیم.
جهانگرد افزود: امیدوارم با مدیریت و همکاری‌های توسعه‌ای شرکت‌های دانش بنیان، روابط بیشتر توسعه پیدا کند.

آموزش عالی کشور باید منجر به تجاری‌سازی شود
در ادامه دکتر رضا قربانی، معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری متناسب با مسئولیتی که برعهده دارد، در حوزه تقویت اقتصاد و نوآوری فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه طی ۱۵ سال گذشته ادبیات مبتنی بر فناوری در کشور شکل گرفته است، افزود: نهادهای مختلفی همچون پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و صندوق نوآوری و شکوفایی طی سال‌های گذشته در کشور راه‌اندازی شده‌اند تا امروز شاهد پیشرفت در حوزه فناوری باشیم.
معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: آموزش عالی کشور باید منجر به تجاری‌سازی ایده‌ها شود.
قربانی در پایان تاکید کرد: همکاری‌های دوجانبه میان ارمنستان و ایران می‌تواند موجبات تجاری‌سازی و توسعه اقتصادی را برای هر دو کشور فراهم کند.

صندوق نوآوری پشتیبان بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان است
دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز اکوسیستم فناوری ایران را از بالغ‌ترین و برترین اکوسسیستم‌های فناوری منطقه دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ما از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردار هستند. این در حالی است که در سال 2020، تعداد 450 شرکت صادراتی ما بیشتر از یک میلیارد دلار صادرات داشته‌اند.
وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف از اطلاعات، ارتباطات و مخابرات گرفته تا ماشین آلات، کشاورزی، مواد شیمیایی و… فعالیت می‌کنند. همچنین این شرکت‌ها ما را در بسیاری از موارد همچون حوزه اقلام مبارزه با کرونا بی‌نیاز کرده‌اند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه این صندوق خدمات متعددی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کند، تصریح کرد: یکی از اهداف صندوق نوآوری در صادرات محصولات دانش بنیان، تلاش برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های خارجی و پذیرش هیات تجاری از کشورهای مختلف است.
ملکی‌فر به افتتاح نمایشگاه دائمی ‌محصولات ایران در ایروان اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه که در فوریه 2021 افتتاح شد، می‌تواند بستر مناسبی برای ارتباطات شرکت‌های دانش بنیان با ارمنستان باشد.
تعاملات صندوق نوآوری با ارمنستان می‌تواند عمیق‌تر باشد
سهراب آسا، مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: رابطه خوب بین ارمنستان و ایران در سالیان دراز گذشته فقط به مسایل علمی، فناوری، اقتصادی و سیاسی برنمی‌گردد و شامل موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز بوده است.
وی افزود: همانطور که ظرفیت همکاری‌های دوجانبه بین وزارت اقتصاد ارمنستان با نهادهای مستقل در ایران وجود دارد، این ظرفیت برای نهاد تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور نیز میسر بوده و این صندوق از ظرفیت خوبی برای عقد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با متناظرین ارمنی خود برخوردار است.
مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به بازیگران اصلی زیست بوم نوآوری کشور به نقش معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و نیز صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد و حضور تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این جلسه و تشریح چالش‌ها و درخواست‌های ایشان در پیشبرد همکاری‌های دوجانبه بین بخش‌های خصوصی دو طرف را نشان ظرفیت‌های خوب همکاری بین دو طرف دانست.

امیدواریم تعامل با صندوق نوآوری به تعمیق روابط فناورانه دو کشور کمک کند
در ادامه این دیدار آرتاشس تومانیان، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران به سابقه همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط دوجانبه ما با پیشرفت و توسعه همراه است و این همکاری‌ها در زمینه آموزش، علوم و فناوری‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد که با توجه به ظرفیت‌های موجود هر دو کشور شاهد توسعه این روابط خواهیم بود.
وی بر نقش‌آفرینی صندوق نوآوری و شکوفایی در اکوسیستم نوآوری ایران تاکید کرد و افزود: این صندوق که زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری در ایران فعالیت می‌کند، نهاد بلند پایه‌ای است که امیدواریم با تعامل با آن به تعمیق روابط فناورانه میان دو کشور کمک کنیم.

ایجاد مسیرهای همکاری با دولت ایران و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی
واروس سیمونیان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان نیز گفت: ایجاد مسیرهای همکاری با دولت ایران و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی برای ارمنستان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
ارمنستان شرایط را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به این کشور فراهم می‌کند
همچنین آرمن سیمونیان، معاون وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان در سخنانی در این نشست گفت: ارتباطات و همکاری‌های دو کشور در زمینه علوم می‌تواند با پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر همراه باشد.
وی بیان کرد: ارمنستان در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو با ایران همکاری خواهد کرد و شرایط را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به این کشور فراهم می‌کند.
به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، در پایان این نشست، چهار شرکت دانش بنیان به تشریح ویژگی‌های فنی محصولات خود برای ورود به بازار ارمنستان پرداختند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا