سرور مجازی
ماهواره و فضا

باغ سبزیجات فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ

باغ سبزیجات فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ

این سه فضانورد برای این کار از یک دستگاه کشت «باغ فضایی» استفاده می‌کنند که پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش فضانوردان چین آن را طراحی کرده‌اند.

این دستگاه دما و رطوبت و میزان اکسیژن و دی‌اکسید‌ کربن هوا را اندازه‌گیری و تنظیم می‌کند تا محیطی مناسب برای رشد گیاه ایجاد شود.

«باغ سبزیجات» فضانوردان شنژو ۱۶ در ایستگاه فضایی نسبت به زمین وارونه است. در آینده قرار است این باغ فضایی نه‌تنها غذا و اکسیژن و آب برای فضانوردان فراهم کند، بلکه تاثیر محیط‌های خاص، از جمله ریزگرانش، را بر رشد گیاهان بررسی کند.

فضانوردان فضاپیمای شنژو ۱۶ در این ماموریت در ایستگاه فضایی تیانگونگ، ۴۷ محصول و از جمله ۱۲ دانه غلات، ۲۸ بذر محصول فروشی [که برای مصارف مزرعه مانند خوراک دام‌ها و غیره نیست]، هفت گیاه مقاوم به شوری قلیایی، و ۷۶ گونه گیاه جنگلی، علف، گل، و گیاهان دارویی و بسیاری نمونه‌های دیگر پرورش می‌دهند و رشد آن‌ها را بررسی می‌کنند.

هدف از این آزمایش آن است که دانه‌ها در معرض پرتوهای کیهانی یا ریزگرانش قرار بگیرند. به گفته دانشمندان، این شرایط برای ایجاد جهش‌های ژنتیکی احتمالی در گیاهان سودمند است. این گونه تغییرات ممکن است توان و عملکرد محصول را افزایش دهد و این گیاهان را در برابر خشک‌سالی و برخی بیماری‌ها مقاوم‌تر کند.

چین از دهه‌ها پیش مشغول اجرای پروژه‌های کشت فضایی بوده و این برنامه پژوهشی را از دهه ۱۹۸۰، با استفاده از فضاپیمای قابل‌بازیافت شی‌جیان، شروع کرده است.

فضانوردان فضاپیمای شنژو ۱۶ در واقع نیازی به کشت غذا برای مصرف روزانه ندارند و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ نوع ماده غذایی با مواد مغذی متعادل و ماندگاری درازمدت در کابین اصلی ایستگاه فضایی دارند. گفته می‌شود حتی گوشت خردشده خوک و مرغ و ماهی نیز در فهرست غذایی این فضانوردان قرار دارد.

چین ساخت تیانگونگ را در سال ۲۰۲۲ به پایان رساند. سرنشینان کنونی، که ۳۰ مه (۹ خرداد) وارد فضاپیمای شنژو ۱۶ شدند، در حال گذراندن پنجمین ماموریت فضایی در این ایستگاه مداری‌اند.

این فضانوردان پست خود را در ماه نوامبر امسال به سرنشینان جدید «شنژو۱۷» واگذار خواهند کرد که نامشان هنوز فاش نشده است.
 

ویدئو

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا