سرور مجازی
zoomit

USDT در مقابل USDC و DAI؛ بهترین استیبل کوین کدام است؟

استیبل‌کوین یکی از مهم‌ترین انواع ارزهای دیجیتال است که بسیاری از معامله‌گران برای حفظ ارزش دارایی‌های دیجیتال خود به‌خصوص در بازارهای نوسانی، از آن بهره می‌برند. از جمله محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌های امروزی می‌توان به USDC و USDT اشاره کرد. البته استیبل‌کوین DAI نیز یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال با‌ثبات در اکوسیستم ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

با استفاده از استیبل‌کوین، بدون نگرانی در مورد کاهش ارزش، می‌توان از این رمز ارز برای پرداخت بهره گرفت. اما کدام استیبل‌کوین برای استفاده در فعالیت‌های روزانه‌ی شما بهترین گزینه است؟ کدام استیبل‌کوین امنیت بالاتری دارد و مهم‌تر از همه، آینده متعلق به‌کدام استیبل‌کوین خواهد بود؟

تفاوت‌های زیادی بین USDC, USDT و DAI وجود دارد؛ بنابراین ما سه استیبل‌کوین یادشده را در کنار هم قرار داده‌ایم تا آن‌ها را باهم مقایسه کنیم.

استیبل‌کوین چیست؟

استیبل‌کوین‌ به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که برای حفظ قیمت ثابت، طراحی شده‌ است و در این بین، مهم نیست که چقدر سکه خریداری یا فروخته می‌شود. استیبل‌کوین‌ها برای ارزهای دیجیتال دیگر مثل بیت کوین، اتریوم، مونرو و … به‌عنوان عامل خنثی کننده‌ی نوسان عمل می‌کنند؛ در واقع شما می‌توانید پس از افزایش قیمت ارزهای دیجیتال پرنوسان، بلافاصله آن‌ها را به استیبل‌کوین تبدیل کنید تا از ریزش قیمت، ارزش دارایی شما کاسته نشود.

پروژه‌ی برخی از استیبل‌کوین‌ها از نوع متمرکز است و بنابراین کاربران این ارزهای دیجیتال باید به سازمان مرکزی کنترل‌کننده‌ی آن‌ها، اعتماد کنند. ارزش استیبل‌کوین‌ها به‌نسبت یک‌به‌یک و توسط ذخیره‌های نگه‌داری شده در حساب‌های شرکتی که آن‌ها را تولید کرده است، پشتیبانی می‌شود.

سایر استیبل‌کوین‌ها غیرمتمرکز محسوب می‌شوند و از روش‌های جدیدتری برای حفظ یک قیمت ثابت بهره می‌برند. مهم‌تر از همه این است که استیبل‌کوین‌ غیرمتمرکز توسط هیچ نهاد یا سازمان مرکزی، کنترل نمی‌شود.

شفافیت در استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز بیشتر است و این یعنی همه‌ی کاربران می‌توانند کاوشگر بلوک پلتفرم را بررسی کرده و دقیقا مشاهده کنند که در پشت صحنه‌ی آن رمزارز چه رخ می‌دهد و روش کاری آن چگونه است.

بیشتر استیبل‌کوین‌ها ارزشی معادل یک دلار آمریکا دارند اما با بلوغ صنعت ارزهای دیجیتال، استیبل‌کوین‌های جدیدی که قیمت سایر ارزهای فیات دولتی یا ارزش سهام برخی شرکت‌ها (اپل، نتفلیکس و غیره) یا کالاها (طلا یا نفت) را منعکس می‌:نند نیز وارد بازار خواهد شد.

USDT چیست؟

تتر / Tether

تتر یا USDT یک استیبل‌کوین است که توسط شرکت تتر (مستقر در هنک‌کنگ) صادر می‌شود. تتر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین استیبل‌کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و نقدینگی زیادی در صرافی‌های مختلف دارد که همین موضوع باعث شده است به‌ندرت از فهرست پنج ارز دیجیتال برتر جهان از نظر ارزش بازار خارج شود.

ظاهرا استفاده‌ی اصلی از USDT به‌عنوان یک جفت معاملاتی در صرافی‌ها است؛ جایی که می‌تواند از سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات قیمتی محافظت کرده یا به آن‌ها اجازه دهد تا دلارها را دربرابر ارزهای دیجیتال «انباشته» کرده و به آرامی ارزش دلاری سبد سرمایه‌ی رمز ارزی خود را افزایش دهند.

تتر در ابتدا براساس پروتکل Omni ساخته شد؛ یک لایه‌ی نرم‌افزاری که روی بیت کوین توسعه داده شده است و ایجاد و معامله‌ی دارایی‌های رمزنگاری سفارشی را آسان می‌کند. این استیبل‌کوین سپس روی شبکه‌ی ERC-20 نیز فعال شد؛ جایی که به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت، تا زمانیکه هزینه‌های بالای موسوم به گس‌فی (GasFee) باعث شد تتر به بلاک‌چین‌های مقیاس‌پذیرتر مثل ایاس (EOS)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، سولانا (Solana)، ترون (Tron) و آلگوراند (Algorand) منشعب شود.

به ادعای شرکت تتر، قیمت USDT همیشه یک‌ دلار باقی خواهد ماند، زیرا هر سکه‌ی جدید تولید شده توسط این شرکت، مقداری معادل دلاری پول نقد یا دارایی به ذخایر شرکت اضافه می‌کند. بااین‌حال، بحث‌های زیادی پیرامون شفافیت حساب‌های تتر وجود دارد و این موضوعی است که بعدا به آن خواهیم پرداخت.

USDC چیست؟

usdc

USDC یک استیبل‌کوین است که با مشارکت Circle و کوین‌بیس اداره می‌شود. USDC بیشتر مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم است، اما می‌توان این ارز دیجیتال را از طریق بلاک‌چین‌های استلار، آلگوراند و سولانا نیز منتقل کرد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با گذراندن یک احرازهویت KYC (شناخت مشتری) و سپس واریز دلار آمریکا در Circle، مقدار USDC مورد نظر خود را به‌دست آورند. سرمایه‌گذاران توکن‌های ‌USDC را به نسبت یک‌به‌یک دریافت می‌کنند و سپس می‌تواند از این استیبل‌کوین در اکوسیستم کوین‌بیس یا هر صرافی دیگری استفاده کنند. همچنین در صورت تمایل می‌توان بعدا با بازگرداندن توکن‌های USDC و خارج کردن آن‌ها از چرخه‌ی بازار، دلار اصلی را دریافت کرد.

اگر ارزش USDC به بیش از یک دلار منحرف شود، فرصت آربیتراژ حاصل خواهد شد؛ این یعنی معامله‌گران می‌توانند دلار آمریکا را با توکنی که ارزش آن ۱/۰۱ دلار یا ۱/۰۲ دلار است، مبادله کنند.

این امر USDC بیشتری را وارد چرخه خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که قیمت به‌سرعت به سطح یکنواخت‌تر با دلار بازگردد.

این روش به‌طور معکوس نیز عمل می‌کند؛ جایی که سرمایه‌گذاران تشویق می‌شوند تا توکن‌های USDC را که ارزش آن‌ها کم‌تر از یک دلار است، بازگردانند و دلارهای آمریکا دریافت کنند که در آن شرایط، ارزش بیشتری خواهند داشت.

این مکانیزم ساده، قیمت USDC را همیشه ثابت نگه می‌دارد. این استیبل‌کوین به‌عنوان پایه‌ی اصلی اکوسیستم اتریوم دیفای استفاده می‌شود؛ جایی که می‌توان از آن برای ارائه‌ی نقدینگی پایدار در صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ یا مکانیزم‌های وام/قرض در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) مثل Aave و Compound بهره برد.

این مکانیسم ساده قیمت USDC را ثابت نگه می‌دارد. USDC به‌عنوان پایه اصلی اکوسیستم Ethereum DeFi استفاده می‌شود، جایی که می‌توان از آن برای ارائه نقدینگی پایدار در Uniswap یا مکانیسم‌های وام/قرض گرفتن در dApps (برنامه‌های غیرمتمرکز) مانند Aave و Compound استفاده کرد.

USDC در مقابل USDT؛ کدام بهتر است؟

usdc vs usdt

یکی از مواردی که برای USDC وجود دارد، این است که به دلارهای واقعی ایالات متحده و در حساب‌های بانکی ذخیره و نگه‌داری می‌شوند. این ارز به نسبت یک‌به‌یک مرتبط است و برای اطمینان از اینکه همیشه ثابت باقی بماند، مشمول گواهی‌های منظم است.

USDC به‌طور کلی در فضای ارزهای دیجیتال مورد اعتماد و احترام است و شاید به‌همین دلیل موفق شد با شرکت‌های بزرگی مثل ویزا یا Crypto.com همکاری کند تا امکان تسویه‌ی پرداخت‌ها در این استیبل‌کوین، در سراسر شبکه‌ی پرداخت ویزا فراهم شود.

این موضوع یکی از مهم‌ترین خبرها برای کل بازار رمز ارزها محسوب می‌شود که باعث شد در ماه مارس ۲۰۲۱ شاهد جهش تاریخی ارزش این بازار باشیم.

اگرچه نقدینگی و حجم مبادلات USDT در حال‌حاضر تقریبا سه‌برابر بیشتر از USDC است، اما به‌نظر می‌رسد رگولاتورها در ایالات متحده علاقه‌ی بیشتری به USDC دارند و به‌همین دلیل، قطعا در چشم‌انداز آن‌ها، به‌عنوان استیبل‌کوین منتخب شناخته می‌شود.

معمولا مشخص نیست کدام دارایی‌ها از تتر USDT پشتیبانی می‌کنند، این استیبل‌کوین یک رابطه‌ی مبهم با صرافی رمز ارز بیت‌فینکس، مشکوک است.

پس از سال‌ها گمانه‌زنی و حتی تحقیق توسط وزارت دادگستری ایالات متحده، تتر سرانجام امسال گزارشی منتشر کرد که دارایی‌های پشتیبانی کننده‌ی USDT در آن فهرست شده است. در این گزارش دارایی‌های پشتیبان تتر به‌تفکیک، تجزیه‌وتحلیل شده‌اند. بیش از ۷۵ درصد از این دارایی‌ها نقدی بوده و بقیه‌ی آن از وام‌های تضمین‌شده، اوراق قرضه، کالاها و سایر سرمایه‌گذاری‌ها از جمله دارایی‌های دیجیتال تشکیل شده است.

USDC USDT

بااین‌حال، بین ۷۵ درصد دارایی‌های نقدی در واقع فقط ۳/۸۷ درصد آن به‌عنوان وجه نقد فهرست شده است، درحالیکه ۶۵ درصد از کل دارایی‌ها به‌طور مبهم از «اوراق تجاری» تشکیل شده است که اساسا یادداشت‌های IOU بین مؤسسات مالی محسوب می‌شوند.

شرکت تتر تمایل دارد به دنیا اعلام کند که مشکل هراس‌وترس از تتر (Tether FUD) حل شده است. البته با توجه به اینکه زمان زیادی برای آشکار کردن دارایی‌های این شرکت صرف شد، چنین بیانه‌ای خیلی قانع‌کننده به‌نظر نمی‌رسد.

شاید استفاده از USDT برای انجام یک معامله‌، سریع و آسان باشد، اما برای نگه‌داری طولانی مدت یا کسب سود از آن در پلتفرم‌های وام‌دهی/قرض مناسب نبوده و به‌نظر می‌رسد در این شرایط USDC بهترین گزینه است.

DAI چیست؛ استیبل‌کوین غیرمتمرکز

استیبل کوین DAI

با وجود مزایای USDC، اما این استیبل‌کوین همچنان یک مشکل دارد؛ شرکت Circle می‌تواند در واقع وجوه USDC را به‌درخواست مجری قانون، مسدود کند. اگرچه ممکن است گاهی این امر در سطح اخلاقی خوبی باقی بماند، اما با اصل تمرکززدایی قدرت مخالف است؛ اصلی که فضای ارزهای دیجیتال بر پایه‌ی آن شکل گرفته است.

DAI یک استیبل‌کوین کاملا غیرمتمرکز است. برای درک نحوه‌ی عملکرد این رمز ارز، درک پلتفرم MakerDAO نیز مهم است. این پلتفرم اولین سیستم وام‌دهی غیرمتمرکز در اتریوم بوده و یکی از پیشگامان جنبش امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) محسوب می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

برای تولید توکن‌های جدید DAI، یک معامله‌گر باید وثیقه‌ی خود را نزد MakerDAO سپرده‌گذاری کند. Maker انواع مختلفی از وثیقه‌ها را می‌پذیرد که از جمله می‌توان به ارزهای دیجیتال اتریوم (ETH)، رپد بیت کوین (WBTC) و BAT اشاره کرد.

هنگامی‌که وثیقه در پلتفرم Maker سپرده‌گذاری شد، معامله‌گر می‌تواند مقدار مشخصی DAI تولید کند. هرچه یک معامله‌گر، وثیقه‌ی بیشتری سپرده‌گذاری کند، به‌همان میزان می‌توان DAI بیشتری ایجاد کند. معامله‌گران اغلب از این روش به‌عنوان راهی برای هولد (یا به‌اصطلاح مرسوم جامعه ارزهای دیجیتال، هادل – HODL) کردن داریی‌ها استفاده می‌کنند. درحالیکه هنوز می‌توان از DAI برای کسب سود بهره برد.

هنگام قفل کردن اتریوم، حداثل نسبت وثیقه‌ برای ایجاد DAI جدید ۱۵۰ درصد است؛ این یعنی به ازای هر یک دلار DAI ایجاد شده، حداثل باید ۱/۵ دلار وثیقه‌‌ در قالب اتریوم، پشتوانه‌ی آن باشد. بااین‌حال، اکثر معامله‌گران با توجه به نوسان قیمت ارزهای دیجیتال، نسبت وثیقه‌ی ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی را حفظ می‌کنند. اگر نسبت وثیقه به کم‌تر از ۱۵۰ درصد برسد، وثیقه‌ی وی برای پرداخت وام گرفته شده، منحل خواهد شد.

در تمام مدت فعال بودن وام DAI، مقدار کمی بهره به آن تعلق خواهد گرفت و معامله‌گر برای بستن وام باید DAI را در MakerDAO سپرده‌گذاری کند. هیچ محدودیتی در مدت زمان وام‌ها وجود ندارد و پلتفرم یاد شده نمی‌تواند روی کاربران و نقدینگی آن‌‌ها کنترلی داشته باشد.

زمانیکه پلتفرم ‌‌MakerDAO برای اولین‌بار راه‌اندازی شد، DAI یک محصول انقلابی بود و به‌همین دلیل مشکلاتی به‌وجود آمد. با این‌حال، جامعه‌ی Maker راهکارهای خوبی برای حل این مشکل معرفی کرده است و از آن زمان تاکنون قیمت این استیبل‌کوین به‌طور مداوم در حدود یک دلار آمریکا باقی مانده است.

دای تعدادی موارد استفاده قانع‌کننده در سراسر اکوسیستم کریپتو دارد و ابزاری ارزشمند برای پس انداز (که قابل توقیف نیست)، حواله بین‌المللی فوری 24/7 و شفافیت مالی است.

به‌دلایلی که در بالا اشاره شد، به‌نظر می‌رسد که استیبل‌کوین DAI احتمالا بهترین گزینه برای آینده‌ی ارزهای دیجیتال خواهد بود.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی از سوی mydtc نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا