سرور مجازی
ماهواره و فضا

ناسا یک شراره خورشیدی عظیم را به ثبت رساند

فضاپیمای رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید (SDO) ناسا، در تاریخ 28 اکتبر 2021 ساعت 11:35 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی آمریکا (EDT)، یک شراره خورشیدی بزرگ را به ثبت رساند. SDO به طور مداوم خورشید را زیر نظر دارد و تصاویری از لحظه وقوع این شراره خورشیدی ثبت کرد. یک شراره خورشیدی عبارت است از یک انفجار تابشی که از خورشید نشات گرفته است. شراره‌های خورشیدی در صورتی که شدت بالایی داشته باشند می‌توانند ارتباطات بین ماهواره‌ها و زمین، به ویژه GPS و ماهواره‌های ارتباطی، را مختل کنند.
 
به گزارش mydtc و به نقل از اسلش‌گیر، شراره اخیر در طبقه‌بندی شراره‌های X1 قرار گرفت. X شدیدترین کلاس شراره‌ها است، و عدد پس از آن گویای اطلاعات بیشتری درباره قدرت آن است. X1 کم‌شدت‌ترین حالت از شراره‌های کلاس X است و این عدد هر چه بیشتر شود چند برابر شدن شدت شراره را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، یک شراره X3 سه برابر شدیدتر از X1 است.
 
ناسا شراره‌های طبقه‌بندی شده به عنوان X10 یا قویتر را غیرمعمول لحاظ می‌کند. تصویر این خبر با نور فوق فرابنفش گرفته شده است. در این تصویر، شراره برجسته‌سازی شده و به رنگ سبز دودی است
 

ناسا همچنین در توئیتی تصاویری در طول موجهای مختلف را نشان داده است. این انیمیشن بسیار جالب‌ نشان می‌دهد که خورشید حجم بالایی از ماده را از خود به فضا پرتاب می‌کند.
 
جالب اینجاست که هیچ نشانه‌ای از اختلالات در ارتباطات یا ماهواره‌ها به علت این شراره مشاهده نشد. ناسا امیدوار است که در مقطعی در آینده بتواند وضعیت اقلیمی فضا، از جمله شراره‌های خورشیدی و دیگر فعالیتهای این ستاره، را پیشبینی کند تا بهتر بتواند از فضانوردان در فضا و تجهیزات ماهواره‌ای حفاظت کند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا