سرور مجازی
بازی

رده‌بندی سنی بازی‌ها در ایران چه جایگاهی دارد؟

تمرکز بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی دهه گذشته به موضوع رده‌بندی سنی بازی‌ها بوده که ماحصل آن شکل‌گیری نظام ارزیابی و رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ایران «اسرا» است؛ بازی‌نگاشت که بر اساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال از وضعیت مصرف بازی‌های دیجیتال در سال ۱۳۹۸ به‌دست‌ آمده، حاکی از آن است که از میان ۳۲ میلیون بازیکن ایرانی ۷۸ درصد موضوع رده‌بندی سنی بازی‌ها برایشان اهمیت دارد و در انتخاب بازی به آن توجه دارند. در این میان، ۲۵ درصد از بازیکنان توجه خیلی زیادی به مسئله رده‌بندی دارند.

به گزارش دیتاسنتر من از ایسنا، نتایج این پژوهش همچنان نشان می‌دهد که میزان توجه به رده‌بندی سنی بازی میان گروه‌های سنی مختلف نیز متغیر است؛ چنانچه در دو گروه سنی کودکان (به دلیل مداخله مستقیم والدین در انتخاب بازی) با ۳۵ درصد و میان‌سالان با ۳۰ درصد، بیشترین میزان توجه زیاد به این موضوع در میان بازیکنان دیده می‌شود. نتایج این بررسی بیان‌گر این است که در رقابت میان بازیکنان زن و مرد بازی‌های دیجیتال در ایران در میزان توجه زیاد به موضوع رده‌بندی سنی بازی، زنان با آمار ۳۰ درصد از مردان که آمار ۲۳ درصد را از آن خود کرده‌اند، پیشی گرفته‌اند.

نگاهی به نتایج این پژوهش همچنان نشان می‌دهد که میزان توجه زیاد به رده‌بندی سنی بازی در میان بازیکنان متأهل دارای فرزند با ۳۱ درصد بالاتر از بازیکنان مجرد و بازیکنان متأهل بدون فرزند قرار دارد.
 

در این بازی‌نگاشت آمارهای دیگری در خصوص میزان توجه به رده‌بندی سنی در میان کسانی که هر روز بازی می‌کنند، توجه به رده‌بندی سنی در میان خریداران، متوسط بازی در روز، ژانرها و بازی‌های محبوب در میان بازیکنانی که به رده‌بندی سنی توجه می‌کنند نیز ارائه شده و گزارش کامل آن از این لینک قابل مطالعه است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای فرهنگ‌سازی مصرف بازی در میان بازیکنان ایرانی علاوه بر راه‌اندازی مرکز تماس و مشاوره بنیاد (به شماره ۰۲۱۵۸۱۲۹) چند ماه پیش نیز از سایت چه بازی به‌عنوان مرجعی برای معرفی بازی‌های مجاز مطابق با نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای نیز رونمایی کرد تا خانواده‌ها و بازیکنان ایرانی از طریق این سایت به اطلاعات بازی‌های مناسب هر سن دسترسی داشته باشند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا