سرور مجازی
zoomit

مرکز ملی فضای مجازی: پهنای باند اینترنت کاهش نداشته است

در ماه اخیر به‌دفعات شاهد اختلال اینترنت بوده‌ایم. اپراتورهای اینترنت ثابت در گفت‌وگو با mydtc اعلام کردند که مشکل کاهش سرعت و افت کیفیت اینترنت به‌دلیل کمبود پهنای باند در کشور است. ازسویی، شورای عالی فضای مجازی باید مجوز واردات پهنای باند را به شرکت زیرساخت بدهد و براساس شنیده‌های mydtc، از زمان تغییر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش ماهانه و موردنیاز کشور در زمینه پهنای باند بین‌الملل اتفاق نیفتاده است.

پس از انتشار این خبر، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با mydtc اعلام کرد مشکل کاهش کیفیت اینترنت از اول مهر‌ و با شروع دوره تحصیلی جدید دچار مشکل شد. حسین فلاح جوشقانی اضافه کرد «دلیل این اتفاق به‌غیر از افزایش حجم مصرف، این بود که شرکت‌ها به تجهیزات برای توسعه نیاز داشتند؛ اما به‌دلیل مسائل مربوط به تحریم، امکان تکمیل به‌موقع این تجهیزات برایشان سخت شده است.»

حالا ابوالفضل روحانی، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، گفته‌ها مبنی بر مخالفت این مرکز با افزایش پهنای باند در کشور را تکذیب کرده و گفته است منعی برای توسعه پهنای باند اینترنت در کشور وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه پهنای باند اینترنت بین‌الملل کاهش نیافته، تأکید کرد بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ثابت و عقب‌ماندگی جدی کشور در این بخش باعث ایجاد اختلالات اخیر شده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی گفت تنظیم‌گری وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر به نحوی بوده که توسعه ارتباطات ثابت در کشور مزیت رقابتی خود را از دست داده و بر توسعه ارتباطات سیار تمرکز شده است. او اضافه کرد:

در چنین شرایطی خواه ناخواه افزایش تقاضا برای دسترسی به محتوا یا خدمات داخلی و خارجی موجب اختلال و کاهش کیفیت دسترسی خواهد شد. مخصوصا اینکه در دوسال گذشته با فراگیری بیماری کرونا، میزان استفاده از خدمات پرترافیک مثل VOD-ها و آموزش آنلاین به‌شدت افزایش یافته است. این مسئله کمبودها و توسعه‌نیافتگی‌ها در زیرساخت ارتباطی کشور را به‌طور ملموس و به‌صورت عمومی هویدا کرده است.

روحانی همچنین گفت مرکز ملی فضای مجازی از سال ۹۶ پیگیر تغییر معماری شبکه ارتباطی کشور از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود؛ اما همراهی مناسبی در این خصوص شکل نگرفت. او اضافه کرد که وزیر ارتباطات دوره جدید توسعه ارتباطات ثابت را یکی از اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ و نیاز است ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی کشور هم با وزیر در این خصوص همکاری کنند تا هرچه سریع‌تر این عقب‌ماندگی جبران شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا