سرور مجازی
اقتصادی

کدام استان‌ها بیشترین سهم از بودجه ۱۴۰۲ را دارند؟

کدام استان‌ها بیشترین سهم از بودجه ۱۴۰۲ را دارند؟

به روال هر سال، لایحه بودجه دولت در مرحله بررسی و تصویب در مجلس دچار تغییراتی در ارقام و احکام تبصره‌ها می‌شود. آنطور که مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید در برخی سال‌ها این تغییرات در لایحه بودجه کم و در برخی سال‌ها بیشتر است.

بودجه استان ها

در گزارشی که اخیرا توسط این مرکز منتشر شده، مهم‌ترین تغییرات بودجه ۱۴۰۲ از زمان تقدیم لایحه تا تصویب و ابلاغ آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش ضمن بررسی تغییرات ارقام کلان بودجه و محاسبه کسری بودجه احتمالی قانون بودجه، مهم‌ترین تغییرات در تبصره‌های لایحه بودجه در مجلس نیز تبیین شده است.

بر اساس این گزارش، قانون بودجه ۱۴۰۲ نسبت به لایحه بودجه تغییراتی داشته است، سقف بودجه کل کشور از ۵۲۶۱ به ۴۹۹۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته که دلیل اصلی آن خروج پالایشگاه شازند از فهرست شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست بودجه بود.

به‌رغم کاهش در سقف بودجه کل کشور، در فرآیند بررسی بودجه ۱۴۰۲ سقف بودجه عمومی به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (حدود پنج درصد سقف لایحه دولت) افزایش یافت.

البته ۲۰ هزار میلیارد تومان از این افزایش به دلیل درج رقم تهاتر قیر برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که در لایحه دولت در سقف بودجه منعکس نشده بود. به عبارت دیگر، این بخش از تغییر سقف بودجه ناشی از شفاف‌سازی توسط مجلس بوده است.

بودجه استان‌ها چقدر است؟

در ادامه این گزارش و در بخش بودجه استان‌ها آمده است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت سهم ۳ درصد مناطق نفت‌خیز و کمتر توسعه‌یافته از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز در ردیف بودجه استانی را کمتر از میزان تعیین‌شده در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه درج کرده بود.

در قانون بودجه ۱۴۰۲ نسبت به لایحه بودجه رقم مصارف استان‌ها در راستای مساله فوق از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان به ۱۵۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. بنابراین مجموع بودجه استانی ۲۹ درصد رشد کرده است. بخشی از این افزایش در کنار تعیین میزان صحیح سهم بودجه استانی از نفت، به دلیل افزودن یک ردیف تحت عنوان محرومیت‌زدایی به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان به اعتبارات استانی است که مشخص نیست به کدام استان‌ها تخصیص خواهد یافت. این رقم ذیل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به جدول هزینه‌های استانی الحاق شده است.

بر اساس این گزارش، می‌توان عنوان کرد که این اعتبار جایگزین اعتبار محرومیت‌زدایی از محل تهاتر نفت موضوع جزء یک بند «ی» تبصره لایحه بودجه ۱۴۰۲ شده است.

به دلیل تصحیح سهم استان‌های نفت‌خیز از منابع حاصل از صادرات نفت استان بوشهر و خوزستان با ۳۲ و ۲۹.۸ درصد افزایش بیشترین تغییرات را نسبت به لایحه داشته‌اند و استان البرز نیز با ۶.۹ درصد کمترین افزایش را نسبت به لایحه داشته است.

استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز به ترتیب با ۱۳.۳ هزار میلیارد تومان و ۸.۷ هزار میلیارد تومان بیشترین مقدار اعتبارات را به خود اختصاص داده‌اند.

۲۱۷۲۲۳

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا