سرور مجازی
zoomit

اپل احتمالا در مذاکره با تولیدکنندگان باتری خودوهای الکتریکی ناکام مانده است

شنیده‌ها از آن حکایت دارند که اپل برای تولید باتری مورد نیاز خودروهای الکتریکی/خودران قصد دارد تأسیساتی را در خاک ایالت متحده آمریکا ایجاد کند. بااین‌حال، گزارش جدیدی منتشر شده است که نشان می‌دهد دو الی سه تأمین‌کننده احتمالی اپل کار (Apple Car) در برآورده کردن نیازهای تولید کوپرتینویی‌ها با مشکل روبه‌رو هستند. دراین‌میان، ادعا می‌شود که مانع اصلی، تولید باتری‌های پیشرفته لیتیوم یون فسفات (LFP) در ایالات متحده و تلاش برای انحصاری بودن آن برای اپل است.

تأمین‌کنندگان یادشده در گزارش مذکور BYD و CATL هستند. در حقیقت، CATL یک شرکت چینی است که اصلی‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی در جهان محسوب می‌شود. گفته می‌شود این شرکت در تأمین نیروی مناسب در ایالات متحده برای جمع‌آوری یک تیم توسعه محصول و آن نیز فقط برای اپل با چالش و مشکلات متعددی مواجه شده است. از سوی دیگر، BYD هم‌اکنون تأسیساتی را در ایالت متحده ایجاد و ظاهرا آن را انتخاب بهتری تبدیل کرده است؛ اما از قرار معلوم، شرکت یادشده به اپل گفته است که کارخانه‌ی جدیدی را فقط برای تأمین نیاز واسایل نقلیه اپل ایجاد نخواهد کرد.

گزارش جدید رویترز ادعا می‌کند که شرکت‌های ذکرشده در دو ماه گذشته به اپل اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند الزامات این شرکت را برآورده کنند و ظاهرا به همین دلیل، مذاکرات متوقف شده است. البته نکته امیدوارکننده این است که نماینده‌ای از CATL بیانیه‌ای در باب گزارش یادشده منتشر و اعلام کرده است که در حال ارزیابی فرصت و امکان تولید منطقه در آمریکای شمالی است. جالب است بدانید که این شرکت یک تیم اختصاصی برای هر مشتری خود ایجاد کرده و این احتمال وجود دارد که اپل نیز تنها مشتری انحصاری این شرکت در ایالت متحده باشد.

جدیدترین گزارش‌ها از روند توسعه پروژه تایتان نشان می‌دهد که اپل برای پیشبرد پروژه مذکور به‌دنبال استخدام مهندسانی برای آزمایش سیستم‌های راداری مرتبط با خودروهای خودران است. به‌طورکلی، پروژه تیتان مجموعه‌ای از تیم‌های مخفی اپل است که روی تکنولوژی‌ها و محصولات آینده این شرکت کار می‌کند. اپل کار می‌تواند جاه‌طلبی بزرگ بعدی غول دنیای فناوری برای تلفیق دنیای فناوری و بازار سنتی خودرو باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل برای تولید این خودرو به بازوی تولیدی شرکای خودروساز نیاز دارد؛ اما تاکنون در مذاکره با آن‌ها ناکام مانده است. این احتمال نیز وجود دارد که اپل خود به‌تنهایی فرایند ساخت نخستین نسل از وسایل نقلیه‌اش را برعهده بگیرد.

افزون‌براین، گفته می‌شود اپل و TSMC در حال همکاری برای تولید تراشه‌های مورد نیاز خودرو خودران هستند. ادعا می‌شود هر دو شرکت برای تأسیس کارخانه‌ی تولید تراشه‌های Apple Car در ایالات متحده زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده‌اند و در حال مذاکره با منابع زنجیره‌ی تأمین قطعات الکترونیک خودرو برای اطمینان از مطابقت با مقررات و استانداردهای فعلی هستند.

شواهد نشان می‌دهد TSMC روی توسعه‌ی فرایند ساخت هفت‌نانومتری در تراشه‌های کلاس خودرو کار می‌کند. گمان می‌رود که کوپرتینویی‌ها قصد دارند به‌منظور تأمین پردازش‌های هوش مصنوعی و بهره‌گیری از فناوری ردیابی چشم، در بطن اپل کار تراشه‌ی به نام C1 مبتنی بر A12 را بایونیک تعبیه کنند. به‌گفته‌ی منابع مطلع، عملکرد تراشه‌ی C1 با توجه به ساختار مشابه با A12 می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد و حتی از تراشه‌های کنونی تسلا نیز بهتر ظاهر شود.

در مقام مقایسه، تراشه‌ی خودران تسلا ۶ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده و مصرف برقش بیش از ۳۶ وات است؛ اما A12 کنونی با ۶٫۹ میلیارد ترانزیستور و مصرف برق ۳٫۵ وات، بسیار بهینه‌تر از تراشه‌ی تسلا است. البته باید توجه کرد که این آمار به تراشه‌ی موبایلی A12 مربوط است و به‌احتمال قریب‌به‌یقین، استفاده آن در خودرو بسیار متفاوت خواهد بود؛ زیرا ممکن است با‌توجه‌به نیاز، سطح سیلیکون بزرگ‌تری در نظر گرفته شود و به‌تبع آن، هسته‌های هوش مصنوعی و ترانزیستورهای بیشتری استفاده شود که می‌تواند توان مصرفی را کمی افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود این تراشه شروعی بسیار قدرتمند و عالی برای اپل در صنعت خودرو باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا