سرور مجازی
zoomit

تولید جعبه و کارتن بسته بندی خلاقانه در 2021

کارتن ها و جعبه‌های مقوایی بسته‌بندی انواع و اشکال مختلف دارند که هر کدام را با توجه به نوع، وزن، شکل و ابعاد محصول برای بسته‌بندی آن انتخاب می‌کنیم. اکنون می‌خواهیم در مورد هر یک از بسته‌بندی‌های مقوایی و کارتنی توضیحاتی بدهیم که اگر نیاز به تهیه بسته‌بندی برای محصول خود داشتید با توجه به این توضیحات بتوانید بهترین را انتخاب کنید.

تاریخچه صنعت کارتن و جعبه سازی

اولین بار کاغذ در قرن ششم توسط چینی ها اختراع شد و بعدها روش تولید کاغذ به ایران رسید. ناگفته نماند که حدود ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح مصریان برای نوشتن از پاپیروس استفاده می‌کردند. طبق شواهد اولین کارخانه کاغذسازی در سال ۱۳۲۸ در ایران راه‌اندازی شد، البته کاغذهای تولیدی آن کیفیت بالایی نداشتند و از «کاغذهای بازیافتی» تولید می‌شدند ولی می‌توان گفت اولین کارخانه‌ی کارتن‌سازی در سال ۱۳۴۹ در شهر هفت تپه استان خوزستان شروع به کار کرد. این شرکت برای تولید کاغذ از تفاله‌های نیشکر استفاده می‌کرد. اگر بخواهیم از تاریخچه تولید کارتن در جهان بگوییم قدمت آن به ۲۵۰ سال و در ایران به ۵۰ سال می‌رسد.

بسته‌بندی کارتنی و انواع آن

کارتن یکی از انواع بسته‌بندی‌ها محسوب می‌شود که بسیار پرکاربرد است، کارتن انواع مختلف دارد که شامل کارتن 2لایه یا سینگل فیس، 3لایه، 5لایه و 7لایه می‌شود. در ادامه هر کدام از انواع کارتن ها را بررسی می‌کنیم:

کارتن دولایه (سینگل فیس): کارتن سینگل از دولایه ورق کارتنی مسطح و کنگره دار تولید می‌شود به لایه‌ی مسطح اصطلاحاً لاینر می‌گویند و لایه‌ی کنگره دار فلوت نامیده می‌شود. این کارتن‌ها به دلیل دولایه بودنشان مقاومت کمی دارند و با انجام فرایند لمینت که طی آن یک لایه مقوای چاپ‌شده روی کارتن قرار می‌گیرد، مقاومتر شده و برای بسته‌بندی محصولات مناسب میباشند.

مرتبط بخوانید: نمونه های جعبه و کارتن بسته‌بندی انواع محصولات

لاینرها و فلوت‌ها نیز انواع مختلف دارند، فلوت‌ها شامل فلوت A, B, C, E ,F هستند که ضخامت هر کدام متفاوت است. ورق های مسطح (لاینر) نیز نوع و جنس مختلف دارند که از انواع پرکاربرد آن‌ها می‌توان ورق کرافت، تست و ایرانی را نام برد. ورق کرافت نسبت به بقیه ورق‌ها کیفیت بالاتری دارد و معمولا برای بسته‌بندی محصولات سنگین و صادراتی استفاده می‌شود، ورق تست از نظر کیفیت پایین‌تر از کرافت قرار دارد و قیمتش نیز کمتر است و درآخر ورق ایرانی قرار میگیرد. این نوع ورق بازیافتی است که در بین تولیدکنندگان به نام ورق ایرانی شناخته می‌شود. از این ورق برای بسته‌بندی کالاهای سبک استفاده می‌گردد و قیمت آن نیز از همه‌ی ورق‌ها کم‌تر است.

آوین پک

کارتن سه لایه: این نوع کارتن از سه لایه ورق مسطح( لاینر) و دو لایه فلوت تولید می‌شود کارتن‌های سه لایه مقاومت نسبتا خوبی دارند و در صنعت بسته‌بندی پرکاربرد هستند.

کارتن پنج لایه: نوعی دیگر از کارتن، ۵ لایه است. کارتن پنج لایه شامل ۳ ورق مسطح و ۲ فلوت می‌شود. این نوع کارتن‌ها بیشتر برای بسته‌بندی محصولات سنگین و صادراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای صادرات معمولا این کارتن‌ها را لمینت می‌کنند تا برای عرضه به بازار خارجی زیباتر و جذاب‌تر شوند. برای بسته‌بندی محصولات غذایی صادراتی از کارتن پنج لایه ضد رطوبت استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه مواد غذایی در طول مسیر صادرات فاسد نشوند، آن‌ها را در سردخانه نگه‌داری می‌کنند؛ بنابراین کارتن بسته‌بندی این مواد باید محکم و ضدرطوبت باشد تا آب و نم به داخل آن نفوذ نکند و محصول فاسد نشود.

کارتن هفت لایه: کارتن ۷ لایه از سه فلوت و چهار ورق مسطح تشکیل می‌شود. این نوع کارتن بسیار ضخیم است و در صنعت بسته‌بندی کاربرد کمی دارد و فقط گاهی برای بسته‌بندی لوازم بزرگ منزل مانند یخچال، کولر، لباسشویی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسته‌بندی های مقوایی و انواع آن

جعبه‌های مقوایی نوع دیگری از وسایل بسته‌بندی هستند که در پک های محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. جعبه‌های مقوایی برای بسته‌بندی کالاهای سبک با ابعاد کوچک به کار می‌روند زیرا مقواها یک لایه و نازک هستند، تحمل وزن سنگین را ندارند و در ابعاد بزرگ خم شده و حالت خود را از دست می‌دهند. مقواها نیز انواع مختلف دارند که هریک از آن‌ها کاربردی دارد. از انواع پرمصرف مقوا می‌توان ایندربرد، پشت طوسی، گلاسه و کرافت را نام برد. مقواها گرماژ (ضخامت) متفاوتی دارند هرچه گرماژ مقوا بیشتر باشد مقاومت و استحکام مقوا نیز بیشتر می‌شود. گرماژ مقواها از ۶۰ تا ۵۰۰ گرم است.

مقوای ایندربرد: این نوع مقوا به رنگ سفید و از نظر بهداشتی مورد تأیید است. این مقوا شکل و ظاهری زیبا دارد و اکثرا برای بسته‌بندی‌های دارویی، آرایشی وبهداشتی، وسایل صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقوای پشت طوسی: همان‌طور که از اسم این مقوا مشخص است یک طرف آن به رنگ طوسی و طرف دیگر آن سفید است. جنس این مقوا معمولا بازیافتی است که به همین دلیل بهداشتی نبوده و برای بسته‌بندی موادغذایی استفاده نمی‌شود. این مقوا را برای تولید جعبه کفش، پوشاک، خمیردندان، کرم های بهداشتی و… به کار میبرند.

مقوای کرافت: کرافت یک نوع مقوا به رنگ قهوه‌ای تیره یا روشن است که کیفیت خوبی دارد و در برابر رطوبت مقاوم است. برای بسته‌بندی مواد غذایی مانند کیک و برخی جعبه‌های پوشاک از مقوای کرافت استفاده می‌شود.

مقوای گلاسه: نوع دیگر مقوا گلاسه است که سطحی شیشه‌ای مانند و شفاف دارد که در دو نوع براق و مات است قابلیت چاپ بالایی دارد و اکثرا از این نوع مقوا برای لمینت کردن کارتن ها استفاده می‌کنند.

انواع چاپ روی بسته‌بندی های کارتنی و مقوایی

آوین پک

چاپ روی بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی به دو صورت انجام می‌شود چاپ فلکسو و چاپ افست.

چاپ فلکسو: این نوع چاپ به‌طور مستقیم روی کارتن‌ها انجام می‌شود و شامل یک یا دو رنگ است. این چاپ سرعت بالایی دارد و برای چاپ در تیراژ بالا مناسب است. چاپ فلکسو روی مقوا قابل اجرا نیست و فقط روی کارتن انجام می‌شود.

چاپ افست: چاپ افست متشکل از ۴ رنگ اصلی آبی، قرمز، زرد و مشکی است در این چاپ تنوع رنگ و طرح بیشتری نسبت به چاپ فلکسو وجود دارد چاپ افست به‌طور مستقیم روی مقواها انجام می‌گردد؛ ولی امکان چاپ مستقیم روی کارتن وجود ندارد و به همین سبب چاپ افست روی مقوا اعمال می‌شود که به این مقوا پوستر می‌گویند. سپس پوستر توسط دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک روی کارتن چسبانده می‌شود به این فرایند لمینت می‌گویند و به کارتن تولیدشده، کارتن لمینتی گفته می‌شود. جعبه‌های مقوایی به دلیل یک لایه بودن ظرافت خاصی دارند و با توجه به قابلیت چاپ بالایشان بعد از تولید شکل زیبا و جذابی پیدا می‌کنند و به سبب همین ظرافت معمولا از بسته‌بندی‌های مقوایی برای پک‌های عطر و ادکلن، محصولات کادویی، لوازم آرایشی و… استفاده می‌شود.

جعبه‌های کارتنی و مقوایی در چه مدل‌های قابل تولید هستند؟

بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی در اشکال و ابعاد متنوع تولید می‌شوند که انتخاب هر یک از این مدل‌ها بسته به ابعاد، وزن و شکل محصول دارد که در ادامه چندین مدل از این جعبه‌ها را معرفی می‌کنیم:

چهاردرب: این مدل بسیار ساده است که نمونه آن همان کارتن‌های پستی هستند. از این مدل بیشتر در تولید جعبه‌های کارتنی استفاده می‌شود.

نمونه کیبوردی: مدل کیبوردی یا پیتزایی یکی از انواع مدل‌های بسته‌بندی است. این مدل برای محصولاتی که ارتفاع کمی دارند مناسب است.

نمونه ته قفلی: در این نوع بسته‌بندی قسمت زیر جعبه در هم قفل می‌شود. از این مدل معمولا برای محصولاتی که نیاز به جعبه ی مقوایی دارند استفاده می‌شود و برای محصولاتی که ارتفاع بیشتری نسبت به طول وعرض دارند مناسب است.

دو در دارویی: مدل در دارویی همان‌طور که از نام آن مشخص است بیشتر برای بسته‌بندی محصولات دارویی بکار می‌رود. حتما شما در جعبه‌های دارویی را دیده‌اید در این جعبه‌ها در بالا و زیر جعبه به یک شکل است .از این مدل جعبه برای دیگر کالاها مانند محصولات الکتریکی مثل لامپ نیز استفاده می‌شود.

مدل تلسکوپی: این مدل از دو قسمت تشکیل می‌شود: قسمت زیره و رویه که در هنگام بستن جعبه این دو قسمت در هم قرار می‌گیرند. این نمونه جعبه را در بسته‌بندی‌های خرما، موز و… استفاده می‌کنند.

مدل کشویی: در مدل کشویی، یک کشو و یک غلاف که دور آن قرار می‌گیرد وجود دارد. درون کشو محصول را قرار می‌دهند و سپس آن را داخل غلاف می گذارند معمولا در بسته‌بندی مقوایی خشکبار مانند پسته، بادام و.. از این نمونه جعبه استفاده می‌شود.

اگر در انتخاب شکل جعبه برای محصولتان مردد هستید و شناخت کمی درباره ی اشکال بسته‌بندی‌ها دارید می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت‌های کارتن سازی و دیدن نمونه کارها ومدل های تولید شده آن‌ها، با توجه به شکل و نوع محصولتان مدل جعبه را انتخاب کنید.

بسته‌بندی کارتنی یا مقوایی؟

شاید در انتخاب بین بسته‌بندی کارتنی و مقوایی سردرگم شده‌اید و نمی‌دانید که کدام یک مناسب بسته‌بندی محصول شما است، در ابتدا باید ببینید که محصول شما چه ابعادی دارد و وزن آن چقدر است. اگر ابعاد آن بزرگ و وزنش بالای یک کیلوگرم است، بهتر است از بسته‌بندی کارتنی استفاده کنید؛ زیرا بسته‌بندی‌های مقوایی برای محصولات با وزن بالای یک کیلوگرم مناسب نیستند و پاره و خراب می‌شوند و ممکن است محصولتان در این بسته‌بندی‌ها آسیب ببیند. برای انتخاب بسته‌بندی کارتنی با توجه به وزن محصولتان باید چند لایه بودن کارتن را انتخاب کنید.

باید گفت که کارتن‌های سه لایه برای محصولات حدوداً زیر ۱۰ کیلوگرم و کارتن‌های پنج لایه برای بسته‌بندی کالاهای بالای ۱۰ کیلوگرم مناسب هستند. کارتن‌های دو لایه نیز برای محصولات با وزن تقریبا ۳ یا ۴ کیلوگرم مناسب هستند. مورد بعدی در انتخاب بسته‌بندی کارتنی و مقوایی چاپ است. همان‌طور که گفتیم، دو نوع چاپ می‌توان روی بسته‌بندی انجام داد: فلکسو و افست که اگر محدویت رنگ برایتان مهم نباشد، کارتن‌های فلکسویی گزینه‌ی مناسبی هستند که هم با سرعت بیشتری آماده می‌شوند وهم قیمت مناسب‌تری نسبت به بقیه‌ی بسته‌بندی‌ها دارند، اگر زیبایی بسته‌بندی برایتان اهمیت دارد کارتن‌های لمینتی گزینه‌ی خوبی هستند و در آخر اگر محصولتان ابعاد کوچکی دارد و نیاز به یک بسته‌بندی ظریف و زیبا دارد، جعبه‌های مقوایی با چاپ افست بهترین گزینه هستند.

قیمت کدام بسته‌بندی ارزان‌تر است؟

محاسبه ی قیمت بسته‌بندی‌ها به ابعاد، جنس، چاپ و تیراژ بستگی دارد و به این سؤال که کدام نوع بسته‌بندی ارزان‌تر است، نمیتوان پاسخی داد و جواب این سؤال تنها با محاسبه ابعاد، نوع و جنس جعبه ی مورد نظر امکان‌پذیر است. در محاسبه‌ی قیمت کارتن بسته‌بندی ابتدا ابعاد سپس چند لایه بودن کارتن، جنس و نوع ورق های به کار رفته در کارتن، نوع چاپ، مدل جعبه، تیراژ سفارش شده و همچنین هزینه ی تولید را در نظر می‌گیرند.

در محاسبه ی قیمت جعبه‌های مقوایی، جنس مقوای مصرفی، گرماژ مقوا، ابعاد آن، چاپ داشته باشد یا خیر، شکل جعبه و تیراژ همه و همه نقش دارند که با در نظر گرفتن همه‌ی این موارد و اضافه کردن هزینه‌ی تولید قیمت بسته‌بندی‌های مقوایی را محاسبه می‌کنند. شرکت‌های کارتن سازی جهت راحتی حال مشتریان در سایت‌های خود امکان محاسبه آنلاین قیمت کارتن را قرار داده‌اند که در این بخش می‌توان با مراجعه به صفحه‌ی محاسبه آنلاین و وارد کردن ابعاد، جنس، نوع کارتن و تیراژ قیمت حدودی جعبه ی مورد نظر را به‌دست آورد.

مرتبط بخوانید: محاسبه آنلاین قیمت جعبه و کارتن بسته‌بندی در کمتر از 2 دقیقه

سخن پایانی

در این مقاله تا حدودی با بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی آشنا شدید، انواع کارتن‌ها و مقواها، جنس، مدل‌های قابل تولید، نحوه‌ی محاسبه قیمت که همه ی این موارد می‌تواند در انتخاب یک بسته‌بندی مناسب به شما کمک کند. امروزه صنعت کارتن و جعبه سازی پیشرفت بسیاری کرده است و شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند که برخی از این شرکت‌های بزرگ و موفق عبارت‌اند از شرکت کارتن ساز، زرین کارتن و شرکت کارتن سازی آوین پک، اگر با تمام اطلاعات موجود در این مقاله همچنان در انتخاب بسته‌بندی مناسب با محصولتان دچار تردید هستید می‌توانید با قسمت فروش این شرکت‌ها تماس گرفته و از مشاورین فروش آن‌ها راهنمایی بخواهید تا در جهت فروش بهتر کالا و محصولتان بتوانید بهترین نوع بسته‌بندی را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا