سرور مجازی
برنامه نويسی

رده‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی: جاوااسکریپت همچنان صدرنشین است، جاوا حریف پایتون نشد

خوشتان بیاید یا نیاید، جاوااسکریپت محبوب‌ترین زبان کنونی است، و، بنا بر رده‌بندی محبوبیت زبان‌های برنامه نویسی در سه‌ماهه اول 2021 که توسط وب‌سایت تحلیلی RedMonk منتشر شده است، پس از آن پایتون و جاوا قرار دارند.
 
به گزارش دیتاسنتر من از شماران سیستم به نقل از اسلش‌گیر، 20 زبان برتر در رده‌بندی سه‌ماهه اول 2021 RedMonk تفاوت چندانی با رده‌بندی ژوئیه 2020 پیدا نکرده است.
با این حال، استیفن اوگریدی تحلیلگر RedMonk خاطرنشان کرده است که نیمی از این 20 زبان برتر «درجه‌ای از تغییر موقعیت را تجربه کرده‌اند، که بسیار نامعمول است».
 
یک زبان که در سال‌های اخیر به سرعت خود را به رده‌های بالاتر رسانده است پایتون است و از رتبه دوم تکان نخورده است – رتبه‌ای که از ماه ژوئیه گذشته از جاوا، محصول شرکت اوراکل، گرفت.
گفتنی است پایتون نخستین بار در سه ماهه اول 2020 بود که رتبه جاوا را به چالش کشیده بود.
 
تایپ‌اسکریپت (ابرمجموعه مایکروسافت برای جاوااسکریپت که دارای یک سیستم تایپ است که در جاوااسکریپت کامپایل می‌کند) با یک رتبه صعود به جایگاه هشتم رسید.
 
اوگرادی بر این باور است که تایپ‌اسکریپت جایگاه خود را در میان 10 زبان صدرنشین تثبیت کرده است و اکنون در تلاش برای رسیدن به جایگاه پنجم یا ششم است.
 

راست (Rust)، که توسط موزیلا ساخته شده است، نیز به رده نوزدهم صعود کرد. ماه گذشته، موزیلا راست را به بنیاد راست سپرد، سازمان مستقلی که AWS، هواوی، گوگل، مایکروسافت و موزیلا از آن پشتیبانی می‌کنند.
AWS راست را برای برنامه‌نویسی زیرساختی در نظر دارد. موزیلا آن را به عنوان یک گزینه جایگزین ایمن از نظر حافظه برای C و C++ خلق کرد.

همچنین زبان برنامه‌نویسی Go گوگل با یک رتبه نزول به رده شانزدهم سقوط کرد. از سوی دیگر، کاتلین، به عنوان یک زبان که گوگل برای توسعه اپ اندروید از آن پشتیبانی می‌کند، با یک رتبه صعود به رده 18م رسید.
 
10 زبان برتر طبق گزارش RedMonk برای سه ماهه اول 2021 از این قرار است:
1. جاوااسکریپت؛ 2. پایتون؛ 3. جاوا؛ 4. PHP؛ 5. #C؛ 6. ++C؛ 7. CSS؛ 8. تایپ‌اسکریپت؛ 9. روبی؛ 10. C
 
 

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا