سرور مجازی
فضای مجازی

اقدام سوال برانگیز وزارت جهاد کشاورزی ضد آبخیزداری در آخرین روزهای دولت دوازدهم

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم سیدمحمد تاج‌بخش رئیس هیئت مدیره انجمن علمی سطوح آبگیر باران با ارسال نامه ای به خاوازی وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم نوشت:در هفته پایانی فعالیت دولت دوازدهم خبر الحاق پزوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع و حذف بخش های تحقیقاتی حفاظت خاک و آبخیزداری در مراکز تحقیقاتی استانها منتشر شده است.

برای ادغام این دستگاه ها در سال های اخیر اقدام شده بود که با اعتراضات صورت گرفته کنسل شد اما وزارت جهاد کشاورزی در آخرین روزهای عمر خود اقدام به این کار کرد.

در مشروح این نامه آمده است: به استحضار می رسد در حالی که در سال تولید، پشتیبانی و مانع¬زدایی¬ها و همچنین در هفته پایانی فعالیت دولت دوازدهم خبر الحاق پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در موسسه تحقیقات جنگل¬ها و مراتع و حذف بخش های تحقیقاتی حفاظت خاک و آبخیزداری در مراکز تحقیقاتی استان¬ها منتشر شده است، این تصمیم با وجود وقوع پدیده‌های متعدد سیل، گرد و غبار، خشکسالی، تخریب و فرسایش خاک و اراضی، کاهش منابع آب زیرزمینی آبخوان¬ها در جای جای کشور، نشان¬دهنده عدم توجه به اهمیت و جایگاه موضوع بسیار حیاتی آبخیزداری و آبخوانداری است.

پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تنها مجموعه پژوهشی تخصصی در این زمینه است که امروزه با اجرای طرح‌های تحقیقاتی و اجرای الگوهای متعدد آبخیزداری و آبخوانداری، تهیه نقشه‌های ملی متعدد در زمینه سیل‌خیزی حوزه‌های آبخیز، ظرفیت¬های آبی کشور، خطر و اطلس سیل، شدت فرسایش و تخریب خاک اقدامات قابل ملاحظه¬ای را به منصه ظهور رسانده است. آبخوانداری با نگاه تبدیل نغمت سیل به نعمت بزرگ منابع آب، ظرفیت¬های استفاده نشده در حوزه‌های آبخیز، تبدیل اراضی مولد گرد و غبار به واحدهای اراضی مفید و مولد محصول همراه با اشتغال¬زایی محلی، توسعه فناوری و مهار شدت سیلخیزی، توسعه سدهای زیرزمینی برای مهار آب¬هایی که از دسترس خارج می‌شوند، تنها بخشی از دستاوردهای این پژوهشکده می‌باشد.

در چنین شرایطی اقدامات چشمگیر یاد شده بارقه امیدی برای احیای منابع پایه تولید و منبع زیستی و احیای حوزه‌های آبخیز و آبخوان‌ها بوده و راهنمای بخش‌های اجرایی و تولیدی و حفاظتی کشور می¬باشد. لذا الحاق تنها مجموعه پژوهشی که از افتخارات آن صف¬شکنی در مسائل پیچیده منابع پایه زیستی و طبیعی و مدیریت اصولی آبخیزها در قالب آبخیزداری و آبخوانداری است، ضربه جبران ناپذیری را به زیرساخت‌های طبیعی تولید و حفاظت، پایداری و سلامت حوزه‌های آبخیز وارد می¬نماید. شایان ذکر است که در مجموعه گسترده دولت و موسسات آموزشی و پژوهشی متعدد در سطح کشور، الحاق این مجموعه که در سطح ملی و استانی حداکثر دارای 200 نفر عضو هیئت علمی و متخصص می‌باشد، در اصلاح ساختار اداری و کوچک¬سازی تأثیری جز از دست دادن یک نهاد پژوهشی فعال نخواهد داشت. این در حالی است که در گزارش گروه منتخب رئیس جمهور نیز برای بررسی سیل به تشکیل پژوهشکده سیل و حفاظت خاک تاگید گردیده است.

انجمن علمی سیستم¬های سطوح آبگیر باران ایران از جنابعالی انتظار دارد نه تنها از اجرای این تصمیم جلوگیری شود بلکه این پژوهشکده برای انجام هر چه بهتر مأموریت‌های خود که از وظایف حاکمیتی و ملی است مورد حمایت بیشتر و گسترده¬تری قرار گیرد.

رونوشت:

رئیس جمهور محترم- حضرت آیت¬الله ابراهیم رئیسی

رئیس محترم دیوان محاسبات کشور

رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور

رئیس محترم دیوان عدالت اداری

رئیس محترم سازمان جنگل¬ها، مراتع و آبخیزداری کشور

رئیس محترم پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری

رئیس محترم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا