سرور مجازی
zoomit

عضو اتحادیه فناوران رایانه: اگر از فیلترشکن‌تان راضی نیستید، به اتحادیه شکایت کنید

سعید نقوی در گفت‌وگویی با ایلنا، افزایش سه هزار درصدی تقاضا برای خرید vpn را تأیید کرد. این خبر را قبلاً پایگاه خبری اکسیوس نیز اعلام کرده بود. تقاضای کاربران ایرانی برای دریافت فیلترشکن به گفته او بعد از قطعی تلگرام تجربه نشده بود. تقاضا برای خرید vpn با ادامه فیلترینگ شدت گرفته است. بازرس اتحادیه فناوران رایانه در این‌باره به کسب‌وکارهای سنتی اشاره کرده که به دلیل رکود بازار به واتساپ و اینستاگرام آمده بودند اما بعد از فیلترینگ و محدود شدن استفاده از پلتفرم‌های خارجی، حالا برای حفظ فعالیت اقتصادی‌شان به‌دنبال خرید فیلترشکن‌ هستند.

نقوی به فیلترشکن‌هایی اشاره کرده که بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند و با اکانت‌های یک ساله معمولاً کار نمی‌کنند: «کارکرد فیلترشکن بستگی به نحوه‌ی فیلترینگ دارد و در بسیاری از موارد فیلترشکن‌ها جوابگوی نیاز فعالان اقتصادی نیست.»

به گفته او امکان طرح شکایت در اتحادیه‌های مربوطه باز است:

خریداران اگر نسبت به خرید فیلترشکن رضایت نداشتند می‌توانند به اتحادیه مربوطه مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند؛ در حال حاضر برخی کافی‌نت‌ها، واحدهای صنفی فناوران یارانه و خدمات موبایل اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند.

به گفته این فعال صنفی واتساپ در انتقال داده‌های شرکت‌ها نقش مهمی داشت و شرکت‌ها اطلاعات فنی، قیمتی و موجودی‌ انبارها را به‌صورت آنلاین ازطریق واتساپ ارسال می‌کردند. فضای اینستاگرام هم برای بعضی از فعالان اقتصادی فضایی برای رونق کسب‌وکار بود و برای افزایش مخاطبانشان سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده بودند. در حال حاضر این امکانات از آن‌ها سلب شده است.

نقوی همچنین درباره جایگزینی پلتفرم‌های ایرانی به جای نمونه‌های خارجی به پیش‌زمینه فکری مردم اشاره کرد و گفت:

این پیش زمینه فکری برای مردم ایجاد شده است که پیام‌رسان‌های داخلی چندان نمی‌تواند امنیت اطلاعات آن‌ها را حفظ کند. اگر دولت بتواند حقوق کاربران در پلتفرم‌های داخلی را به‌رسمیت بشناسد می‌توان امیدوار بود که مردم این پیام‌رسان‌ها را نصب کنند. یکی از شروط در زمان ثبت اطلاعات در بانک‌ها این است که اطلاعات آن‌ها حفظ و به سازمان امور مالیاتی داده نشود اما در عمل مشاهده کردیم که اطلاعات حساب‌ها به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود من نقدی بر این فرایند ندارم؛ چراکه این روال در همه جای دنیا مرسوم و متداول است. تعدادی مردم، پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کردند اما این احتمال وجود دارد که در صورت رفع فیلترها دوباره به پلتفرم‌های سابق بازگردند.

پیش از او هم کارشناسان از افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها خبر داده و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده بودند. بعضی از مسئولان هم ادامه فیلترینگ را در خدمت رونق بازار vpn و سود یک عده و افزایش هزینه‌های مردم دانستند. برآوردها، گردش مالی VPN‌‌ها در ایران را ماهیانه ۵۰ میلیارد تومان و سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام می‌کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا