سرور مجازی
zoomit

نصر تهران: سوق دادن افراد به سمت استفاده از فیلترشکن از نظر امنیتی خطرناک است

به گفته‌ی رئیس کمیسیون خدمات دامنه و وب‌سایت نصر تهران علاوه بر اختلالاتی که برای استفاده از واتساپ و اینستاگرام به وجود آمده، قطعی اینترنت مشکلات متعددی هم برای انواع سرویس‌ها در این مدت ایجاد کرده است.

کاهش سرعت، قطعی و فیلترینگ پی در پی بیش از یک ماه است که علاوه بر محدود کردن کاربران، مشکلات بسیاری هم در زمینه اقتصاد دیجیتال ایجاد کرده است. در این مدت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در بیانیه‌هایی آسیب‌های مختلف این شرایط را توضیح داده و از مسئولان درخواست رسیدگی کرده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر یکی از مدیران نصر تهران، مهرداد سیجانی در گفت‌وگو با روابط عمومی این سازمان گفت میزان اختلالات متغیر بوده و فهرست مشکلاتی که گزارش می‌شود متعدد است: «به‌عنوان نمونه برای مشاهده وب‌سایت‌ها از سوی مشتریان خارج از کشور اختلال زیادی را تجربه کردیم و این مسئله مشکلات عمده‌ای را برای حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد کرده است. در روزهای گذشته مشاهده سرورهای ایران ازطریق سرورهای خارج از کشور دچار مشکل شده و این مسئله برای کسب‌وکارها ایجاد خطر می‌کند.»

رئیس کمیسیون خدمات دامنه و وبسایت در زمینه مشکلاتی که برای سرویس‌های مختلف ایجاد شده به یکی از سرویس‌های گوگل اشاره کرد: «در حال حاضر سرویس پوش نوتیفیکیشن (push notification) گوگل برای اپلیکیشن‌ها در حالت طبیعی کار نمی‌کند. اپلیکیشن‌هایی که نیاز دارند کاربرانشان از پیامی که دارند مطلع شوند، دچار مشکل هستند. به هر حال با توجه به اینکه فعالان این حوزه عمدتاً افرادی فنی هستند، گزارش‌های زیادی برای حل این مشکلات از سوی صنف به دست ما نرسیده؛ در حالی‌که انتظار می‌رفت مشکلات با سرعت و ظرف چند روز مرتفع شود.» به گفته‌ی او این مشکلات متعدد، برای زیرساخت‌های سرویس‌های hosting و سرویس‌های اپلیکیشن داخلی و خارجی مسئله ایجاد می‌کند.

سیجانی در ادامه‌ی گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تأکید کرد که سوق دادن افراد به سمت استفاده از فیلترشکن هم دستگاه‌هایشان را آسیب‌پذیر می‌کند و هم از نظر ساختار امنیتی خطرناک است و باعث افزایش مشکلات امنیتی روی وب‌سایت‌ها می‌شود.

براساس گزارش‌ها از زمان شدت گرفتن محدودیت‌های اینترنت تقاضا برای دریافت VPN حدود سه هزار درصد رشد داشته و بسیاری از افراد به‌دنبال رد شدن از فیلترینگ مجبور به نصب و استفاده از فیلترشکن‌های متعددی هستند که برخی از آن‌ها ناشناخته‌ و نامطمئن هستند.

او با اشاره به گفته مسئولان وزارت ارتباطات مبنی بر اینکه اکنون باید تمام سرویس‌های تجاری که هیچکدام ارتباطی با واتساپ و اینستاگرام ندارند، فعال باشد گفت: «اما چنین نیست و در برخی ساعات شاهد کاهش سرعت، اختلال و عدم کارکرد هستیم. این مسئله موجب می‌شود کاربران نتوانند کارهای خیلی ساده را هم انجام دهند. باید فضایی فراهم شود تا امکان گزارش راحت این اختلالات مشکلات فراهم باشد و کسانی که مدعی رفع این اختلالات هستند، پیگیری‌های لازم را انجام دهند.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا