سرور مجازی
فضای مجازی

تکمیل چرخهٔ کامل فضایی؛ از ساخت ماهواره و پرتابگر تا ساخت ایستگاه‌های بهره‌برداری

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته جهانی فضا در پیامی به شرح زیر نوشت:
گسترهٔ بیکران فضا، این آفریدهٔ خالق بزرگ آسمان‌ها و زمین پُر از رمز و رازهایی است که انسان همواره در پی کشف و بهره‌برداری از آن بوده است. در این میان و به شهادت تاریخ، ایرانیان در ستاره‌شناسی و رصد فضا پیشگام بوده‌ و دانشمندان بزرگی داشته‌اند. اینکه تقویم امروز شمسی حاصل رصد دقیق حکیم عمر خیام و تیم ستاره‌شناسان همراه او بوده تنها یکی از شواهد این ادعاست و این یعنی ایرانیان میراث‌داران بزرگ دانش پایهٔ ستاره‌شناسی و بهره‌برداری کاربردی از چنین دانشی بوده‌اند. با چنین پیشینه و دیرینه‌ٔ ارزشمندی انتظار آن است که در عصر حاضر نیز ایرانیان چون گذشته با انگیزه و علاقه در مرزهای دانش گام بردارند و در کشف راز و رمز کیهان پیشرو باشند.
هفته جهانی فضا فرصت غنیمتی است برای یادآوری چنین پیشینه و دیرینه‌ای و کشف و شناخت ظرفیت‌های علمی جوانان ایرانی برای بومی‌سازی و کاربردی کردن دانش فضایی در ایران. این مناسبت را به همه علاقمندان، دانش‌پژوهان و فعالان حوزه فضایی که در به ثمر رسیدن دستاوردهای علمی و اجرایی تاثیرگذار بوده‌اند، تبریک می‌گویم. دور از انصاف است اگر تصور ما از دانش و فناوری فضایی فقط به ساخت ماهواره، پرتاب و در مدار قرار گرفتن آن معطوف باشد چرا که این موضوع هرچند بسیار با اهمیت است اما مهم‌تر از آن کاربردی کردن دستاوردهای صنعت فضایی در زندگی روزمره مردم است، آنجا که صنعت فضایی می‌تواند برای بهبود ارتباطات، مدیریت منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست، افزایش بهره‌وری در کشاورزی، مدیریت بحران‌های طبیعی و صدها کاربرد دیگر وارد عمل شود و در بهبود کیفیت زندگی مردم نقش موثری ایفا کند. امروز فناوری فضایی به نماد اقتدار علمی، توسعه و پیشرفت کشورها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

وزیر ارتباطات: ماموریت اصلی وزارت ارتباطات، تکمیل شبکه ملی اطلاعات استانتقاد وزیر ارتباطات از توسعه نامتوازن اینترنت ثابت و همراه در کشورواکنش وزیر ارتباطات به مسئله کیفیت اینترنت کشور

پیشرفت چشم‌گیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضایی و ارتقاء جایگاه ایران از رتبه 45 در سال 1996 به رتبه 11 جهان در سال 2017 با همت و تلاش دانشمندان مومن و متعهد ایران اسلامی محقق شده است. برنامه‌ریزی دقیق در اواسط دهه هشتاد تا اوایل دهه نود برای استعدادیابی و جذب جوانان نخبه و متخصص با تکیه بر دانش و نوآوری موجب برداشتن گام‌هایی مقتدرانه همچون پرتاب ماهواره امید با ماهواره‌بر بومی سفیر امید در سال 1387 شد و پس از آن ایران به جمع باشگاه محدود کشورهای دارای توانمندی طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره پیوست.
فناوری فضایی در ایران تا اوایل دهه 90 روند رو به رشدی داشت اما طی سالیان اخیر رشد آن متناسب با توان نخبگان و جایگاه علمی و فناوری کشور نبوده است. هر چند در این سال‌ها جهش‌هایی در این حوزه داشته‌ایم اما ظرفیت‌های کشور ما بسیار بیشتر از جایگاه فعلی ما در این صنعت مهم و راهبردی است.
به علت اهمیت فوق‌العاده صنعت فضایی، کشورهای صاحب این فناوری، در تلاش برای ایجاد انحصار مطلق در این حوزه هستند و در این راه از همه ابزارهای خود نهایت استفاده را برده‌اند. از این رو ما باید تلاش کنیم به کمک همه حاضران و فعالان در این صنعت و با تکیه بر توان جوانان و دانشمندان ایرانی، چرخهٔ کامل فضایی، از ساخت ماهواره و پرتابگر تا ساخت ایستگاه‌های بهره‌برداری، و در نهایت خدمات کاربردی فضا‌پایه را به صورت کاملا بومی در اختیار داشته باشیم.
مایه بسی مباهات و افتخار است که در میان دانشمندان جوان حوزه فضایی در ایران تعدادی از زنان نخبه مشغول به فعالیتند و در بومی‌سازی فناوری فضایی نقش کلیدی دارند و این نکته با شعار امسال هفته جهانی فضا با عنوان «زنان در فضا» مطابقت دارد. تردید ندارم که فناوری فضایی به زودی با همکاری و هم‌افزایی همه علاقمندان، دانش‌پژوهان، فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه در مسیر توسعه و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی گام برخواهد داشت.
از تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران عزیزم در سازمان و پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز فعالان این حوزه در سایر بخش‌های علمی، پژوهشی و اجرایی قدردانی می‌کنم و مطمئن هستم با کمک و همراهی تمامی اعضای این خانوادهٔ گرانقدر در مجموعه‌های مختلف، در اصلاح مسیر و تسریع در توسعه فناوری فضایی بومی موفق خواهیم شد و صنعت فضایی کشور به ریل شتابان پیشرفت خود باز خواهد گشت و پرچم ایران عزیز مثل همیشه بر فراز قله رفیع دانش و فناوری بومی به اهتزاز درخواهد آمد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا