سرور مجازی
فضای مجازی

رد بدقولی زنگنه در آخرین پالایشگاه زنجیره خشکی پارس جنوبی/ یک ردیف از پالایشگاه فاز 14 بالاخره امسال به‌مدار می‌آید

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با هدف تولید گاز طبیعی به‌میزان دو میلیارد فوت‌مکعب استاندارد (برابر با 56 میلیون مترمکعب) آغاز شد و به‌منظور تحقق این هدف، ساخت و نصب 4 سکوی دریایی هر یک به‌ظرفیت تولید 500میلیون فوت‌مکعب (حدود 14 میلیون مترمکعب) در روز در برنامه قرار گرفت.

در ابتدای سال 95 دو سکوی 14C و 14D که در یارد بندرعباس مراحل نهایی تکمیل و آماده‌سازی را می‌گذراندند، به پروژه فاز 17 و 18 اختصاص یافتند. به‌دلیل آماده شدن بخش دریایی فازهای 17 و 18 برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکوهای 17B و 18B در یارد شرکت صدرا در آن زمان، وزارت نفت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی در سکوهای 14C و 14D آنها را با مشخصات سکوهای 17B و 18B راهی خلیج فارس کند.

یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویت‌بندی و تغییر در برنامه‌ها بود.

بالاخره دو سکوی دریایی فاز 14 در سال 97 (یکی در اردیبهشت ماه و دیگری در آبان ماه) وارد مدار بهره‌برداری شد و تولید روزانه یک‌میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد.

سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی نیز در تیرماه سال 98 در محل خود نصب شد اما تولیدی شدن این سکو تا دی ماه این سال به طور انجامید. چهارمین و آخرین سکوی این فاز از میدان مشترک پارس جنوبی نیز که در میانه بهمن ماه سال 98 در محل پروژه نصب شده بود، در آخرین روز سال 98، به بهره برداری رسید.

یکی از مسائل مربوط به فاز 14 پارس جنوبی تأخیر در احداث پالایشگاه این فاز است. مهرماه سال 99 بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت در این خصوص در صحن علنی مجلس، از عملیاتی شدن نخستین ردیف پالایشی پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی در اواخر سال 99 خبر داد و گفت: سه ردیف دیگر این پالایشگاه نیز اوایل سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد. این وعده وزیر سابق نفت با اتمام دولت دوازدهم نیز محقق نشد.

دوازدهم شهریورماه سال جاری بود که جواد اوجی، وزیر جدید نفت در بازدید از پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی گفت: "دوستان قول دادند نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی زمستان امسال به بهره‌برداری برسد و به کمک شبکه گازی کشور بیاید."

وزیر نفت، به دلیل اهمیت این پروژه، یک ماه پس از بازدید اول، بازدید دیگری از فاز 14 پارس جنوبی و پالایشگاه این فاز در روزهای گذشته داشت و گفت: "پالایشگاه این طرح، آخرین پالایشگاه زنجیره خشکی پارس جنوبی است که اولین ردیف شیرین‌سازی آن در فصل زمستان به بهره‌برداری خواهد رسید و به کمک شبکه گازی کشور می‌آید."

از اینرو، طبق وعده وزیر نفت، قرار است در زمستان امسال یک ردیف پالایشی با ظرفیت 500 میلیون فوت مکعب در روز به مدار بهره برداری وارد شود و به نظر می‌رسد بهره برداری از سه واحد دیگر به اوایل سال 1401 موکول خواهد شد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا