سرور مجازی
فضای مجازی

چشم طمع انگلیس به دلارهای نفتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، انگلیس اولین قدم خود را برای مذاکرات تجاری با 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برداشته است.

وزیر بازرگانی انگلیس به‌دنبال عقد یک قرارداد با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس _ عربستان، امارات، عمان، قطر، کویت و بحرین_ است و قصد دارد به‌دنبال خروج کشورش از اتحادیه اروپا، روابط جدیدی در سراسر دنیا بسازد.

وی طی بیانیه ای اعلام کرد:« ما خواستار یک قرارداد مدرن و جامعه هستیم که موانع تجاری در بازار بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و همچنین در زمینه‌هایی مانند تجارت دیجیتال و انرژی های تجدید پذیر را بردارد. این قرارداد مشاغل خوبی در سراسر انگلیس به وجود خواهد آورد».

اقتصاد انگلیس با افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کندعرضه کنندگان گاز طبیعی در انگلیس تحت فشار افزایش قیمت

این قرارداد ادامه روابطی خواهد بود که انگلیس به‌عنوان عضوی از اتحادیه اروپا داشت. اتحادیه اروپا سالانه با شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار می‌کند تا همکاری اقتصادی با این اتحادیه را تقویت و روابط تجاری و سرمایه‌گذاری را توسعه دهد. ولی مذاکرات هجده‌ساله برای رسیدن به یک قرارداد تجاری در 2008 متوقف‌شده بود.

شورای همکاری خلیج‌فارس از 2015 قرارداد تجارت آزاد را اجرایی نکرده و انگلیس هیچ زمانی برای مذاکرات مشخص نکرده‌است.

انگلیس از قبل روابط استراتژیک و نظامی نزدیکی با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس داشته و تجارت آن با این منطقه در 2020 به بیش‌از 30 میلیارد پوند رسیده‌است.

دولت انگلیس با انتقادهای بلندمدتی از سوی قانون‌گذاران مخالف و کمپین‌های مختلف مواجه است که می‌گویند میلیاردها پوند صادرات تسلیحات نظامی به عربستان برای نقض حقوق‌بشر در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/107

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا